Skip to content

Από το πλαστικό αποτύπωμα των παραλιών, σε έκθεση αντικειμένων και φωτογραφίας!

DATE

SHARE THIS ARTICLE

Φωτογραφίες: Γιάννης Τόμτσης

Πώς θα αντιδρούσες στην σκέψη ότι σε μερικά χρόνια η Μεσόγειος θα έχει περισσότερα πλαστικά σκουπίδια από ότι ψάρια; Μελέτη της περιβαλλοντικής οργάνωσης WWF δείχνει ότι κάθε χρόνο καταλήγουν στη Μεσόγειο από 100.000 έως 300.000 τόνοι πλαστικών. Εσύ πόσο ευαισθητοποιημένος είσαι; Μπορεί μια σταγόνα ευσυνείδητης συμπεριφοράς και πράξης του ανθρώπου να καθαρίσει τις ακτές και τους ωκεανούς; Φυσικά και μπορεί!

Η έκθεση Scraptypes του Στέφανου Τσακίρη σε συνεργασία με την αρχιτεκτονική ομάδα Artpeckers πραγματεύεται την αλόγιστη χρήση πλαστικού στις παραθαλάσσιες περιοχές. Οι πετσέτες θαλάσσης της COCO-MAT γίνονται ο καμβάς, όπου προβάλλονται προσχεδιασμένα θαλάσσια πλάσματα με τη μέθοδο της κυανοτυπίας – φωτογραφική τεχνική εκτύπωσης. Τα χαρακτηριστικά τους αποδομούνται σε γεωμετρικά σχήματα και το σώμα τους «γεμίζει» και παίρνει όγκο από τα πλαστικά ευρήματα της εκάστοτε παραλίας. Καλαμάκια, καπάκια, παιχνίδια και άλλα υπολείμματα ολοκληρώνουν με τον τρόπο τους τη μορφή των συμβολικών αποτυπωμάτων από τα πλάσματα του θαλάσσιου κόσμου.

Συναντήσαμε τον φωτογράφο Στέφανο Τσακίρη και την ομάδα Artpeckers, οι οποίοι μας μίλησαν για την έκθεση φωτογραφίας που θα πραγματοποιηθεί από τις 27 Σεπτεμβρίου έως τις 4 Οκτωβρίου στο χώρο του Ύψιλον.

 

Πώς προέκυψε η ιδέα της έκθεσης;

Στέφανος: Η ιδέα ήταν η συνέχεια από μια επιτυχία, συγκεκριμένα, ένα παγκόσμιο ρεκόρ Guinness με την μεγαλύτερη κυανοτυπία που κάναμε, όπου και αποφασίσαμε να συνεχίσουμε αυτή τη δράση. Με τον ερχομό του καλοκαιριού, σκεφτήκαμε να αποτυπώσουμε πάνω σε πετσέτα. Έγινε ένα workshop στο Μουσείο φωτογραφίας με την συμμετοχή οικογενειών. Άφηναν το αποτύπωμα τους πάνω στην πετσέτα και έπαιρναν την πετσέτα, με σκοπό την ανάδειξη της οικογένειας και της δημιουργικότητας. Έτσι, πρότεινα στα παιδιά να κάνουμε μια έκθεση πάνω σε αυτή την τεχνική. Έπρεπε, λοιπόν, να σκεφτούμε μια ιδέα σε σχέση με το πλαστικό αποτύπωμα που άφηναν τα σκουπίδια που βρίσκαμε στις παραλίες.

0I4A4447

Πώς ήταν η συνεργασία μεταξύ σας;

Στέφανος: Η συνεργασία ξεκίνησε από την δημιουργικότητα του Κίμωνα (Artpeckers) στο να γράφει ωραία κείμενα. Έτσι, ζητήσαμε από την Έλλη (Artpeckers) να μας σχεδιάσει αυτά τα θαλάσσια όντα. Οι πρώτες συζητήσεις ξεκίνησαν τον Ιούνιο και ουσιαστικά, η προετοιμασία διήρκησε όλο το υπόλοιπο καλοκαίρι, ενώ ο σχεδιασμός και τα κοψίματα περίπου 2-3 εβδομάδες.

Πόσο δύσκολη ήταν η επίτευξη της ιδέας;

Στέφανος: Η αρχική σκέψη ήταν ένας σκελετός θαλάσσιων πλασμάτων, πράγμα που θα μου έδινε το δικαίωμα της γρήγορης αποτύπωσης των πλαστικών, καθώς οι πετσέτες είναι φωτοευαίσθητες. Κατά τη διάρκεια των συζητήσεων για το πώς θα γινόταν αυτό τεχνικά και χρονικά προέκυψε η ιδέα, από την Έλλη και τον Δημήτρη (Artpeckers) να χρησιμοποιήσουμε μόνο τρίγωνα κομμάτια.

Κίμωνας: Κατά αυτό τον τρόπο, με την τριγωνοποίηση της μορφής των ζώων, «απελευθερώθηκε» το σώμα τους. Με το γέμισμα των κενών που δημιουργούνται από σκουπίδια, δίνεται η εντύπωση ότι τα ζώα αυτά τρώνε τα σκουπίδια που εμείς αφήνουμε. Έτσι, το σώμα τους αποτελείται από σκουπίδια, δίνοντας πιο ξεκάθαρα την εικόνα και το μήνυμα.

Έλλη: Η σχεδιαστική επιτυχία είναι ότι ενώ υπάρχει ένα γεωμετρικό σχήμα που δημιουργεί το σχέδιο καθαρά και απλά, με την τοποθέτηση του πλαστικού τα όρια «σπάνε». Οπότε χαλάει το σχέδιο, η μορφή, η φύση. Το σχήμα δεν είναι αυτό που πρέπει να είναι. Αυτή η εικόνα σου μεταφέρει το μήνυμα.

0I4A4438

Μια εικόνα χίλιες λέξεις. Πιστεύετε ότι η συγκεκριμένη έκθεση θα μπορούσε, αν όχι να ευαισθητοποιήσει, να ταρακουνήσει τον κόσμο σε θέματα οικολογίας και προστασίας του περιβάλλοντος;

Έλλη: Η εικόνα είναι πάντα πιο δυνατή από το ίδιο το μήνυμα, οπότε θα θέλαμε να καταφέρουμε να εντυπωθεί σαν μια ανάμνηση. Σίγουρα, όσο το ερευνά ο καθένας, είναι μια καλή αφορμή για να το δει πιο ουσιαστικά. Επιπλέον, το μήνυμα εφαρμόζεται σε ένα υλικό (πετσέτα θαλάσσης) που είναι οικείο σε όλους μας, κάτι που πιστεύω συμβάλλει στην καταγραφή της ανάμνησης και στην αποτύπωση του μηνύματος.

Στέφανος: Θεωρώ ως ιδιαιτερότητα τις ίδιες τις πετσέτες, και όχι τις φωτογραφίες τους. Έτσι, το κοινό θα δει το φυσικό υλικό της πετσέτας που μετατράπηκε σε φωτογραφία, κάτι που είναι πιο άμεσο και ξεκάθαρο ως μήνυμα.

0I4A4402

Τί θα θεωρούσατε επιτυχία μετά τη λήξη της έκθεσης;

Στέφανος: Επιτυχία θα είναι ολοένα και περισσότερος κόσμος να ευαισθητοποιηθεί και να αρχίσει να ανακυκλώνει.

Κίμωνας: Να αρχίσει να σκέφτεται λίγο παραπάνω, με συνείδηση των επιπτώσεων που μπορεί να έχει μια πράξη του.


[icon name=”info-circle” class=”fa-2x” unprefixed_class=””]

Έκθεση φωτογραφίας Scraptypes
27 Σεπτεμβρίου έως τις 4 Οκτωβρίου

‘Yψιλον
Εδέσσης 5, Άνω Λαδάδικα.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν στις 27 Σεπτεμβρίου στις 19.00.

Συντελεστές έκθεσης
Φωτογραφία: Στέφανος Τσακίρης
Σχεδιασμός-Κατασκευή ξύλινων υλικών: Artpeckers (Κίμων Γκολογκίνας, Έλλη Γκολογκίνα, Δημήτρης Σεργεντάκης, Υρώ Σημαιοφορίδου)
Παραγωγή: Βασιλική Καραπαναγιωτίδου
Βοηθοί παραγωγής: Βαγγέλης Δέλλιος, Βασίλης Κρουστάλης, Αντώνης και Παναγιώτης Ποδιώτης, Δημήτρης Μωυσίδης
Σχεδιασμός οπτικής ταυτότητας: Semiotik Design

*Στο πλαίσιο της έκθεσης, θα πραγματοποιηθεί μία ανοιχτή ομιλία “Question@Recycling” στις 30 Σεπτεμβρίου στις 18:30 – 20:30, όπου το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να κάνει ερωτήματα σχετικά με την ανακύκλωση και την οικολογία σε αρμόδιους από το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα.

Ομιλητές:
Σπύρος Πέγκας (Αντιδήμαρχος Αναπτ. Τουρισμού & Διεθνών Σχέσεων Δήμου Θεσσαλονίκης)
Γιάννης Καρακόλης (Αντιπρόσωπος εταιρίας Polyeco-PCIA) www.pcai.gr
Guest Speaker της εταιρείας COCO-MAT
Συντονιστής: Μαρία Κοκορότσκου (Υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης)

AUTHOR

Κατερίνα Τσιουρή

Μαγικός ρεαλισμός. Έχει γάτο μουστακάτο. Χρειάζεται καφέ, πολύ καφέ. Νησιώτισσα που έχει πάρει τα βουνά. Ψυχαναγκαστική από κούνια.

Loading...
Αυτά είναι τα αφιερώματα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης!
O Moodymann έρχεται στη Θεσσαλονίκη κι εδώ είναι όλα όσα πρέπει να ξέρεις!