Τι είναι τα “Queerδιστά” Πορτοκάλια;
Κείμενο & Φωτογραφίες: Αρίστη Ζαφειράκογλου
Στις 28 & 29/05/15, στο κινηματοθέατρο «Αλέξανδρος», στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, μια νέα θεατρική ομάδα της πόλης, έδωσε δύο παραστάσεις με δωρεάν είσοδο, για να παρουσιάσει μια παλιά ιστορία αγάπης, που δεν είχε χαρούμενο τέλος. Το θέατρο ήταν ασφυκτικά γεμάτο. Τα χειροκροτήματα ακούστηκαν δυνατά κι επιβράβευσαν την πρωτοβουλία όλης της ομάδας! Την περασμένη Τρίτη, είχα την ευκαιρία να συναντήσω από κοντά, μερικούς από τους συντελεστές, και να συζητήσω μαζί τους το εγχείρημά τους.
Τι είναι τα «Queerδιστά Πορτοκάλια»;
(Τάσος) Τα “Queerδιστά” πορτοκάλια είναι μια θεατρική ομάδα, που φτιάχτηκε κυρίως μέσω της «Good As Youth» – μέσω του φεστιβάλ «Not Another Str8 Fest», το οποίο διοργάνωσε. Τα άτομα, από εκείνη την ομάδα, ξαναοργανώθηκαν φέτος, φτιάχνοντας μια θεατρική ομάδα, ανεξάρτητη της «Good As Youth». Όλη η ομάδα είμαστε 15 περίπου άτομα, μαζί με ηθοποιούς, χορογράφους, σκηνοθέτες και σεναριογράφους.
Πότε δημιουργήθηκε και με ποια αφορμή;
(Δημήτρης) Η ομάδα δημιουργήθηκε κατά την περίοδο του 2014, στα πλαίσια του φεστιβάλ που προαναφέρθηκε. Πέρσι, έγινε ανοιχτό κάλεσμα για casting, στα πλαίσια του έργου που ετοιμάζαμε. Αφορμή ήταν ότι θέλαμε να υπάρξει μια θεατρική παράσταση «LGBT» περιεχομένου στην πόλη, η οποία εντασσόταν στα πλαίσια του Φεστιβάλ.
Έχετε ανεβάσει, κιόλας, δύο δικά σας έργα;
(Δημήτρης) Έχουμε ανεβάσει, ήδη, δύο έργα. Το πρώτο, κατά το Μάιο του 2014 και το δεύτερο, κατά το Μάιο του 2015. Το πρώτο, το «Γκροτέσκ», παρουσίαζε τις ιστορίες τεσσάρων ατόμων, μιας λεσβίας, ενός γκέι, ενός bi και μιας τρανς, καθώς και ένα μονόλογο. Ουσιαστικά, μία ιστορία για κάθε ένα από τα τέσσερα γράμματα L-G-B-T, σε ένα καμπαρέ, σχετικά με ζητήματα που αφορούν την «LGBT» κοινότητα, όπως το coming out, θέματα φύλου, drag show, λεσβοφοβία, αμφιφοβία και πατριαρχικά πρότυπα.
Το δεύτερο έργο ανέβηκε φέτος. Θα ήθελα να μου μιλήσεις για τη δεύτερη παράσταση και το θέμα της.
(Φρίντα) Το έργο είχε τίτλο «Pink is back in Fashion». Ουσιαστικά, το «Pink» αναφερόταν στα ροζ τρίγωνα, που χρησιμοποιήθηκαν στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο από τους Ναζί, για να στιγματίσουν τα άτομα που ήταν ομοφυλόφιλα. Προσπαθήσαμε να θίξουμε αυτό το ζήτημα: Στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, δε διώκονταν μόνο οι Εβραίοι και οι πολιτικά αντιφρονούντες, αλλά και οι τρανς και οι ομοφυλόφιλοι. Υπήρξε η επιθυμία, να το συνδέσουμε με τη σημερινή εποχή, όπου και παρατηρείται ομοφοβία και τρανσφοβία στην κοινωνία. Το θέμα της παράστασης, αφορούσε την ιστορία αγάπης δύο ομοφυλόφιλων αντρών, στη Γερμανία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο ένας από αυτούς κατατάχθηκε στους Ναζί, ενώ ο άλλος συνελήφθη από τους Ναζί. Η ζωή, τους φέρνει αντιμέτωπους στο ίδιο στρατόπεδο συγκέντρωσης, όπου ο πρώτος εξαναγκάζεται να σκοτώσει το σύντροφό του, που είναι κρατούμενος (SPOIL). Εκτός από την κυρίως ιστορία, η παράσταση περιείχε και αρκετές χορογραφίες, ενταγμένες στη ροή του έργου. Το σενάριο γράφτηκε από 4 – 5 άτομα στην αρχή της χρονιάς, από την ομάδα του “Queerδιστών” Πορτοκαλιών, και στη συνέχεια έγινε ένα ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή. Έγιναν συναντήσεις γνωριμίας. Τους πρώτους δύο μήνες, ασχοληθήκαμε με «μαθήματα θεάτρου», που περιελάμβαναν θεατρικό παιχνίδι, αυτοσχεδιασμούς, διαχείριση της αναπνοής κτλ., αλλά και «μαθήματα χορού», προκειμένου να γνωριστούμε και να νιώσουμε άνετα μεταξύ μας και με το σώμα μας. Οι χορογραφίες σχεδιάστηκαν από τη Βικτώρια και την Ελευθερία. Οι ηθοποιοί ήταν μέλη της ομάδας. Τα σκηνικά σχεδιάστηκαν από μέλη και φίλους της ομάδας. Οι πρόβες έγιναν στο Στέκι Μεταναστών και στο Στέκι Ιατρικής. Η μουσική επιλογή έγινε από κάποια γνωστά κομμάτια, αλλά συντέθηκε και μουσική από φίλο της ομάδας, αποκλειστικά για το «Pink is Back in Fashion». Τη σκηνοθεσία, έκαναν οι «Μαμάρθα» και «Βάσω (Vol 69)».
Ποιά είναι τα σχέδια της ομάδας, για το κοντινό μέλλον;
(Δημήτρης) Το «Pink is Back in Fashion» αποφασίσαμε ότι δε θα παιχτεί ξανά για φέτος, καθώς δεν είναι, προς το παρόν, εφικτό. Θα κρατήσουμε την ομάδα, με την ίδια κυρίαρχη θεματική, μπορεί και με άλλες προσμείξεις θεμάτων. Θα ασχοληθούμε με νέα σχέδια από του χρόνου, πάλι με νέο casting.
Μέχρι τώρα, πώς σας έχει αντιμετωπίσει το κοινό της Θεσσαλονίκης; Λάβατε κριτικές και σχόλια; Κι αν λάβατε, τι είδους σχόλια ήταν αυτά;
(Χαρά) Από τα σχόλια που λάβαμε, τα περισσότερα ήταν πάρα πολύ καλά. Ο κόσμος φάνηκε να πέρασε πολύ καλά στην παράσταση. Δεν υπήρξαν αρνητικά σχόλια, πέρα από το ότι κάποιοι θεατές, θα ήθελαν μεγαλύτερη διάρκεια παράστασης. Δεν υπήρξαν σχόλια, του τύπου «ήταν περίεργη (η παράσταση)». Όλα καλά. Πολλοί από εμάς, έχουμε την τιμή να μας σταματούν στο δρόμο και να μας λένε «Μπράβο για την παράστασή σας»…
Έχει η Θεσσαλονίκη ευκαιρίες να παρακολουθήσει «LGBT» θεματικές, όπως θεατρικά δρώμενα – κινηματογραφικές παραστάσεις – συζητήσεις κτλ.;
(Ηρεμής) Γενικά, νομίζω υπάρχουν ευκαιρίες αλλά σε πολύ μικρούς χώρους, όπως σε μικρές κολεκτίβες, που φιλοξενούν εκθέσεις φωτογραφίας. Υπάρχουν μέρη για να πάει κάποιος, να δει και να θαυμάσει «LGBT» θεματικές, αλλά αυτές είναι λίγες και χρειάζεται προσωπική κινητοποίηση και ψάξιμο.
(Φρίντα) Συμφωνώ με τον Ηρεμή. Βέβαια, παραστάσεις με καθαρό «LGBT» περιεχόμενο δεν έχουν ανεβεί – εκτός από τη δική μας. Προσωπικά, σα Φρίντα, διαφωνώ και με τον τρόπο, που τέτοιου είδους παραστάσεις μπορεί να προβάλλονται προς τα έξω. Για παράδειγμα, από πολλά ΜΜΕ, προβάλλεται ο ομοφυλόφιλος ως καρικατούρα ή ο ομοκανονικός ομοφυλόφιλος. Γενικά, δεν υπάρχει καμία εμβάθυνση σε θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου. Κι όχι ότι μας πειράζει η καρικατούρα, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Για τον κόσμο της Θεσσαλονίκης, κάναμε μια προσπάθεια, με αρκετό κόπο – δουλειά – διάβασμα, οπότε και κρίνω ότι βγήκε καλό το αποτέλεσμα. Θα ήταν καλό, ο μη «LGBT» κόσμος της Θεσσαλονίκης, να γνωρίσει την «LGBT» κοινότητα και να συμμετάσχει σε εκδηλώσεις της. Να δίνονται ερεθίσματα και να ψάχνει ο κόσμος για σχετικά θέματα.
(Δημήτρης) Μερικές εκδηλώσεις της πόλης, είναι το «Φεστιβάλ ΓκΛΑΤ Ταινιών», που διοργανώνεται ετήσια, και σε προβολές του Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Βέβαια, στις προβολές του «Φεστιβάλ ΓκΛΑΤ», δεν υπήρχε μεγάλη προσέλευση. Πέρα από τις παραστάσεις μας, ως “Queerδιστά” Πορτοκάλια, δεν υπάρχει άλλη ομάδα, να ανεβάζει σχετικά έργα συστηματικά. Στα πλαίσια του «Pride Thessaloniki’s», γίνονται διάφορες παράλληλες εκδηλώσεις, όπως εκθέσεις Φωτογραφίας. Τα τελευταία χρόνια, διοργανώνεται και το «Φεστιβάλ Σεξουαλικότητας» στη Σ.Θ.Ε.. Θα ήθελα, όμως, περισσότερες αφορμές και περισσότερες εκδηλώσεις.
Έρχεται το «4ο Thessaloniki Pride» σε λίγες ημέρες. Πού πιστεύετε ότι βρίσκεται «ο μέσος Θεσσαλονικιός», απέναντι στο σεξουαλικό προσανατολισμό και τη διαφορετικότητα;
(Φρίντα) Επειδή είμαστε «LGBT» ομάδα, βρισκόμαστε σε μια «γυάλα», κατά την προσωπική μου άποψη. Γίνονται εκθέσεις – παραστάσεις – προβολές ταινιών – εκδηλώσεις, για τις οποίες ενημερωνόμαστε και συμμετέχουμε σε αυτές. Όμως, «ο μέσος Θεσσαλονικιός» δε συμμετέχει σε τέτοιες εκδηλώσεις. Μάλλον δε γνωρίζει για ζητήματα, όπως η ταυτότητα φύλου, και έχει μια συγκεχυμένη εικόνα για τους ομοφυλόφιλους στο μυαλό του. Μάλλον δε γνωρίζει πολλά, για το σεξουαλικό προσανατολισμό. Αυτό αφορά σε άτομα, που κατοικούν γενικότερα στην Ελλάδα. Αυτά έχουν ως αποτέλεσμα, πανελλαδικά, να σημειώνονται πολλές τρανσφοβικές και ομοφοβικές επιθέσεις. Μόνο φέτος (2015), έχουν, ήδη, σημειωθεί πανελλαδικά, 60 ομοφοβικές και τρανσφοβικές επιθέσεις. Ο αντιρατσιστικός νόμος, μόλις πριν μερικούς μήνες, περιέλαβε την ταυτότητα φύλου και το σεξουαλικό προσανατολισμό, ως μορφή που μπορεί να επιδέχεται ρατσιστική βία.
(Χαρά) Μετά το περσινό «Pride» στη Θεσσαλονίκη, καθώς φεύγαμε το βράδυ με την κοπέλα μου και φιλική παρέα, κάποιοι νεαροί περαστικοί αντέδρασαν με σχόλια περιέργειας. Γενικότερα, μου έχει τύχει να αισθανθώ τα βλέμματα και την κριτική ατόμων στο δημόσιο χώρο. Άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, έχουν προβεί και σε σχόλια του τύπου «Μα καλά, δε ντρέπεσαι;» – Δε ντράπηκα! Στη Θεσσαλονίκη, ετήσια, οργανώνονται πορείες και αγρυπνίες, κατά του «Pride».
(Φρίντα) Πέρα από το κενό στην εκπαίδευση, υπάρχει και η πατριαρχική νοοτροπία του Έλληνα, που δεν ανέχεται τη δημόσια έκφραση ομόφυλων ζευγαριών.
(Δημήτρης) Παρόλο τον αρνητισμό της κοινωνίας, προσωπικά, αισθάνομαι μια εξέλιξη στο κοντινό περιβάλλον, ως προς την αποδοχή μου. Δεν περιμένω την αλλαγή στάσης, σε ανθρώπους άνω των 40 ετών. Είναι δύσκολο. Υπάρχουν, βέβαια, και οι νεότεροι άνθρωποι, που ακολουθούν και είναι αρκετά φιλικοί και ανοιχτόμυαλοι.
Τέλος, με ΜΙΑ λέξη, τι είναι “QUEER”, για τον καθένα/καθεμία από εσάς;
(Δημήτρης) Απομυθοποίηση
(Φρίντα) Διαφορετικότητα
(Χαρά) Ελευθερία
(Ηρεμής) Ομπρέλα
(Ροδάνθη) Διαφορετικότητα
(Βασιλική) Ελευθερία
(Τάσος) Ελευθερία
*Τα «Queerδιστά Πορτοκάλια» ανακοινώνουν τις νέες τους δράσεις, στη Σελίδα τους στο Facebook!