Το κορίτσι από τη Δανία, δε μας ενθουσίασε!
Λίγο μετά την περσινή απονομή των Όσκαρ, η ανακοίνωση της νέας ταινίας του Tom Hooper (“The King’s Speech”, “Les Miserables”) πήγαινε χέρι – χέρι με μια νέα υποψηφιότητα για τον βρετανό Eddie Redmayne, ο οποίος θα πρωταγωνιστούσε. Τελικά, οι προβλέψεις επιβεβαιώθηκαν και η ταινία συγκέντρωσε τέσσερις υποψηφιότητες, εκ των οποίων η μία είναι για τον Α’ Ανδρικό και η δεύτερη για τον Β’ Γυναικείο (Alicia Vikander).
Λίγα λόγια για την υπόθεση
Η ταινία είναι βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του David Ebershoff και διηγείται την αληθινή ιστορία του Αϊναρ Βέγκενερ και της Γκέρντα Βέγκενερ, ενός παντρεμένου ζευγαριού ζωγράφων, που ζει και δημιουργεί στη Κοπεγχάγη. Ο Αϊναρ είναι πολύ γνωστός και τα έργα του αγαπητά, ενώ η Γκέρντα προσπαθεί να βρει τη δική της θέση στο χώρο της τέχνης. Αυτό θα γίνει, όταν μετά από δική της παρόρμηση, ο σύζυγός της ντύνεται με γυναικεία ρούχα και ποζάρει για έναν πίνακά της. Τα έργα της, με θέμα εκείνη την άγνωστη, όμορφη, μελαχρινή γυναίκα, θα γίνουν γρήγορα γνωστά και ανάρπαστα. Αργότερα, ο ζωγράφος αρχίζει να κυκλοφορεί και να συστήνεται ως «Λίλι Έλμπε, ξαδέρφη του Αϊναρ», καθώς δίνει πια μια εμφανή μάχη με την ταυτότητά του. Ο Αϊναρ είναι πεπεισμένος ότι είναι μια γυναίκα, που έχει γεννηθεί σε σώμα άντρα, και θα γίνει από τους πρώτους ανθρώπους που θα επιχειρήσει εγχείρηση επαναπροσδιορισμού φύλου.
Η χημεία που δεν υπήρχε
Είναι δύσκολο να μη σε προβληματίσει η ταινία. Ακόμα πιο δύσκολο, όμως, είναι να τη βλέπεις και να μην προσπαθείς να αναλογιστείς το δράμα που περνούσε ένας άνθρωπος, ο οποίος ήταν πεπεισμένος ότι είναι γυναίκα σε αντρικό σώμα, αλλά σε όποια ιατρική βοήθεια και να στράφηκε, τον έβγαζαν τρελό ή και σχιζοφρενή. Ή να μην προσπαθείς να αναλογιστείς τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε ο ψυχισμός του, νιώθοντας ότι του συνέβαινε κάτι, για το οποίο δεν είχε μιλήσει ποτέ ανοιχτά κανείς. Αυτό προσπαθεί, λοιπόν, να περάσει και στο θεατή ο Eddie Redmayne, και τα καταφέρνει ως ένα σημείο. Όση ώρα έβλεπα την ταινία, κάτι με ξένιζε, κάτι δεν μου καθόταν καλά. Η ιστορία, από μόνη της, σου ξυπνάει πολλά συναισθήματα, αλλά ο πρωταγωνιστής λειτουργούσε πιο πολύ σαν συμπληρωματικό στοιχείο, παρά ως βασικό, ειδικά σε συνδυασμό με τη συμπρωταγωνίστριά του, Alicia Vikander. Ένιωθα ότι δεν υπήρχε χημεία ή δέσιμο. Ακόμα, και στις σκηνές όπου η Γκέρντα πονάει που βλέπει ότι ο άντρας που αγάπησε και παντρεύτηκε δεν υπάρχει πια ή προσπαθεί να δείξει τη στήριξή της, ήταν τόσο βεβιασμένο, που κάθε φορά μου ερχόταν ένας μορφασμός στο πρόσωπο. Έτσι, δεν ένιωσα αυτό το συναίσθημα που βγαίνεις από μια ταινία και νιώθεις ότι αυτό που μόλις είδες μπορεί και να ήταν αληθινό. Υπήρχε κάτι εξαναγκαστικό και ψεύτικο σ’ αυτό που παρουσιαζόταν, αν εξαιρέσουμε ελάχιστες στιγμές και σκηνές.
Οι μικρές λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά
Παρόλο που η ταινία δε με άφησε με τις καλύτερες εντυπώσεις, όπως καταλαβαίνεις, υπήρχαν και εκείνες οι λεπτομέρειες στην ταινία, τις οποίες πραγματικά εκτίμησα. Όταν ο Αϊναρ καταλαβαίνει πια ότι η Λίλι δεν είναι κάποια που εμπνεύστηκε η γυναίκα του, αλλά είναι στην ουσία αυτό που είναι στην πραγματικότητα, αρχίζει να μπαίνει στη διαδικασία να παρατηρεί τις γυναίκες: τις εκφράσεις τους, τις κινήσεις τους, τον τρόπο που μιλάνε και στέκονται και να τις μιμείται.Και μάλιστα, για να τονιστεί ακόμα πιο πολύ, ότι η Λίλι είχε έρθει για να μείνει, τον βλέπουμε να κινείται και να στέκεται κι αυτός σα γυναίκα, ακόμα και όταν είναι ντυμένος ως Αϊναρ. Σε τέτοιες στιγμές, ο Redmayneήταν εκπληκτικός, και σε έκανε να ξεχνάς ότι υποκρίνεται. Ο θεατής βλέπει, μέσα στο πρόσωπό του πρωταγωνιστή, κάποιον που βρίσκεται σε πραγματικό πόνο και σύγχυση και κάποιον που δεν μπορεί να ζήσει στο ίδιο του το σώμα. Αισθανόμαστε την οργή και την απογοήτευσή του, όταν νιώθει πως μπορεί να είναι πιο πολύ ο εαυτός του στο ανοιχτόμυαλο Παρίσι, αλλά βλέποντάς τον, έναν άντρα ντυμένο με φαρδιά ρούχα και λεπτά υφάσματα σε ανοιχτά χρώματα, του επιτίθενται. Και τέλος, συμμεριζόμαστε τη χαρά του, όταν βρίσκει τον έναν εκείνον γιατρό, που καταλαβαίνει ακριβώς τι περνάει και του δίνει την ευκαιρία να γίνει αυτή που ονειρεύεται.
Στοιχεία ταινίας
Διάρκεια: 119’
Σκηνοθεσία: Tom Hooper
Σενάριο: David Ebershoff (βιβλίο) και Lucinda Coxon
Πρωταγωνιστούν: Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Amber Heard