5 σύντομες ερωτήσεις στον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο!
Το έργο, που ανεβαίνει σε μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα, είναι ένα από τα τρία «γυναικεία» έργα του Αριστοφάνη, που θίγει την επιτακτική ανάγκη πολιτικής σταθερότητας. Κεντρικό θεματικό άξονα αποτελεί ο προσδιορισμός της γυναίκας, η διεκδίκηση της προσωπικής ταυτότητας, αλλά και το δικαίωμα στην πολιτειακή ισότητα. Ένα αριστοφανικό έργο για την κρίση των αξιών, τη φύση και τον νόμο, που πάντα κρίνεται διαχρονικό, επίκαιρο και άκρως χιουμοριστικό.
Στο ρόλο του Ευριπίδη, ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος μας βάζει στον κόσμο της κωμωδίας από την δική του οπτική.
Το έργο «Θεσμοφοριάζουσες» είναι επίκαιρο στις μέρες μας;
Ένα αρχαίο δράμα δεν μπορεί να είναι επίκαιρο, κρίνεται όμως διαχρονικό. Μας κάνει να ανατρέχουμε σε διαχρονικά στοιχεία, που όσο κι αν αλλάζει εξωτερικά το πλαίσιο, μπορούμε με ευκολία να ανατρέξουμε και να ενωθούμε με εκείνο το μακρινό πολιτισμό. Έτσι, διατηρείται αναλλοίωτο το μήνυμα και επικοινωνούμε.
Σε ποιον απευθύνεται;
Η Παράσταση δεν απευθύνεται σε ένα μόνο συγκεκριμένο κοινό, αλλά αποτελώντας ένα κλασσικό ανέβασμα ενός αρχαίου έργου, έχει μεγάλη απήχηση. Άλλωστε, στις μέρες μας, τα σπουδαία αυτά έργα αποτελούν θεατρικά προϊόντα που δεν απευθύνονται μόνο σε λίγους και εκλεκτούς. Αυτή η προσέγγιση είναι ελιτίστικη. Άλλωστε, αν η προσέγγιση του έργου δεν απαιτεί εξεζητημένες γνώσεις και εμπειρία, κάθε παράσταση απευθύνεται σε όλο το φάσμα του κοινού. Το θέατρο ήταν ανέκαθεν μια λαϊκή τέχνη.
Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που είχατε να αντιμετωπίσετε;
Η βασική δυσκολία που είχαμε να αντιμετωπίσουμε αναφορικά με τις «Θεσμοθοριάζουσες» έχει να κάνει με τη χρονική απόσταση που μας χωρίζει από το έργο. Κάποια στοιχεία του αρχαίου πολιτισμού που περιγράφονται στο κείμενο έχουν εξαλειφθεί κι δύσκολα γίνονται αντιληπτά από το κοινό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι αναφορές σε θρησκευτικές τελετές κι είδη λατρείας που πλέον ξενίζουν το κοινό. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν κώδικες που πλέον δεν αναγνωρίζονται, όπως για παράδειγμα ο φαλλός που τότε αποτελούσε λατρευτικό στοιχείο κι ήταν απαλλαγμένο από τους σεξουαλικούς συσχετισμούς του σήμερα.
Πιστεύεις πως μεσ’ το έργο κρύβονται φαλλοκρατικά στοιχεία;
Οι Θεσμοφοριάζουσες δεν είναι ένα από τα πολιτικά έργα του Αριστοφάνη. Δεν εντοπίζονται φαλλοκρατικά στοιχεία παρά μόνο ίσως σε κάποιες θεατρικές παρενθέσεις. Φυσικά, δεν είναι κι ένα φεμινιστικό έργο που ασχολείται με τα δικαιώματα των γυναικών, μιας κι εστιάζει στην σχέση τους με τον Ευριπίδη. Η όποια κριτική κατά των γυναικών είναι καλοπροαίρετη κι φέρνει στην επιφάνεια ζουμερά στοιχεία σάτιρας.
Υπάρχει κάποια ατάκα του Ευριπίδη που ξεχωρίζεις;
Δεν μπορώ. Κάτι τέτοιο θα ήταν άδικο απέναντι στο έργο.
O Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος πρωταγωνιστεί στο έργο «Θεσμοφοριάζουσες», που έρχεται για δύο παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη!
Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
Μουσική: Νίκος Κυπουργός
Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Σκηνικά: Μαγδαληνή Αυγερινού
Χορογραφίες: Σεσίλ Μικρούτσικου
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Ζωγραφική κοστουμιών: Μαρία Ηλία
Βοηθός Σκηνοθέτη: Παντελής Δεντάκης
Βοηθός σκηνογράφου: Τζίνα Ηλιοπούλου
Βοηθός ενδυματολόγου: Σεμίνα Λανταβού, Κωνσταντίνα Μαρδίκη
Μουσική διδασκαλία: Αναστάσης Σαρακατσάνος
Παίζουν:
Μάκης Παπαδημητρίου (Μνησίλοχος)
Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος (Ευριπίδης)
Γιώργος Χρυσοστόμου (Αγάθονας, τοξότης)
Νάντια Κοντογεώργη (Μίκα)
Ελένη Ουζουνίδου (Κηρύκαινα)
Άνδρη Θεοδότου (Κρίτυλλα)
Μαρία Κατσανδρή (Φιλίστη)
Γιώργος Παπαγεωργίου (Υπηρέτης του Αγάθονα, Κλεισθένης)
Και ο Χορός: Βαλέρια Δημητριάδου, Ειρήνη Μακρή, Κατερίνα Μαούτσου, Ίριδα Μάρα, Φραγκίσκη Μουστάκη, Ελένη Μπούκλη, Ηλέκτρα Σαρρή, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αντιγόνη Φρυδά
Μουσικοί επί σκηνής: Αναστάσης Σαρακατσάνος, Σοφία Κακουλίδου,Γιώτα Παναγή
Συμπαραγωγή: Α. Μ. Τέχνη Χώρος – ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης – ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων – Ε.Φ.
Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη
Δευτέρα 16 & Τρίτη 17 Ιουλίου στις 21:15
Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά
Τιμές Εισιτηρίων
Κανονικό: 20 ευρώ
Φοιτητικό, Άνω των 65 : 17 ευρώ
Ανέργων, Πολυτέκνων, ΑμεΑ, Παιδιά έως 18 ετών: 15 ευρώ
Προπώληση Εισιτηρίων ηλεκτρονικά στο viva.gr