Ανακαλύψτε τις φωτογραφικές διαδρομές της Thessaloniki PhotoBiennale 2018!
To Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της Thessaloniki PhotoBiennale 2018, διοργανώνει πρόγραμμα περιήγησης ενηλίκων στις εκθέσεις του κεντρικού προγράμματος.
Πέμπτη 4 Οκτωβρίου 2018
Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | Εγνατίας 154 εντός ΔΕΘ-Helexpo
Ώρα: 19:00
Ομαδική Έκθεση
Banjawarn (Christopher Charles) | Το πρότζεκτ Banjawarn του Christopher Charles παίρνει το όνομά του από μια απομακρυσμένη κτηνοτροφική μονάδα στην άκρη της Μεγάλης Ερήμου Βικτώρια στη Δυτική Αυστραλία, την οποία αγόρασε η «Υπέρτατη Αλήθεια» το 1993. Λίγους μόλις μήνες μετά τη λήξη της κατάληψης της μονάδας Banjawarn το 1995, η αίρεση απελευθέρωσε την νευροπαραλυτική ουσία σαρίν στο μετρό του Τόκιο, σκοτώνοντας 12 ανθρώπους και τραυματίζοντας περισσότερους από 4.000.
America in a Trance (Νίκος Γ. Καλλιανιώτης) | Το America in a Trance του Νίκου Γ. Καλλιανιώτη συνιστά μια έκπληξη, καθώς προέρχεται από την παράδοση της φωτογραφίας δρόμου της οποίας έχει προαναγγελθεί η συρρίκνωση. Πρόκειται για μια περιπλάνηση στην άγνωστη Πενσυλβάνια, μια ματιά στην αθέατη πίσω αυλή της Αμερικής, τον ιστό της οποίας διαρρηγνύει δραστικά η μετα-βιομηχανική, πολυεθνική οικονομία.
Processing…(Nikola Mihov) | Η σειρά έργων με τίτλο «Processing…» ανιχνεύει τη σχέση μεταξύ κοινού και έργου τέχνης. Ο επισκέπτης μετατρέπεται σε κεντρικό θέμα και το έργο τέχνης σε απλό σκηνικό. Στις μέρες μας, το παιχνίδι των selfie έχει ένα δεσμευτικό πρωτόκολλο που παράγει πληθώρα φωτογραφιών. Σε αυτές, δεν είναι πλέον το αντικείμενο παρατήρησης που βρίσκεται στο επίκεντρο, αλλά κυρίως το υποκείμενο που βγάζει τη φωτογραφία.
Διμερή δωμάτια (Mikhail Palinchak) | Ο Mikhail Palinchak εργάζεται εδώ και αρκετά χρόνια ως διαπιστευμένος φωτοδημοσιογράφος στο γραφείο του Προέδρου της Δημοκρατίας της Ουκρανίας. Ακολουθώντας τον Πρόεδρο σε επίσημες αποστολές στις συνόδους κορυφής διεθνών οργανισμών όπως το ΝΑΤΟ, η ΕΕ ή τα Ηνωμένα Έθνη, βρέθηκε συχνά στις εγκαταστάσεις όπου παίρνονται σημαντικές αποφάσεις για την ειρήνη, το μέλλον και την ευημερία μικρών και μεγάλων κρατών.
Ανασκόπηση (Jindřich Štreit) | Ο Štreit πραγματεύεται κυρίως κοινωνικά θέματα: εξαρτημένους, τυφλούς, άτομα με ειδικές ανάγκες, καρκινοπαθείς, ενώ ασχολείται με κάθε θέμα για αρκετά χρόνια.
Η ανθρώπινη συνθήκη – Η Photosynkyria στη συλλογή του ΜΜΣΤ | Η ιδέα αυτής της ομαδικής έκθεσης είναι να λειτουργήσει ως φόρος τιμής στον ιδρυτή και αρχιτέκτονα της Photosynkyria Άρι Γεωργίου (στην επέτειο άλλωστε φέτος των 30 χρόνων από την πρώτη διοργάνωση το 1988), χάρη στη δράση του οποίου δωρήθηκαν στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης τα περισσότερα από τα έργα που παρουσιάζονται εδώ.
*Ξεναγεί ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής του ΜΦΘ, Θοδωρής Μάρκογλου.
Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2018
Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού | Λεωφόρος Στρατού 2
Ώρα: 18:00
Πρόσωπα των Κυθήρων 1929-1938 (Παναγιώτης Φατσέας) | Μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, την αφανή βάση της παγκόσμιας φωτογραφικής δραστηριότητας αποτελούσαν τα κατά τόπους επαγγελματικά φωτογραφεία. τα περισσότερα από τα ταπεινά και χωρίς ιδιαίτερες αξιώσεις έργα που παρήγαγαν έχουν καταστραφεί ή διασκορπιστεί. Σε λίγες όμως, εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις, η ρευστότητα του φωτογραφικού μέσου γίνεται αφορμή ώστε το έργο ορισμένων από αυτούς τους μεροκαματιάρηδες να αποκτά ανέλπιστη και διαχρονική καλλιτεχνική αξία.
Τέτοιες περιπτώσεις στην ιστορία της φωτογραφίας αποτελούν ο Γάλλος Eugene Atget, ο Αμερικανός Mike Disfarmer, ο Περουβιανός Martin Chambi, ο Αφρικανός Seydou Keita και ο Έλληνας Λεωνίδας Παπάζογλου. Στα ονόματα αυτά έρχεται τώρα να προστεθεί ο Κυθήριος φωτογράφος Παναγιώτης Φατσέας (1888-1938), το αρχείο του οποίου παρέμεινε ανέπαφο από τον θάνατό του μέχρι το 2002, όταν το ανακάλυψε ο φωτογράφος και μελετητής της φωτογραφίας Γιάννης Σταθάτος, ο οποίος και φρόντισε για τη διάσωση και συντήρησή του. Σήμερα, στο πρόσωπό του Φατσέα μπορούμε να αναγνωρίσουμε μία από τις πιο αξιόλογες μορφές της ελληνικής φωτογραφίας του πρώτου μισού του 20ου αιώνα.
*Ξεναγεί η υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΜΦΘ, Μαρία Κοκορότσκου.
Κυριακή 7 Οκτωβρίου 2018
Πολυχώρος Ρομάντσο | Αναξαγόρα 3-5, Ομόνοια, Αθήνα
Artist Talk
Με αφορμή την έκθεση της Thessaloniki PhotoBiennale 2018 “You refuse to understand / you don’t say anything / watching me die”, ο Richard Mosse θα δώσει ομιλία για το έργο του εστιάζοντας στα heat maps και στη χρήση τους.
Χρησιμοποιώντας τη θερμότητα τόσο μεταφορικά όσο και ως ένδειξη μέτρησης, ο Richard Mosse θα τοποθετηθεί επάνω στις τρέχουσες συνθήκες στις οποίες βρίσκονται οι πρόσφυγες, αναφερόμενος σε ζητήματα όπως η ευαλωτότητα, η προσωρινότητα, η θνητότητα, η βιοεξουσία, η νεκροπολιτική, η κατάργηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων και η αποτυχία της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ζήτημα του ασύλου.
Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2018
Διαδρομές στη PhotoBiennale – Stereosis, Kalos & Klio, Tabya
Stereosis (Ζεύξιδος 3)
Ώρα: 18:00
Ξεθωριασμένο εργόχειρο (Γιάννης Μανωλής) | Αυτή η σειρά εικόνων είναι αποτέλεσμα ενός συνεχούς οδοιπορικού-εξερεύνηση του ελληνικού τοπίου.Οι εικόνες αποκαλύπτουν μία προσωπική καταγραφή της σύγχρονης περιαστικής κοινωνίας με στόχο την απεικόνιση μιας μεταβατικής κατάστασης μεταξύ παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος. Συνδυάζοντας πορτρέτα, τοπία και εσωτερικούς χώρους, το «Ξεθωριασμένο εργόχειρο» καταγράφει θραύσματα από διαφορετικούς τρόπους ζωής με μοναδικό κοινό άξονα το ελληνικό τοπίο. Άνθρωποι κοντά στη φύση, ο κυνηγός, η καλύβα, στοιχεία όπως η ελληνική είσοδος ενός σπιτιού και το μακεδονικό παλάτι προς πώληση περιγράφουν μία κατάσταση μεταξύ ουτοπίας και δυστοπίας και λειτουργούν ως καθοδηγητικά νήματα μιας νοσταλγικής αφήγησης με την οποία ο θεατής ενθαρρύνεται να ταυτιστεί.
Kalos & Klio Showroom | Τσιμισκή 96
Ώρα: 19:30
Υγρή πόλη, (Yusuf Murat Sen) | Η διαδικασία της φωτογραφικής αποτύπωσης σε πλάκα υγρού κολλοδίου πιστεύεται πως ανακαλύφθηκε σχεδόν ταυτόχρονα (το 1851) από τους Frederick Scott Archer και Gustave Le Gray, οι οποίοι πειραματίστηκαν με το κολλόδιο σαν συγκολλητική ουσία για τη δημιουργία αρνητικών σε γυαλί. Αυτός ο τρόπος επεξεργασίας επιτάχυνε τη διαδικασία παραγωγής της πλάκας και μείωσε τον χρόνο εμφάνισης σε σχέση με παλαιότερες μεθόδους, αντικαθιστώντας σε μεγάλο βαθμό τη δαγκεροτυπία στα χρόνια που ακολούθησαν.
Η τεχνική του κολλοδίου έχει ανακάμψει τα τελευταία χρόνια στη φωτογραφική τέχνη. Γιατί στην εποχή της ψηφιακής και άυλης φωτογραφίας επιλέγεται η αργή, χειρωνακτική διαδικασία της απεικόνισης σε γυάλινη πλάκα; Το ερώτημα λογικά θα απαντηθεί παρακάτω, εξετάζοντας το έργο του Τούρκου φωτογράφου Yusuf Murat Şen μέσα από τη σειρά με τίτλο «Wet City» που εκθέτει στη Thessaloniki Photobiennale 2018.
Tabya | Κωνσταντίνου Μελενίκου 14Γ
Ώρα: 20:30
H ζωή μας μέσα στις σκιές (Tania Franco Klein) | Το πρότζεκτ επηρεάζεται από το κυνήγι του τρόπου ζωής σύμφωνα με το αμερικανικό όνειρο και τις σύγχρονες πρακτικές όπως ο ελεύθερος χρόνος, η κατανάλωση, η υπερδιέγερση που προκαλούν τα ΜΜΕ, η αιώνια νεότητα και οι ψυχολογικές επιπτώσεις που προκαλούν όλα αυτά στην καθημερινή ιδιωτική μας ζωή. Επιδιώκει να προκαλέσει μια αίσθηση απομόνωσης, απελπισίας, εξαφάνισης και ανησυχίας, μέσω κατακερματισμένων εικόνων που υπάρχουν τόσο σε φανταστικό όσο και σε πραγματικό πλαίσιο. Ο φιλόσοφος Βyung-Chul Ηan υποστηρίζει ότι ζούμε σε μια εποχή εξάντλησης και κόπωσης που προκαλούνται από τον συνεχή καταναγκασμό να είμαστε αποδοτικοί. Έχουμε αφήσει πίσω την «ανοσολογική εποχή» και τώρα βιώνουμε τη «νευρωνική εποχή» που χαρακτηρίζεται από νευροψυχιατρικές παθήσεις, όπως η κατάθλιψη, η έλλειψη προσοχής, η διαταραχή υπερκινητικότητας, το σύνδρομο εξάντλησης και η διπολική διαταραχή.
Οι χαρακτήρες της βρίσκονται μόνοι, σχεδόν ανώνυμοι, απελπισμένοι και εξαντλημένοι, καταρρέουν σε διάφορα σημεία, εξαφανίζονται μέσα τους, ψάχνουν συνεχώς για κάθε δυνατότητα διαφυγής· ακροβατώντας ανάμεσα στη διαρκή προσπάθεια και στην αίσθηση της ήττας.
Οι περιηγήσεις είναι δωρεάν και δεν χρειάζεται δήλωση συμμετοχής.
Για την εύρυθμη λειτουργία του προγράμματος οι ώρες επισκέψεων, θα τηρηθούν αυστηρά.
www.photobiennale-greece.gr