H ομάδα πίσω από το Kapani Project μιλάει στον Beater.gr!
Ξέρεις πως μοιάζει όταν στον αχό της πόλης υπάρχει μια αγορά, που χαρίζει παλμό; Ξέρεις πως είναι να υπάρχουν απαραβίαστα πλακόστρωτα και μυρωδιές, που μιλάνε για αυθεντικότητα και ανθρώπους που αποτελούν αυθεντία; Ξέρεις ποιο είναι εκείνο το συναίσθημα, που σε κάνει να μνημονεύεις την χαμένη λαϊκότητα και τη νοσταλγία της παλιάς σου γειτονιάς; Μάλλον πολλοί από εμάς δεν ξέρουμε και κάποιοι έχουμε φροντίσει να ξεχάσουμε. Κάπου εδώ έρχεται η ομάδα του Kapani Project να σας θυμίσει την ουσία και να ανασυστήσει στις αισθήσεις σας, τον αστικό μύθο που κόντεψε να γίνει παραμύθι. Το Kapani Project αναβιώνει τον σφυγμό της αγοράς, χαρίζει παλμό στα σοκάκια της και υπόσχεται να μην την αφήσει ποτέ ξανά να δραπετεύσει από τον κοινωνικοπολιτισμικό ιστό της πόλης. Η “vintage” ατμόσφαιρα συναντά τις μοντέρνες σκέψεις και η ρετρό πραγματικότητα κλέβει σύγχρονα grooves. Το αποτέλεσμα θα το δείτε στις 5 Οκτώβρη.
Πώς αναβιώνει το Καπάνι από τα μάτια του Kαπάνι Project;
Φέρνοντας τη νεολαία σε μια, παραμελημένη από τις νέες γενιές, περιοχή. Δεν ήταν ποτέ το hot σημείο της πόλης για να βγαίνει κανείς, όπως είναι η Βαλαωρίτου ή η Παραλιακή. Άλλωστε δεν ήταν γιατί δεν έπρεπε να είναι. Δεν υπάρχουν αυτού του είδους τα μαγαζιά. Είναι μια αγορά, την οποία ακολουθεί πολύς κόσμος που βρίσκεται εδώ χρόνια και έχει συνηθίσει να ψωνίζει έτσι. Με τα μεγάλα σούπερ μάρκετ και τα πολυκαταστήματα, ο κόσμος έχει απομακρυνθεί από το κέντρο και έχει στραφεί σε άλλα πράγματα, εκεί που βρίσκει εύκολα αυτό που θέλει. Γι’ αυτό εμείς, για να ζωντανέψουμε την αγορά, φέρνουμε μουσικές, performances, εικαστικούς και όλον τον κόσμο που θέλει να παρακολουθήσει όλες αυτές τις δράσεις, σε ένα πιο φυσικό χώρο, προκειμένου να βρεθούμε όλοι μαζί και να μην κατηγοριοποιηθούμε ούτε σε ηλικίες, ούτε σε ιδιότητες.
Ποιοι βρίσκονται από πίσω;
Πίσω από το Καπάνι Project, κρύβεται μια μεγάλη εθελοντική ομάδα. Ήμασταν μονάδες που ο καθένας ασχολούνταν με κάτι συγκεκριμένο στον τομέα του. Ο Κωνσταντίνος Τίκης μας έκανε την πρόταση, μας εμπιστεύτηκε και είμαστε όλοι εδώ τώρα, έχοντας ενώσει τις δυνάμεις μας.
Ποιος ο στόχος του project;
Να κάνουμε ένα δεύτερο, τρίτο, τέταρτο… Να θεσμοθετήσουμε αυτό το project! Το project στοχεύει σίγουρα στο να φέρει στην αγορά ένα νέο κοινό, να εντάξει και πάλι την αγορά μέσα στον πολιτιστικό και κοινωνικό ιστό της πόλης και να δώσει στον κόσμο που επισκέπτεται την αγορά ένα κίνητρο για να παρακολουθήσει κάποια νέα πράγματα. Να ακούσει μουσικές, να δει performances, να παρακολουθήσει πράγματα που δεν έχει συνηθίσει να βλέπει εδώ.
Ποιο είναι το κύριο συστατικό της Θεσσαλονίκης που καθρεφτίζεται στην αγορά;
Παραδόσεις, αυθεντικότητα, πολυπολιτισμικότητα, η αίσθηση της «λαϊκής» βάσης. Εδώ πέρα, κανείς δε θα συναντήσει αυτό που συναντά στην Προξένου Κορομηλά και στην Μητροπόλεως. Εδώ είναι οι “original” Θεσσαλονικείς. Από το σκεπτικό των ανθρώπων και τα ήθη, μέχρι τις παραδόσεις και την καθημερινότητα, όλα είναι πιο ελεύθερα και αυθεντικά.
Έχει χαθεί η γειτονιά στην Θεσσαλονίκη;
Στο κέντρο έχει χαθεί. Περιφερειακά, όμως, έχει αρχίσει και ξαναστήνεται. Υπάρχουν, ωστόσο, κάποιες περιοχές του κέντρου, που διατηρούν τη ζεστή, συνοικιακή κατάσταση. Η Αλεξ. Σβώλου, για παράδειγμα, είναι μια τέτοια γειτονιά, όπου οργανωμένα γίνονται κάποιες δράσεις, κλείνουν δρόμοι και κατεβαίνει ο κόσμος με μαγειρευτά φαγητά. Εξαρτάται πάντα από τη γειτονιά, αν και υπάρχει αυτή η φυσική τάση και η ανάγκη του να γυρίσει ο κόσμος στις γειτονιές. Υπάρχει βασικά αυτή η ανάγκη του «Καλημέρα, καλησπέρα, καληνύχτα», που έχει εκλείψει. Στις 5 Οκτωβρίου, έχουμε κι εμείς γειτονιά και είναι το Καπάνι.
Τα urban δρώμενα ήταν κάτι που έλειπε πραγματικά από τη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, μέσα σε λίγα χρόνια, τα projects έγιναν αναρίθμητα και συχνά κάτω από την ιδιότητα της street food διάστασης και της ανασύστασης της πόλης, με τον κόσμο και τις «σβησμένες γειτονιές». Το Καπάνι Project, τί έρχεται να απαντήσει σε αυτό; Απλά προστίθεται σαν μια ακόμα τέτοια προσπάθεια και δράση;
Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχουν urban δρώμενα γιατί δεν εκμεταλλεύονται δημόσιο χώρο. Το urban είναι κουλτούρα. Αυτό, βέβαια, δε σημαίνει ότι φταίνε οι ιδιώτες, γιατί είναι κομμάτι που αφορά και το δήμο. Εκείνος θα έπρεπε να διαθέτει δημόσιους χώρους για τέτοιες εκδηλώσεις. Αν και, πολλές φορές, μια καλή ιδέα και ένα καλό project κάνουν το δήμο εξωστρεφή. Ούτε εμείς περιμέναμε ότι θα μας δώσουν την αγορά. Το Καπάνι είναι ένα urban, street project. Πήραμε δημόσιο χώρο, τον εκμεταλλευόμαστε και το κάνουμε όλο αυτό τιμής ένεκεν. Έχει ελεύθερη είσοδο και ο κόσμος μπορεί να έρθει, να ψυχαγωγηθεί και να ξεχάσει την τραγωδία που ζει καθημερινά.
Κατά πόσο η vintage ατμόσφαιρα της αγοράς, με τη μοντέρνα καλλιτεχνική ματιά, είναι κάτι που θα στοχεύσει σε κάθε κοινό και όχι μόνο στους urbanites? Και ποια η δική σας προσέγγιση σε αυτό;
Το πιο μαγικό της υπόθεσης είναι η έννοια της καινοτομίας μέσα στην παράδοση, με πολύ σύγχρονες παραστάσεις και πολύ φρέσκες μουσικές. Και αυτό το δέσιμο είναι ουσιαστικά και το project. Μέσα στο παλιό, μπαίνει το καινούργιο και το σύγχρονο. Δεν γίνεται τίποτα επιτηδευμένα. Οι μυρωδιές από τις ελιές και τα ψάρια είναι εδώ και τις μυρίζουμε. Δεν υπάρχει dress code, πας κυριολεκτικά στην αγορά. Come as you are! Εφόσον όλοι εμείς που είμαστε τόσο διαφορετικοί, συγκλίνουμε, θα έρθουν και όλοι οι διαφορετικοί αυτής της πόλης. Θέλουμε το Καπάνι να γνωρίσει καινούργιο κοινό. Με αυτή τη δράση μας, να γεφυρώσουμε το υπάρχον χάσμα.
Ποιο θα μπορούσε να είναι το μέλλον της Αγοράς; Σε τι θα μπορούσε να μετασχηματιστεί και τί είναι αυτό, το οποίο θα θέλατε εσείς να ανασχηματίσετε ή να αναβιώσετε σε αυτήν;
Δεν πρέπει να αλλάξει τίποτα εδώ, από άποψη δομής! Δεν ήρθαμε για να ανασχηματίσουμε κάτι. Μπήκαμε στην αγορά, για να τις δώσουμε παλμό. Ωστόσο, οι επαγγελματίες θα πρέπει να γίνουν πιο εξωστρεφείς. Θα πρέπει να φύγουν από την εσωστρέφεια που τους διακατέχει και από τις παλιές ιδέες. Υπάρχει ένα πλάνο να διατηρηθεί μόνιμα σκηνή εδώ μέσα και κάθε εβδομάδα να παίζουν δυο τρία lives. Η αγορά θα βρίσκεται έτσι πάντα στην επικαιρότητα των Media και θα γίνει και κέντρο πολιτισμού. Η αγορά είναι τόπος ελεύθερης έκφρασης, από αρχαιοτάτους χρόνους. Γι’ αυτό ερχόμαστε κι εμείς στην αγορά, για να εκφραστούμε ελεύθερα, χωρίς κόμπλεξ, χωρίς ταμπού. Οποιεσδήποτε προσπάθειες αναβίωσης ή ανακατασκευής γίνουν, θα πρέπει να γίνουν με σεβασμό στην αισθητική της περιοχής και την ιστορία της αγοράς και όχι σύμφωνα με τα πρότυπα του νεοέλληνα. Γι’ αυτό και υπάρχει άριστη συνεργασία με όλους τους επαγγελματίες εδώ πέρα.
Πού αλλού θα θέλατε να δείτε το project σας να «τρυπώνει»;
Αυτό θα εξαρτηθεί από την ανταπόκριση του κόσμου, εδώ στην Θεσσαλονίκη, αν και θα θέλαμε πολύ να το πάμε και στην Βαρβάκειο. Μπορεί το project να ταξιδέψει και σε άλλες πόλεις και αγορές με ιστορία. Ωστόσο, η συγκεκριμένη εμπειρία στη Θεσσαλονίκη είναι μοναδική. Το Καπάνι είναι μοναδικό και η διοργάνωση επίσης. Δεν μπορείς να αναπαράγεις το ίδιο πράγμα. Το concept μπορεί να είναι το ίδιο, αλλά το αποτέλεσμα θα είναι κάτι το διαφορετικό».
Το logo της αφίσας, από πού είναι εμπνευσμένο;
Στο σύμβολο «γράμμα ‘Κ΄-τηλεβόα» κλείσαμε όλη την εικόνα της παλαιότερης αγοράς της πόλης, μαζί με τη νέα δράση πολιτισμού που θα πραγματοποιηθεί σε αλληλεπίδραση μαζί της. Όπως οι καταστηματάρχες στο Καπάνι μας προσελκύουν με τη δυνατότερη φωνή τους να αγοράσουμε το εμπόρευμά τους, το Καπάνι Project καλεί τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης, να παρακολουθήσουν μουσικούς, ηθοποιούς και καλλιτέχνες ώστε να φτιάξουν έναν νέο κόσμο, μέσα στον παλιό. Την εικόνα συμπληρώνουν καθαρά, έντονα χρώματα, τα χρώματα που θα μείνουν μαζί σου, φεύγοντας από το Καπάνι.
______________________
*Το Kapani Project διαρκεί ένα 24ωρο. Ξεκινάει στις 00.01, τα ξημερώματα της Τετάρτης 5 Οκτωβρίου και τελειώνει στις 23.59, το βράδυ της ίδιας μέρας. Εκείνο το 24ωρο θα βρείτε πολλά όμορφα πράγματα μέσα στην αγορά Καπάνι, που σίγουρα θα σας κινήσουν το ενδιαφέρον.
Το Kapani Project θα συνεχιστεί μετά τις 00.00, το βράδυ της Τετάρτης στο Γορίλας Bar, το νέο στέκι της Οδού Βεροίας.
Φορέας Διοργάνωσης: Αd.Art (Παύλου Μελά 42 Τ_ 2310 254251)
Οργανωτική Επιτροπή: Κωνσταντίνος Τίκης, Χαρίλαος Τσίτουρας, Kατερίνα Βουγιούκα
Καλλιτεχνική Επιτροπή: Αλέξανδρος Πλομαρίτης,Ανδρέας Πάτσης, Λάζαρος Αλληλόμης
Επιμέλεια Παραστατικών τεχνών : Nίκη Μιχαηλίδου
Γραφείο Τύπου: Ελένη Σκάρπου
Οπτική Επικοινωνία: Άντια Αγγελίδου
Παρουσίαση / Αφήγηση : Κωστής Ζαφειράκης
Βιντεο μοντάζ : Στεργιος Φουρκιώτης, Γιώργος Παναγιωτίδης, Ιωάννης Tόμτσης
Social Media : Μαρία Μόζα, Βασίλης Παπαδόπουλος
Μεταφράσεις : Δήμητρα Καρατζά
Νομική Προστασία : Γιώργος Τσάτσος & Συνεργάτες