Skip to content

Ο Πέτρος Σκαρμέας και η Αφροδίτη Λόη μας μίλησαν για το τι πραγματικά συμβαίνει στην παράσταση «Οδύσσεια Reloaded»!

DATE

SHARE THIS ARTICLE

Άκουσα πριν λίγο καιρό για μία παράσταση στο Θέατρο Ροές που παίζει με την ιστορία και τις αλήθειες της. Η ομάδα Asalto βάλθηκε να επανοηματοδοτήσει το πιο γνωστό ίσως έπος του Ομήρου. Ήμουν λοιπόν περίεργη να δω τι ακριβώς συμβαίνει στο «Οδύσσεια Reloaded». Πολύ διστακτική, είδα μπροστά μου τρεις ηθοποιούς και μία μουσικό να μεταμορφώνονται σε δεκάδες διαφορετικούς ανθρώπους, σε μία προσπάθεια να αναδείξουν το πως και το  γιατί κατασκευάζονται οι ήρωες. Ποιος ήταν τελικά ο Οδυσσέας και τί έγινε σε αυτό το περιβόητο ταξίδι προς την Ιθάκη; Και νομίζω πως τα κατάφεραν. Μας γέμισαν ερωτήματα, μας έκαναν να σκεφτούμε λίγο παραπάνω, να ταυτιστούμε, να συγκρίνουμε πρόσωπα και καταστάσεις. Μετά το τέλος της παράστασης ήμουν ακόμα πιο περίεργη. Αυτήν τη φορά για να μιλήσω μαζί τους γι’ αυτήν την απρόσμενη εμπειρία που μόλις είχα. Ο Πέτρος Σκαρμέας, ο σκηνοθέτης και ένας εκ των ηθοποιών της παράστασης, και η Αφροδίτη Λόη, που την ντύνει μουσικά, κουβέντιασαν μαζί μου και απάντησαν σε όλες τις απορίες μου.

 

Κλασική αλλά αγαπημένη ερώτηση: Πώς προέκυψε η ιδέα γι’αυτήν την παράσταση;
Πέτρος: Η ιδέα για να γράψω το έργο «Οδύσσεια Reloaded» προήλθε πριν από αρκετό καιρό. Την αρχική σπίθα σ’ αυτή την έμπνευση την έβαλαν παιδιά του δημοτικού όταν δούλευα μαζί τους, ως θεατρολόγος σε ένα σχολείο, πάνω στην δραματοποίηση της Οδύσσειας του Ομήρου. Τα παιδιά σε μια παρουσίαση ενός επεισοδίου απ’ το ομηρικό έπος, μου δείξανε μια εκδοχή που ο Οδυσσέας φέρεται άσχημα στους συντρόφους του. Εκεί ήταν που μου γεννήθηκε η πρώτη μεγάλη όρεξη για ένα έργο που θα επανεξέταζε τον μύθο του Οδυσσέα. Όπως επίσης μου κάνανε υπέροχα απίθανες τοποθετήσεις όταν συζητούσαμε για το συγκεκριμένο Έπος όπως: «Κύριε, ο Όμηρος ήταν άντρας και γι’ αυτό το λόγο στο έργο του υπερασπίζεται μόνο τα αγόρια.» Καταλαβαίνεις λοιπόν, πως τους χρωστούσα μια απάντηση που ελπίζω μέσα απ’ αυτό το έργο που κάνουμε να δίνεται.


Αφροδίτη, πώς βιώνει μία μουσικός αυτήν την εμπειρία, την συμμετοχή σε ένα τόσο ιδιαίτερο έργο;
Αφροδίτη: Αρχικά να αναφέρω ότι είναι η πρώτη μου εμπειρία μέσα σε μια καθαρά θεατρική ομάδα, σε μια ομάδα ήδη δουλεμένη μιας και τα παιδιά έχουν συνεργαστεί πολλές φορές στο παρελθόν. Το γεγονός αυτό βοήθησε αρκετά γιατί ήταν πολύ συγκεκριμένοι στο τι ήθελαν από μένα. Οπότε, ό,τι δυσκολίες αντιμετώπισα προσπάθησαν πολύ στο να τις ξεπεράσω. Και αναφέρομαι κυρίως σε ένα κατά κάποιο τρόπο «διπλό» ρόλο αυτό της μουσικού και της ηθοποιού την ίδια ώρα. Θεωρώ ιδιαίτερα δημιουργικό να ερμηνεύεις με μια απεύθυνση συνδιαλεγόμενη με έναν ή περισσότερους παρτενέρ και η συμμετοχή μου στη συγκεκριμένη παράσταση μου έδωσε αυτή την ευκαιρία.

Πόσο δύσκολο είναι να παίζεις τόσο πολλούς διαφορετικούς ρόλους μέσα σε 90 λεπτά;
Πέτρος: Το να παίζεις πολλαπλούς ρόλους σε μια παράσταση είναι μια διαδικασία που θεωρώ σε κάνει πολύ πιο εύστροφο κι ετοιμοπόλεμο πάνω στη σκηνή σε συνδιαλλαγή με το κείμενο που ερμηνεύεις. Είναι μια διαδικασία που προσπαθείς να βρεις το όριο της εμπλοκής και της απεμπλοκής στον εκάστοτε ρόλο, να δρας υπερασπίζοντας το «θέλω» του ήρωα που ερμηνεύεις, χωρίς να προσκολάσαι εμμονικά πάνω του. Υπάρχει δηλαδή μια έντονη διανοητική λειτουργία την ώρα που μεταπηδάς από ρόλο σε ρόλο για να αφηγηθείς την ιστορία. Είναι το νούμερο «ένα» ζητούμενο για μένα. Δε μ’ ενδιαφέρει ένα προσωποκεντρικό ρεσιτάλ ερμηνείας. Πάνω από όλα θέλω ν’ ακούσω μια ιστορία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Το ζητούμενο στο δικό μας τρόπο δουλειάς είναι ένας πολύ δυνατός διάλογος μεταξύ λογικής και συναισθήματος πάνω στην ιστορία που αφηγούμαστε. Και σίγουρα σε κάποιες παραστάσεις θα τύχει να υπερτερήσει ένα από τα δύο. Αυτό το κυνήγι της «ισορροπίας» σε κάνει να νιώθεις ζωντανός σε κάθε παράσταση.

Η μουσική παίζει σημαντικό ρόλο στο έργο. Πείτε μου λίγα λόγια γι’αυτό.
Αφροδίτη: Κατά τη διάρκεια της παράστασης παίζω και τραγουδάω κυρίως γνωστά κομμάτια.Τα υπόλοιπα ειναι μελωδίες και ηχητικά τα οποία πλαισιώνουν διάφορες σκηνικές στιγμές. Δεν έχουμε ποικιλία στη σκηνογραφία, αλλά αυτός πιστεύω πως ήταν και ο σκοπός του σκηνοθέτη. Να δημιουργήσει τη κατάλληλη ατμόσφαιρα με τα σώματα των ηθοποιών σε συνδυασμό με τη δική μου μουσική ερμηνεία.


Ποιος ήταν τελικά ο Οδυσσέας;
Ο Οδυσσέας, όπως αποδίδεται στο έργο «Οδύσσεια Reloaded», θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι σαν να έχεις βάλει στο μίξερ όλα τα ήθη και τις κυρίαρχες κουλτούρες του δυτικού πολιτισμού. Θα μπορούσαμε να τον δούμε στο πρόσωπο του γείτονά μας, του πατέρα μας, της μητέρας μας, του δασκάλου μας, των πολιτικών μας…Συσσωρεύει όλα τα πνευματικά σκουπίδια που επί αιώνες συντηρούμε και καταναλώνουμε. Είναι κατά τη γνώμη μου ένα θαυμαστό, επικό κτήνος που κατοικεί στους περισσότερους από εμάς.

Στο τέλος της παράστασης, σας είδαμε να συγκινήστε και να αγκαλιάζεστε. Πώς το βιώνετε όλο αυτό;
Πέτρος: Σε κάθε παράσταση παράγεται κάτι διαφορετικό. Υπάρχουν δηλαδή και παραστάσεις που η αγκαλιά ή η συγκίνηση μπορεί να έρθει με άλλο τρόπο, όχι σωματικά ούτε με δάκρυα αλλά μ’ ένα κλείσιμο ματιού, μ’ ένα χάδι, με την αποκάλυψη ενός νοήματος που δεν είχαμε αντιληφθεί ως τώρα στο κείμενο. Λειτουργεί κάπως σαν ένας ζωντανός οργανισμός κάθε παράσταση. Το στοίχημά μας είναι κάθε φορά να προσπαθούμε μέσα στη διάρκεια της παράστασης να ανταλλάξουμε κάτι μεταξύ μας και με το κοινό. Έστω κάτι πολύ μικρό. Να ανταμώσουμε και να συνεννοηθούμε σε κάτι έστω και για λίγο. Να απορρυθμίσουμε λίγο τον κυρίαρχο χρόνο. Να πούμε ένα αναθεματισμένο «στάσου λίγο». Έτσι κι αλλιώς, σχεδόν όλη μας η ζωή είναι μια διαίρεση. Στιγμές-στιγμές πρέπει να κοιτάμε να πολλαπλασιαζόμαστε ουσιαστικά, είτε προσωπικά είτε συλλογικά. Νομίζω πως και κοινωνικά εκεί χάνεται ένα μεγάλο στοίχημα.

Ποιο θεωρείτε ότι είναι το πιο δυνατό κομμάτι της παράστασης;
Αφροδίτη: Το πιο δυνατό κομμάτι για μένα είναι το «άρωμα». Αναφέρομαι σε ένα παραδοσιακό και ιδιαίτερα συγκινητικό τραγούδι της Λέρου. Συνοδεύει μια από τις πιο χαρακτηριστικές σκηνές του έργου. Μπορώ να πω ότι ήταν αυτό που με δυσκόλεψε πιο πολύ και δουλεύτηκε αρκετά. Ωστόσο, μέσα από τη προσωπική αλλά και συλλογική μελέτη πάνω στο κομμάτι, γεννήθηκε και η μεγάλη μου λαχτάρα να το ερμηνεύσω.

______________________

«Οδύσσεια Reloaded»
Ένα έπος για το γελοίο & το τραγικό
Πρεμιέρα Πέμπτη 24 Οκτωβρίου
Κάθε Πέμπτη & Παρασκευή στις 21.00
ΡΟΕΣ θέατρο, Ιάκχου 16, Γκάζι, Αθήνα
Τηλέφωνο: 21 0347 4312

Συγγραφή Έργου – Σκηνοθεσία: Πέτρος Σκαρμέας
Ηθοποιοί: Τζοάνα Βρακά, Βασίλης Γιαννέλος, Πέτρος Σκαρμέας, Αφροδίτη Λόη
Μουσικός επί σκηνής: Αφροδίτη Λόη
Σκηνικά: Αντρέας Μεμλίκας
Σχεδιασμός Αφίσας: Αιμιλία Μπαλάσκα
Φωτογραφίες παράστασης: Τζοάνα Βρακά, Αιμιλία Μπαλασκα

Λίγα λόγια για την ομάδα Asalto
Η θεατρική ομάδα Asalto δημιουργήθηκε το 2019 στην Αθήνα. Η ομάδα αποτελεί μια συνάθροιση ηθοποιών και μουσικών που βρήκαν κοινό τόπο, μέσω του θεάτρου, να εκφράσουν τους φόβους, τις χαρές και τις λύπες τους. «Ζώντας αυτόν τον τρελό κόσμο γύρω μας και μέσα μας, αποφασίσαμε να αποτρελαθούμε μελετώντας αυτή την τρέλα». Το έργο που θα γίνει όχημα αυτού του σκοπού είναι το “Οδύσσεια Reloaded”. Πρόκειται για μια διασκευή – αποδόμηση πάνω στον επικό μύθο της “Οδύσσειας” του Ομήρου. Το έργο “Οδύσσεια Reloaded” αποτελεί ένα κωμικοτραγικό έπος με ήρωες – σύμβολα ιδεών και αξιών που αιώνια κυοφορούνται μέσα στην ανθρώπινη ιστορία. Ένα έργο – ενθύμηση- για το γελοίο και τραγικό στοιχείο που ενυπάρχει στο είδος του ανθρώπου.

Loading...
Αυτά είναι τα live που θα κάνουν τον μεγαλύτερο «θόρυβο» φέτος!
Μια έκθεση φωτογραφικού οδοιπορικού αποκαλύπτει την ομορφιά της Αλβανίας!