“Xenia”. Q&A session | #tiff55
Της Χρύσας Λαγού
Στο 55 Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκε, σε αποκλειστική προβολή, η νέα ταινία του Πάνου Χ. Κούτρα, με τίτλο «Xenia». Μετά το τέλος της, ο κ.Κούτρας παρευρέθηκε εκεί για να απαντήσει στις απορίες του κοινού, διατηρώντας, πάντα, το ιδιαίτερό του χιούμορ. Τα θέματα, στα οποία έγινε η αναφορά, ήταν η εξήγηση του τίτλου, η επιλογή των τοποθεσιών, οι χαρακτήρες και γενικά το όλο στήσιμο της ταινίας. Αργότερα, τον σκηνοθέτη συμπλήρωσαν ο σεναριογράφος και η παραγωγός.
Αρχικά, ο κ.Κούτρας εξήγησε ότι ο τίτλος της ταινίας, «Xenia», περιλαμβάνει το όνομα του ξενοδοχείου, στο οποίο πάνε τα δύο αδέλφια, αλλά και την έννοια του ξένου και της φιλοξενίας. Ουσιαστικά, ο τίτλος έχει και μεταφορική σημασία, που παραπέμπει στην προσπάθεια των ηρώων, σε όλο το ταξίδι τους, να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια. Έπειτα, ο ίδιος, αστειευόμενος, ανέφερε ότι δε υπήρξε καμία συνεργασία με την ελληνική αστυνομία, απαντώντας σε έρωτηση του κοινού, λόγω κάποιων σκηνών στις φυλακές. Όσον αφορά την επιλογή των τοποθεσιών, ο σκηνοθέτης πρόσθεσε ότι ήταν δύσκολο, διότι έπρεπε να γίνει με βάση το σενάριο, όπως η διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, που ακολουθούν στην ταινία οι πρωταγωνιστές.
Στις ερωτήσεις του κοινού, κάποια στιγμή, έγινε και μία σύγκριση του «Xenia» και του «Στρέλλα» (προηγούμενης σκηνοθετικής δουλειάς του Κούτρα), με βάση την δραματικότητα των δύο ταινιών. Όπως αναφέρθηκε από θεατή, το «Στρέλλα» παραμένει δραματική ταινία, ως το τέλος της, ενώ στο «Xenia» υπάρχουν κάποια κωμικά στοιχεία. Αυτήν τη φορά, απαντώντας ο σεναριογράφος, τόνισε ότι το «Xenia» είναι, όντως, δραματική ταινία και δεν έχει happy end, αφού υπάρχουν κάποια αναπάντητα ερωτήματα στο κλείσιμό της. Σύμφωνα με αυτόν, τα κωμικά στοιχεία προστέθηκαν, για να σκιαγραφήσουν καλύτερα την προσωπικότητα του Ντάνυ (ο ένας από τους δύο πρωταγωνιστές), η οποία διατηρεται ανα﷽﷽﷽τλειστικίται αναλλοίωτη καθ’ όλη την διάρκεια. Τέλος, τον λόγο πήρε η σεναριογράφος, υποστηρίζοντας ότι έπρεπε να γίνει όλη ένα “road movie”, εκτός από το τέλος της, για την προσθήκη των στοιχείων υπερβολής, αλλά και των εξωπραγματικών σκηνών.