Skip to content

Ένας copywriter στην αυλή του #DesignAthens3

DATE

SHARE THIS ARTICLE

Ομφαλοσκοπικό. Βαυκαλιστικό. Ναρκισσιστικό. Έτσι θα μπορούσε να περιγράψει κάποιος την οποιαδήποτε σύναξη «όλων αυτών των καλλιτεχνών και ταμπελάδων» «για να πουν τα δικά τους». Κάποιος που δεν ξέρει, και δεν θέλει να μάθει κιόλας… (ΟΚ, μπορεί ν’ άνοιξες λεξικό για τα 2 από τα 3 πρώτα επίθετα, αλλά δες το αλλιώς: 1. Έμαθες κάτι 2. Έχω την προσοχή σου).

IMG_20170114_152745

Το 3ο DesignAthens βρήκε στέγη στο αμφιθέατρο του American Community Schools. Δεν θα μείνω στη φυσιογνωμία του χώρου, γιατί μεγαλύτερη σημασία είχαν οι φιλοξενούμενοί του και όσα είχαν να πουν και να δείξουν (και ήταν πολλά). Σχεδιαστές, εικονογράφοι, designers και illustrators (και όσοι και όσες ακόμα «χωρούσαν» σε ένα τέτοιο event) βρήκαν τον δρόμο -χωρίς να παρασυρθούν ειδικά από την πλανεύτρα κυριακάτικη ηλιοφάνεια- προς την Αγία Παρασκευή. Μαζί τους και εγώ. Θα μου πεις, τι κάνει η αλεπού στο παζάρι… Παρατηρεί και γράφει, τι άλλο;

IMG_20170114_160713

Ζητώ συγγνώμη προκαταβολικά, αλλά δεν θα αναλωθώ σε μια γραμμική παράθεση ομιλητών, αντικειμένων και αντιδράσεων. Ό,τι και όσα μου «έμειναν» θα περάσω και εδώ. Όπως π.χ. τα όσα είπε ο εικονογράφος Σταύρος Δάμος προσπαθώντας ν’ αποδομήσει τον μύθο του ταλέντου (που κυνηγάει από graphic designers μέχρι ποδοσφαιριστές) και να τονίσει τον ρόλο του προσωπικού ύφους (που όσο πιο συγκεκριμένο και στοχευμένο είναι τόσο πιο ελκυστικό γίνεται). Α, και για το Σύνδρομο Γυναικολόγου-Μηχανολόγου όπως το βάφτισε, το σαν να λέμε «ξέρουμε απ’ όλα και συμφέρουμε». Kέρδισα ένα δωρεάν κυριακάτικο ταξίδι στο Porto με ξεναγό το White Studio, που μπόρεσε και ενσωμάτωσε στην απεικόνιση της ταυτότητας της πόλης όχι μόνο τον χώρο, αλλά και τους ανθρώπους του και τις ιστορίες του.

IMG_20170114_190338

Άκουσα τη γεμάτη μουσικές αναφορές παρουσίαση του Σπύρου (ή αλλιώς το Spir του Spir.To) και το πως το branding είναι goal-driven και το design αποτελεί μια impulse-driven αντιμετώπιση. Έγινα μάρτυρας του παντρέματος πολιτικής, κοινωνικού γίγνεσθαι και μόδας μέσα από την παρουσίαση του Νίκου Γεωργόπουλου. Βρέθηκα ενώπιος ενωπίω με την πλημμυρισμένη από αναφορές στη Ρωσική Πρωτοπορία δουλειά των Ermolaev Bureau, ένα σχεδιαστικό γραφείο που σε μια αγορά όπου η συσκευασίες φρέσκου γάλακτος έχουν τη μάνα τους και τον πατέρα τους αντιπαραβάλλει τον μινιμαλισμό και την οργανική χρήση της τυπογραφίας.

IMG_20170115_181137

Απόλαυσα ως την τελευταία της λεπτομέρεια τη δουλειά του Ugo Gattoni, και την γεμάτη χαρακτήρα (και χαρακτήρες) παρουσίαση των Typical. Και τι άλλο είχε το διήμερο που δεν πρέπει να ξεχάσω; Μια γραμματοσειρά-αναφορά στις κατσαρίδες από τους høly , εναλλακτικό street και ambient art από τον Out of tape, φουλ μπαλίτσα με FC Barcelona και Atletiko Madrid από τους Vasava, οδοιπορικό στην απλότητα από τη Semiotik Design Agency, και μπέργκερζ πολλά γκούντιζ μπέργκερζ από τη GARAMONDdesign.

IMG_20170115_132411

Έμαθα επίσης πως οι τοίχοι κάποιες φορές δεν έχουν αυτιά, αλλά έχουν φωνή, και το environmental design βοηθάει στο ν’ αρθρωθεί σωστά και ν’ ακουστεί ακόμα και σ’έναν πολύβουο χώρο όπως το εσωτερικό ενός mall. Άκουσα και ξανάκουσα για narratives, και για το πως το design πρέπει να δίνει λύσεις που ν’ ανήκουν στο brand και όχι απλά generic προσεγγίσεις. Α, και πως στο Ηράκλειο το καλύτερο αξιοθέατο είναι η ταμπέλα που γράφει «Χανιά».

IMG_20170114_183910

Πέρα όμως από ρητά, εικόνες, ιστορίες και αναφορές, εισέπραξα και την αγωνία και τον προβληματισμό αυτού του κλάδου που αποκαλούμε «δημιουργική οικονομία». Πρέπει να τα μαζέψουμε και να πάρουμε των ομματιών μας, ή να μείνουμε και να δουλέψουμε για το εξωτερικό όπως πρότεινε ο Μάικ Κάρολος; Θα σταματήσει ποτέ η αιώνια (και χιλιοπονεμένη) διαμάχη designer-πελάτη; Πως κοστολογείται η δημιουργική εργασία; Πόσο καλά σε προετοιμάζει για την αγορά (ελληνική ή παγκόσμια) μια ιδιωτική σχολή και πόσο ένα ΤΕΙ; Πως διασφαλίζεις τα πνευματικά σου δικαιώματα και την αμοιβή της δουλειάς σου; Πολλά ερωτηματικά, κάποια από αυτά διαρκή, κάποια άλλα παιδιά της τρέχουσας (εδώ και σχεδόν 8 χρόνια) οικονομικής συγκυρίας.

Δεν υπάρχουν απαντήσεις σε όλα. Το σίγουρο όμως είναι πως οι άνθρωποι του χώρου δεν σταματούν να τις αναζητούν. Και πως το design μπορεί να είναι η απάντηση σε πολλές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ένα brand. Και πως κάτι τέτοιες συνάξεις απαντούν με τον καλύτερο τρόπο σε όσους πιστεύουν σε εκείνες τις τρεις πρώτες λέξεις του κειμένου. Λαστ μπατ νοτ λιστ, moderator από τους λίγους ο Γιάννης Καρλόπουλος και οικοδεσπότης από τους ακόμα πιο λίγους ο Δημήτρης Φακίνος. Σας ευχαριστώ, και α μπιεντό.

*Ο Γιώργος Μαντζουρανίδης είναι ο Senior Copywriter της Fotone Adv.
www.fotone.gr/

IMG_20170114_171501

Loading...
Beater Tapes | Propo ’88
Βαγγέλης Νανιτζανιάν. Ξεπερνώντας τα όρια του 17χρονου εαυτού του.