Οι απεικονίσεις του Hayden Williams μας δείχνουν τις πιθανές επιπτώσεις της αύξησης των επιπέδων της θάλασσας.
“The spark that ignited this series was a trip to Venice. While traveling there I learned how the city is frequently flooded,” εξηγεί στο blog It’s Nice That. “It surprised me learning how Venice prepares, defends, and inevitably repairs itself from unforgiving tides. I began to imagine, ‘what if the rest of the world lived like this?’”
Στο World Underwater επεικονίζονται καθημερινές σκηνές όπως το μετρό της New York, μια κινηματογραφική αίθουσα και ένα εστιατόριο, όλα μερικώς βυθισμένα σε νερό. Αυτές οι εικόνες ενός δυστοπικού μέλλοντος μοιάζουν με ωραιοποιημένες καταστάσεις (καθαρός ουρανός και ονειρικές αποχρώσεις του ροζ), κάτι που έρχεται σε αντιπαράθεση με την σκληρή πραγματικότητα.
Τα τελευταία 5 χρόνια, ο Hayden έχει επικεντρωθεί στη φωτογραφία, ενώ στο βιογραφικό του συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων, η ενασχόληση με τις καλές τέχνες, τη βιοχημεία και την επιστήμη των υπολογιστών. Το χρώμα ροζ είναι χαρακτηριστικό στη δουλειά του Hayden: “I think it’s very emotional. There’s no conscious reason other than because I find it the most pleasing of colours, I can only guess why. Maybe because pink is very rare in nature and I’ve learned to covet it. Or maybe there is some known positive effect of pink light on the brain – they painted an entire prison in ‘Baker-Miller pink’ believing it to be calming.”
Πριν ξεκινήσει τον σχεδιασμό μιας τρισδιάστατης απεικόνισης, ο Hayden έχει καθαρό στόχο στο μυαλό του: “I usually have a very clear image in mind when I imagine a photograph I want to take or a scene I want to render, I imagined the two ‘Pipe Dream’ images of flooded subway trains when I was daydreaming about my move to New York for an internship. The subway is something many people are familiar with, so I thought it would be the perfect subject to flood.”
Για τη δημιουργία του World Underwater χρησιμοποίησε ως αναφορές διάφορες εικόνες από πραγματικά μέρη και ξόδεψε αρκετό χρόνο για το render της κάθε εικόνας, λόγω ανεπαρκή εξοπλισμού και τελειομανίας: “I was using a Macbook Pro for the first eight images in the series. This is not an ideal setup for rendering as my render times showed; it took around 60-120 hours to render each image.”
Ο απότερος σκοπός του project ήταν για τον ίδιο να πάρει θέση στην έλλειψη αναγνώρισης των περιβαλλοντικών προβλημάτων, κάτι που είναι πολύ συχνό στις ΗΠΑ, με πρωτεργάτη τον πρόεδρο της Αμερικής, του οποίου ο σκεπτικισμός για την κλιματική αλλαγή είναι γνωστός. “Climate change is an obvious problem, and I find it absolutely ridiculous how many continue to deny its existence. We should be talking about how to solve it, but instead we somehow have to convince half of the world that there is something that needs to be solved in the first place.”
Ο Hayden θα συνεχίσει να πειραματίζεται με τις ψηφιακές τέχνες και το συγκεκριμένο project: “With digital art, there are essentially no boundaries. The only limits are your skill and creativity – you are free to create your own world.”
www.haydenclay.com