GusGus: 20 χρόνια συνεχούς ηλεκτρονικού πειραματισμού!
*Please, scroll down for English
Φωτογραφίες/Βίντεο: Αλέξανδρος Οικονομίδης
Ξεκίνησαν ως μια ιδιαίτερη κολεκτίβα στη μουσική σκηνή του Reykjavík, κάπου στη δεκαετία του ’90. Ύστερα από δύο δεκαετίες, εννέα στούντιο άλμπουμ και αρκετές αλλαγές στον πυρήνα τους, οι GusGus αποτελούν ακόμα μια από τις σπάνιες σταθερές στη συνεχώς μεταβαλλόμενη χορευτική μουσική σκηνή της Ευρώπης. Με εκλεκτική προσέγγιση απέναντι στη μουσική τους, δε σταματούν να πειραματίζονται και να προσφέρουν στο φανατικό τους κοινό μια συλλογή από σκοτεινές και υπνωτικές μελωδίες κεντημένες γύρω από σκληρούς χορευτικούς ρυθμούς. O Birgir Þórarinsson, γνωστός ως Biggi Veira, ξεδιπλώνει τις σκέψεις του για την ηλεκτρονική μουσική σήμερα και την θέση των GusGus σε αυτή.
Έχουν περάσει τρία χρόνια από την κυκλοφορία του τελευταίου σας άλμπουμ με τίτλο «Mexico». Τι συνέβη μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα;
Κατά κύριο λόγο βρισκόμασταν σε περιοδεία. Στη συνέχεια, ξεκινήσαμε σιγά σιγά να αναζητούμε το ύφος του επόμενου δίσκου και νομίζω το βρήκαμε. Ο νέος δίσκος, που θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο, θα έχει αρκετές new wave επιρροές.
Πώς πιστεύετε ότι έχει συμβάλει η Ισλανδία σε αυτό που είστε σήμερα; Έχει επηρεάσει, με κάποιον τρόπο, την αντίληψη σας για τη μουσική ή και τον προσωπικό σας ήχο;
Βεβαίως, αλλά δεν είμαστε ακόμα σίγουροι με ποιο τρόπο. Νομίζω όμως, πως η μουσική με την οποία μεγαλώσαμε είχε μεγαλύτερη επιρροή, καθώς αποτελείται από μια μείξη new wave, italo disco, HiNRG disco, pop, house και techno ήχων, μαζί με ambient breaks και indie στοιχεία.
Ήθελα επίσης να σταθούμε και στη σημερινή ισλανδική μουσική σκηνή. Πόσο διαφορετικά είναι τα πράγματα στην Ισλανδία του 2017;
Είναι αρκετά πιο προσανατολισμένα, προς ένα παγκόσμιο επίπεδο, καθώς οι δρόμοι προς τις παγκόσμιες κυκλοφορίες έχουν ανοίξει, μετά τις πρώτες ισλανδικές μπάντες που έσπασαν το πολιτιστικό εμπόδιο κατά τις αρχές, τα μέσα της δεκαετίας του ‘90. Ακόμα όμως, εξακολουθεί να έχει μία αρκετά πανκ κατεύθυνση, ξέρεις πολλά DIY στοιχεία και σχεδόν κανένα όριο.
Πιστεύετε πως στη σημερινή ηλεκτρονική μουσική υπάρχει το ίδιο πάθος που υπήρχε κατά τη δεκαετία του 90;
Όχι, αλλά είναι κάτι διαφορετικό πιστεύω. Βρίσκεται ακόμα σε άνθηση, αλλά νομίζω πως στα 90s αποτελούσε μέρος μιας πολιτιστικής γενιάς. Τώρα αποτελεί απλά ένα από τα είδη της μουσικής. Αλλά ας δούμε. Έχει ακόμα πολλά μυστικά μονοπάτια που περιμένουν να ανακαλυφθούν. Τώρα που η άνθηση της ηλεκτρονικής dance μουσικής έχει αρχίζει να ξεθωριάζει, είναι ενδιαφέρον να δούμε αν θα αναδυθεί κάτι καινούριο στη θέση της.
Και σε συνέχεια με τη προηγούμενη ερώτηση, έχετε ακόμα το ίδιο πάθος που είχατε 20 χρόνια πριν;
Ναι. Υπάρχουν πάντα κάποια νέα μονοπάτια που με καλούν να τα ανακαλύψω. Και όπως είπα, ελπίζω οι οπαδοί της μουσικής μας να είναι έτοιμοι για μια “new wave” αλλαγή στον επόμενο γύρο.
Έχετε κάποιες φιλοδοξίες για τη μουσική του μέλλοντος;
Δεν θα το’ λεγα.
Πιστεύετε πως το διαφορετικό line–up που είχαν κατά καιρούς οι GusGus, σε συνδυασμό με όλες τις αλλαγές, έχουν συμβάλλει στο συνολικό στυλ της μπάντας; Είναι η διαρκής επανεφεύρεση ο μόνος τρόπος που κρατάει τη μπάντα ζωντανή;
Αποτελεί σίγουρα αναπόσπαστο κομμάτι του μουσικών αλλαγών που είχαμε μέσα σε αυτές τις δεκαετίες. Τέτοιου είδους αλλαγές στον πυρήνα, φυσικά και επηρεάζουν την προσωπικότητα της μπάντας, ενώ επακόλουθα εκτίθενται με νέους τρόπους στη κληρονομιά της ηλεκτρονικής μουσικής προκειμένου αυτή η προσωπικότητα να εισβάλει σε αυτήν και να ανθίσει μέσα της.
Και πώς προέκυψε το όνομα GusGus;
Είναι από μια ταινία. Η επιλογή αυτού του ονόματος έγινε πριν αρκετό καιρό. Ο λόγος πλέον δεν έχει καμία σχέση με το σήμερα. Αποτελούν απλά γράμματα που πλαισιώνουν αυτό που είμαστε σήμερα.
Πώς είναι κάθε φορά το συναίσθημα λίγο πριν ανέβεις στη σκηνή, αλλά και μετά;
Αυτό που μπορώ να πω είναι πως πάντα ανυπομονώ για την επόμενη συναυλία. Το live set είναι έτσι δομημένο, ώστε κάθε φορά χρειάζεται να «χτίσω» το κομμάτι από την αρχή και κάθε φορά βγαίνει κάτι διαφορετικό και καινούριο. Αλλά πάντα μια live εμφάνιση είναι πολύ διασκεδαστική και ταυτόχρονα ικανοποιητική, καθώς το κοινό φαίνεται πάντα να εκτιμάει τον τρόπο με τον οποίο ξεδιπλώνουμε τη μουσική μας πάνω στη σκηνή.
Πόσο δύσκολη είναι η παραγωγή ηλεκτρονικών- χορευτικών τραγουδιών μέσα σε ένα στούντιο; Νιώθετε ποτέ πως αποτελεί ένα πείραμα, τα αποτελέσματα του οποίου μόνο στη σκηνή θα φανούν;
Επιλέγουμε συχνά να παρουσιάζουμε στα live μας μισοτελειωμένα κομμάτια, προκειμένου να τα δοκιμάζουμε και να πειραματιστούμε πάνω σε αυτά, αλλά και να δούμε εάν η επαφή τους με το κοινό αλλάζει την αίσθηση μας για το πώς τα κομμάτια θα πρέπει να εξελιχθούν. Πολλές φορές έχω χρησιμοποιήσει ηχογραφήσεις live εμφανίσεων για την ολοκλήρωση των αρχικών συνθέσεων νέων τραγουδιών.
Όταν γράφετε κομμάτια, σκέφτεστε ποτέ τι θα ήθελε το κοινό να ακούσει από εσάς;
Η διαδικασία σύνθεσης της μουσικής μας είναι αρκετά εγωκεντρική. Δημιουργούμε το δικό μας επόμενο αγαπημένο άλμπουμ και οι άλλοι άνθρωποι δεν αποτελούν ποτέ φίλτρο. Απλά ελπίζω πως όταν τα άλμπουμ κυκλοφορούν το κοινό μας θα παραμένει εκεί, ώστε να μπορούμε να βγούμε για περιοδεία χωρίς να μείνουμε άφραγκοι.
Θα μπορούσε κανείς να σας περιγράψει ως μια μπάντα που συνεχώς συνδυάζει τον ήχο με την εικόνα, χρησιμοποιώντας έναν ευφυή και ταυτόχρονα σύγχρονο τρόπο. Αυτό αποτελεί κάτι που αναπτύξατε μέσα στα χρόνια, είναι μια γενικότερη φιλοσοφία ή απλά μια φυσική εξέλιξη;
Απλά βγαίνει φυσικά, μέσω των ανθρώπων που έχουν υπάρξει μέλη του συγκροτήματος. Το οπτικό κομμάτι είναι σημαντικό, όμως η μουσική έρχεται πάντα πρώτη, δεύτερη και τρίτη.
GusGus: The constant reinvention of a band that never settles!
Photography/Video/Editing: Alexandros Oikonomidis
They were introduced in the world as a collective in Reykjavík’s music scene of the 90s. After two decades, nine studio albums and multiple changes in its line-up, GusGus is constantly present in Europe’s ever changing electronic music scene. Beats filled with emotions, darkness and a sense of melancholy, in which they claim you can find pure happiness and hope. The Icelandic band has always been eclectic about its music, always experimenting on new music and techniques only to achieve one goal. Seduce their fans with the infinite possibility of sound.
We talked with Birgir Þórarinsson, aka Biggi Veira, about the Icelandic music scene, the place electronic music holds in today’s global scene and the new paths that GusGus wishes to follow.
It’s been almost three years since “Mexico” was released. What has happened in these three years?
Touring basically. And then slowly finding what vibe the next album will hold. And I guess we have found it. So, in the new GusGus album that is about to come out in the fall, there will be “new wave” influences.
[youtube id=”8XwRhfDSxtk”]
How has your origin contributed to what you are today? Has it influenced in any way your perception of music, as well as your sound?
Of course, but not sure in what way though. I guess though that the music we grew up with had more influence as it is a strange mixture of new wave, italo disco, HiNRG disco, pop, house, techno, ambient breaks and indie stuff.
Are there any substantial changes in the Icelandic music scene 20 years later?
It is more internationally bent as the channels to worldwide releases are now open after the first Icelandic bands broke the cultural barrier in the early and mid-nineties. But it is still anything goes and very punk in origin, you know DIY and no sense of limits.
Do you feel that electronic music shares nowadays the same vibration or passion that it had in the 90s?
No, but different I guess. It is still very flourishing but in the early 90’s it was a part of a cultural generation. Now it sits as just one of the genres out there. But let’s see, it still holds lot of interesting paths to be explored. Now as the EDM boom is fading out, it is interesting to see if something new fills the hole.
Following the previous question, do you have the same passion you had 20 years ago?
Yes. There are always some new paths that call on me to explore. Like I said, I hope our fans are ready for some “new wave” twist in our next round.
And do you have any aspirations for music of the future?
Not really.
Do you think that the varied line-up that GusGus has had, as well as all the changes, have contributed to the whole style and personality of the band? Is reinvention the only way that can keep the band alive?
It has been the integral part of the musical changes through these decades. Changes in the frontline of course influence the perceived personality of the band, while the back end grinds the legacy of electronic music in new ways for these personalities to infest and blossom.
And how did the name “GusGus” come up?
It is from a film. This name was picked a long time ago and the reason for its picking has no relevance today. These are just letters that form the brand of what we are.
Can you describe the feeling you have before going out on the stage and right after a performance?
I can only say that I always look forward to any gig. The live set is set up in a way so that I always have to construct the tracks from scratch, and each time something different and new happens. Playing live is always so much fun and rewarding as the audience seems always to appreciate our way of bringing our music on stage.
How difficult is it to produce dance electronic songs from a studio? Does it ever feel like an experiment, the results of which you can only find out on the stage?
We often put half-finished songs into the live set, to explore them and see how jamming them with the audience changes our feel of how the tracks should grow. I often have recordings of live sets that I then use to setup the initial arrangements of new songs.
And when you write your songs, do you ever think of what your fans would like to hear from you?
Making music is very self-centered to us. We are just doing our next favorite album. Other people are never a filter. I just hope that when the albums are out, most of our fans stay with us so we can tour it without going broke.
I see you as a band that is constantly combining sound and vision, by using technology and art in an intelligent yet up-to-date way. Is this something you have developed through the years, is it a general thought that you have about music, or did it come out naturally?
Just naturally, through the people that have been part of the band. The visual aspect is important, but it is always music first, second and third.