Skip to content

Paula Temple: Ήχοι και συναισθήματα από την σκοτεινή πλευρά της techno.

DATE

SHARE THIS ARTICLE

Φωτογραφίες: Julia Gunter

Χτίζοντας τη φήμη ενός ονόματος από τα τέλη των 90’s και στοχεύοντας στη σκοτεινή «καθαρτική» δύναμη του έντονου techno ήχου, η Αγγλίδα Paula Temple είναι συνυφασμένη με τα αμείλικτα kicks και τα υψηλά ενεργειακά επίπεδα σε έναν μυστηριακό ηχότοπο. Το χαρακτηριστικό στιλ της πηγάζει από το «βινυλιακό» DJing και την ταχεία mixing τεχνική, που ξεκίνησε από πρωτοπόρους σαν τους Jeff Mills και Dave Clark. Πρακτικά αντί για full tracks «αναμειγνύει» μέρη τους. Παράλληλα, το ’99 και για τέσσερα χρόνια, είχε το δικό της underground ραδιοφωνικό show “Virtual Future Music” – βραβευμένο από το Radio One ως “Best Specialist Music”. Πίσω από ψευδώνυμα όπως Jaguar Woman, Fragile X και Spank Protest project κινήθηκε αντίστοιχα σε Detroit house, electronica και μαζί με την Stefanie B σε πιο φωνητικά κυριαρχούμενη «εξερεύνηση». Παρά την εδραίωση της από την πρώτη δεκαετία των εμφανίσεων αποκόπτεται ολοκληρωτικά από την μουσική το 2006, έχοντας ήδη σταματήσει τις κυκλοφορίες από το 2003, όταν δηλαδή ο minimal ήχος άρχισε να παίρνει σοβαρό μερίδιο της σκηνής. Τον καιρό αυτό, όμως, αφιερώθηκε σε κοινωνικό έργο διδάσκοντας μουσική τεχνολογία σε παιδιά με δυσκολίες. Η επιστροφή της έγινε εφτά χρόνια μετά όταν ένα νέο ρεύμα έκανε την εμφάνισή του, αυτό των πιο πειραματικών φιγούρων όπως Blawan, Surgeon, Truss, Perc.

Όλο αυτό τελικά λειτούργησε θετικά. Το θρυλικό label R&S Records φιλοξένησε μια σειρά κυκλοφοριών της. Το EP “Colonized” σήμανε την μεγάλη επιστροφή, ενώ έναν χρόνο μετά ακολούθησε το “Deathvox” – μια αυθεντική συμβολή για την σύγχρονη techno – και το 2015 τo Roadblox remix των The Prodigy. Η πρώτη ήταν εισιτήριο για εμφανίσεις σε Tresor και Berghain / Panorama Bar κάνοντάς την και πάλι περιζήτητη, αλλά φανερά ανανεωμένη! Το 2013 κυκλοφορεί ως self-release το live set στο Berghain, το “Female:Pressure #1” από το Tresor και την συμμετοχή της στο party των 30 χρόνων R&S στο Λονδίνο. Αυτή ακριβώς η απουσία label και το εξαιρετικό “Deathvox” οδήγησε στην δημιουργία της “Noise Manifesto” στα τέλη του 2014, γνωστή για τις σειρές Decon/Recon. Μέσω αυτής κυκλοφόρησε το “Gegen” (Γερμανικά: Εναντίον), το οποίο αποτελεί έναν -παγκόσμιας εμβέλειας- φεστιβαλικό ύμνο με πλούσιο ηχητικό σχεδιασμό. Όλα αυτά βέβαια ήρθαν να πλαισιώσουν την πρώτη κυκλοφορία, το “The Speck of the Future” της Materials απ’ όπου ο Mills επέλεξε το “Contact” για το “Exhibitionist” mix του. Κυκλοφόρησε αυστηρά σε έκδοση βινυλίου, αλλά τώρα -10 χρόνια μετά μπορεί κανείς να το βρει και σε digital format.

Εκτός αυτών, συμμετείχε στην τελευταία split σειρά του Modeselektor label “50 Weapons” με το “Oscillate” και έκανε remix σε πειραματικά σχήματα όπως οι The Knife, Peaches, Perera Elsewhere και Planningtorock. Αξίζει ακόμα να αναφερθεί ότι στην συμπαραγωγή με την Karin Dreijer (Fever Ray) για το “Plunge” ήρθε το Σουηδικό Grammy “Producer of the Year 2018”. Οι συνεργασίες όμως ήταν και «τεχνικές». Γύρω στο 2000 γνώρισε τον Gerard Campbell, εφευρέτη του Notron που ήταν και η αφορμή για να συναντηθούν. Στην ιδέα της εξάλειψης των δυσχερειών ανάμεσα στο studio performance και στο DJing, της ζήτησε να συμμετάσχει στην ανάπτυξη του MXF8. Η καινοτομία αυτού του MIDI-crossfader 8 καναλιών μετέτρεπε επιτυχώς το Ableton σε 8 διαφορετικά virtual decks. Ταυτόχρονα κι ως MIDI controller μπορούσες να «συνδέσεις» οποιοδήποτε μηχάνημα, ενώ η σχεδίασή του επιτρέπει να παρουσιάσεις τις παραγωγές σου ως ένας κανονικός DJ. Η χρήση αυτού ήταν καθοριστική, μιας και διαμόρφωσε το τωρινό της στιλ που χαρακτηρίζεται ως ένα υβρίδιο live/DJ performance. Στην περιοδεία “Mind and Machine” ήταν παραγωγός, remixer και DJ ταυτόχρονα! Αυτός ήταν και ο λόγος που το Resident Advisor έγραψε το “The Art of Production: Paula Temple” για την χαρακτηριστική και ιδιαίτερη της προσέγγιση.

Ανήσυχη, γεμάτη περιέργεια και ανέκαθεν εθισμένη στην μουσική τεχνολογία συμμετείχε σε μια εφεύρεση, που κατέληξε να είναι πρώτη επιλογή για τους DJ παγκοσμίως. Στο ακούραστο παίξιμό της ενθυλακώνει κομμάτια με αυτοδημιούργητα edits αιχμηρής ακρίβειας, δυνατά «περιβάλλοντα» πολλών watt που συγκλονίζουν το dancefloor, ενώ ανήκει συνειδητά στην μειοψηφία που παίζει με τις γρήγορες εναλλαγές και την πολύπλευρη προσέγγιση. Έχει εμφανίσεις στο Movement Detroit, Pitch Festival Australia, Unsound Krakow, Katharsis Amsterdam και είναι μια διαρκής συνεισφορά στην Βερολινέζικη techno σκηνή. Το 2018 πρόσθεσε τα Nuits Sonores, Timewarp, Neopop, Montreux Jazz, Dimensions, ενώ επέστρεψε στο Awakenings και στο ADE το ’17 και το ’18 με ένα εκρηκτικό B2B performance με την Rebekah. Μια καταλυτική συνεργασία σε πολλούς τομείς, καθώς ο δυναμισμός και τα breaks, η ενέργεια και τα kicks της Rebekah άνοιξαν νέους τεχνικούς – ηχητικούς ορίζοντες και ήταν μια σειρά εμφανίσεων, από το Exit, που καθήλωσε πραγματικά το εκάστοτε κοινό. 

Όλα αυτά για να φτάσουμε στο 2019 και την πρώτη της full length κυκλοφορία. Το “Edge of Everything” έλαβε υψηλές κριτικές και χαρακτηρίστηκε ως μια από τις καλύτερες κυκλοφορίες του έτους, υποστηριζόμενη από την πλειοψηφία των fans. Μια συμβολική κατάθεση που αντικατοπτρίζει την «καθαρτική» ιδιότητα του σκληρού ήχου με μια πλούσια κινηματική παλέτα, ενώ αποτελεί κάλεσμα για δράση στους δύσκολους καιρούς. Κυκλοφόρησε ως διπλό LP, αλλά και σε digital έκδοση από την Noise Manifesto. Σε 12 tracks εφαρμόζει διαστρεβλωμένες αισθητικές παραμορφώσεις κάνοντας μια ευρεία εξερεύνηση του techno φάσματος, καλλιεργώντας και ενθαρρύνοντας την ανάγκη επαναπροσδιορισμού της κυρίαρχης πολιτικής «τάξης» – άποψης. Ως θεραπεία για την απάθεια, η Paula στοχεύει στην ωμή συγκίνηση προτρέποντάς μας να ενεργοποιηθούμε. Ηχητικά, το album επικεντρώνεται σε πιο σκοτεινές εκφάνσεις του είδους με «βαλτώδη» ακουστική, διάσπαρτα synths που αναβλύζουν από το βάθος, ενώ τα παρελαύνοντα drums επιφέρουν μια άβολη πίεση. Πλούσιοι noise παλμοί τονίζουν την θεραπευτική δύναμη του σκοτεινού ήχου, αντλώντας δύναμη από συναισθήματα θυμού και πόνου, κάνοντας κάθε κομμάτι να συνθέτει ένα μοναδικό εναλλακτικό τοπίο.

Η αρχή έχει μια συναισθηματική έκκληση, «σκαρφαλώνοντας» από τα ζοφερά κύματα του “Berlin” στην μελαγχολία του “Joshua and Goliath” και στο εξαιρετικά κοφτό “Futures Betrayed”. Κάπου στη μέση γυρνάει ο διακόπτης με τις αξιομνημόνευτες μελωδίες του “Quantum Unfolding” και το “Don’t Use Your Eyes Now” – ένα επαναληπτικό, υπνωτικό προοίμιο χαλάρωσης. Με αυτά ετοιμάζεται το συναισθηματικό αποκορύφωμα του “Nicole”. Ένα μαγευτικό ambient, που με την θέση του στην λίστα αποκαλύπτει την κρυμμένη χάρη του, για μια στιγμή αγνής ομορφιάς σε ένα καταστροφικό τοπίο. Τα υπόλοιπα στο album κλονίζουν τα θεμέλια ως μια έκφανση μαζικής ηχητικής καταστροφής. Καθένα από αυτά έχει παρόμοια στοιχεία, στιβαρά grooves και κλιμακωτά synths που υπηρετούν διαφορετικές ιδέες και εικόνες. Το “Raging Earth” με τα βαθιά drums και τα απειλητικά «υψώματα» είναι αποστασιοποιημένο και κινηματικό. Αντίθετα, το “Cages” είναι ευθύ με μια κλίμακα που θα θρυμματίσει το dancefloor. Το ρυθμικό τέμπο του “Post-Scarcity Anarchism” χρωματίζεται με κεραυνούς και spooky τριξίματα, για να φτάσουμε στο “Dimension Jumping” όπου η ενέργεια γίνεται επικίνδυνα ψυχεδελική, αναμειγνύοντας «παρανοϊκά» arps με low-end warehouse αισθητική. Κάθε track εναλλάσσει τη διάθεση συνεισφέροντας σε ένα πλούσιο και «κυλιόμενο» άκουσμα.

Έτσι, το Σάββατο 9 Νοεμβρίου θα έρθουμε σε επαφή με αυτή την θρυλική παραγωγό για το δεύτερο μέρος των SINS events στο Block33. Μαζί της θα βρίσκεται η μυστήρια και αινιγματική φιγούρα του JUDAΣ της Ολλανδικής ARTS και οι residents SERA J., Celestia και Helena Holthausen


______________________

Από το 2006 έως και το 2013 η Paula Temple είχε σταματήσει εξ ολοκλήρου να ασχολείται με τη μουσική παραγωγή και το djing. Σε μία συνέντευξη που είχε δώσει στο Resident Advisor αφού είχε πάρει την απόφαση της να το κάνει, δήλωσε:

“I think that’s the true techno spirit. You’re there because you’re really into the music and the scene that comes with it. But then when people you really respect start to step away and so many other factors are against you, you just think, “OK, it’s time to stop.” Some other DJs morphed into a different sound, maybe because they loved the DJing aspect more than the actual content. They were shapeshifters, so they could keep doing their profession. But I think a whole bunch of us didn’t see techno as a profession – it was our life.”

 

______________________
Μετά από μια εντυπωσιακή πρεμιέρα, το SINS επιστρέφει στις 9 Νοεμβρίου με καλεσμένη την εκρηκτική Paula Temple και τον μυστηριώδη JUDAΣ.

Την βραδιά  περιβάλλουν οι residents του SINS, Sera J, Celestia και Helena Holthausen.

Line up
Paula Temple
Judas aka JUDAΣ (live)
Sera J.
Celestia
Helena Holthausen

Εισιτήρια
Early Bird: 10€ (SOLD OUT)
2nd Release: 13€

Προπώληση
Θεσσαλονίκη

  • Underground, Δ.Γούναρη Δημητρίου 20, Πλατεία Ναυαρίνου
  • Underground, Αγ.Σοφίας 24
  • Holt HairLab, Ιωάννου Μιχαήλ 1

Online: bit.ly/sins-paula-temple
Πανελλαδικά: Public

AUTHOR

Σταύρος Περιβολάρης

Ψάχνοντας συνεχώς για κάτι καινούριο - διαφορετικό βρίσκει τα πατήματα για μια πιο δραστήρια ζωή και όταν δεν απασχολείται με κάτι ταξιδεύει νοερά. Τον δυσκολεύουν οι πόζες, οι ώρες προετοιμασίας του φαγητού και η τεμπελιά.

Loading...
Ο Τζον Μαυρουδής, ένας από τους πιο επιδραστικούς illustrators, βρέθηκε στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης!
Ένας εξωφρενικός μεταμεσονύχτιος μονόλογος με τον Κωστή Ζαφειράκη!