Skip to content

Το οικοσύστημα παραγωγής και αναπαραγωγής μουσικής στην Ελλάδα.

AUTHOR

DATE

SHARE THIS ARTICLE

Το Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), με πρωτοβουλία της Orfium, δημοσίευσε σήμερα μια μελέτη με τίτλο:Το οικοσύστημα παραγωγής και αναπαραγωγής μουσικής στην Ελλάδα: Οικονομική συμβολή, προοπτικές και προκλήσεις.

Σύμφωνα με αυτή:

  • 54,7% των ακροατών επιλέγουν ως μέσο ακρόασης τις digital πλατφόρμες, μετά το ραδιόφωνο που κυριαρχεί σε ποσοστό 76,7%
  • Πάνω από το 60% των επαγγελματιών στον χώρο της ψυχαγωγίας αναπαράγουν μουσική από το internet
  • 4 στους 5 ακούν καθημερινά μουσική, όμως οι δαπάνες των ακροατών για μουσική είναι περιορισμένες
  • Περίπου το 80% των επιχειρήσεων εστίασης κρίνουν ότι η απουσία μουσικής δρα αρνητικά στον αριθμό πελατών, τη διάρκεια παραμονής και τη μέση δαπάνη τους

Το ελληνικό μουσικό οικοσύστημα έχει υποστεί ριζική αναμόρφωση τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με την ολοκληρωμένη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών -ΙΟΒΕ. Η μελέτη διεξήχθη με πρωτοβουλία της εταιρείας τεχνολογίας Orfium, με αφορμή το χρηματικό βραβείο που έλαβε για τη διάκριση ως «Νεοφυής Επιχείρηση της Χρονιάς» από το Elevate Greece. Ο στόχος της έρευνας είναι η χαρτογράφηση του μουσικού οικοσυστήματος της Ελλάδας, η αποτύπωση της συμβολής του στην οικονομία της χώρας μας και η ανάδειξη των βασικών προκλήσεων που παρουσιάζονται στην ελληνική μουσική βιομηχανία. Τα πρωτογενή ευρήματα υπογραμμίζουν τον κεντρικό ρόλο των τεχνολογικών εξελίξεων καθώς και των μεταβαλλόμενων καταναλωτικών συνηθειών που οδηγούν σε σημαντικές αλλαγές.

«Στροφή» στη digital ακρόαση – Σημαντικός ο ρόλος της μουσικής στην καθημερινότητα των ακροατών

Άνοδο εμφανίζουν οι υπηρεσίες streaming με 54,7% των χρηστών να τις επιλέγουν ως κύριο μέσο ακρόασης μετά το ραδιόφωνο, που παραμένει το επικρατέστερο μέσο αυτή τη στιγμή με ποσοστό 76,7%. Σε ηλικίες έως 34 ετών το streaming είναι το επικρατέστερο μέσο ακρόασης μουσικής: (81,2% στις ηλικίες 18-24 ετών 72,7% στις ηλικίες 25-34 ετών).

Η συντριπτική πλειοψηφία των ακροατών, δηλαδή 4 στους 5, δηλώνει πως ακούει μουσική καθημερινά και από αυτούς τους ακροατές 4 στους 5 ακούν μουσική για τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα.  Όμως, παρά τη σπουδαιότητα της μουσικής στην καθημερινότητα των χρηστών, 39,7% των ακροατών δεν πληρώνει για μουσική, ενώ 41,1% πληρώνει λιγότερο από €100 ετησίως για αγορά μουσικής, παρακολούθηση συναυλιών και πληρωμή συνδρομών. Παρόλα αυτά, το 39,5% των συμμετεχόντων στην έρευνα δηλώνει ότι η πληρωμή για μουσική από έναν χώρο εστίασης ή διασκέδασης επηρεάζει δυνητικά την επιλογή τους για να το επισκεφτούν.

Οι περισσότερες επιχειρήσεις ψυχαγωγίας αναπαράγουν μουσική από ψηφιακά κανάλια

Οι απαντήσεις των επαγγελματιών της ψυχαγωγίας καταδεικνύουν πως περισσότερες από 60% των επιχειρήσεων αναπαράγουν μουσική μέσα από ψηφιακά κανάλια. Επισημαίνεται ότι η μουσική είναι καθοριστικής σημασίας για τη λειτουργία των επιχειρήσεων στον χώρο της εστίασης – ψυχαγωγίας, καθώς, με βάση την εμπειρία τους από τα περιοριστικά μέτρα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι επιχειρηματίες δήλωσαν ότι η απουσία της μουσικής είχε αρνητική επίδραση στον αριθμό των πελατών, τη μέση διάρκεια παραμονής και τη μέση δαπάνη στο κατάστημα.

Συγκεκριμένα, το 68,6% των επιχειρηματιών δηλώνουν πως οι επιχειρήσεις τους δεν θα λειτουργούσαν το ίδιο επιτυχημένα χωρίς μουσική. Παράλληλα, το 62,2% πληρώνει για τα πνευματικά δικαιώματα για χρήση μουσικής, με την πλειονότητα των επαγγελματιών να δηλώνει πως δίνει λιγότερα από 500€ ετησίως.

Σημαντική η συμβολή του μουσικού οικοσυστήματος στο ΑΕΠ της χώρας

Το οικοσύστημα της μουσικής συνεισφέρει στο εγχώριο ΑΕΠ περισσότερα από €200 εκατ. σε ετήσια βάση και περίπου 5,4 χιλ. ισοδύναμες θέσεις πλήρους απασχόλησης. Σύμφωνα με τη μελέτη, ο περιορισμός της μη εξουσιοδοτημένης χρήσης μουσικής, που συνεπάγεται τη βελτίωση της δραστηριότητας του οικοσυστήματος, μπορεί να αυξήσει – υπό προϋποθέσεις – την οικονομική επίδραση σε €300 εκατ. στο ΑΕΠ και σε 7,9 χιλ. ισοδύναμες θέσεις πλήρους απασχόλησης. Ενδεικτικά, αν εισπράττονταν τα δικαιώματα από όλες τις επιχειρήσεις που θα πλήρωναν για τη χρήση μουσικής, η αξία των δικαιωμάτων θα ήταν τετραπλάσια (€42 εκατ.).

Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, Καθηγητής Νίκος Βέττας, σχολίασε: «Η μελέτη αυτή αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η μουσική στην καθημερινότητά μας αλλά και τη συμβολή της στην οικονομία, που είναι πολύπλευρη. Είναι κρίσιμης σημασίας να αναπτυχθεί περαιτέρω ένα ισχυρό μουσικό οικοσύστημα που θα ωφελεί όλους. Η σύγχρονη τεχνολογική υποδομή, η πληροφόρηση και η διαφάνεια είναι απαραίτητες για την επίτευξη αυτού του στόχου και τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας της μουσικής βιομηχανίας».

Με αφορμή την έρευνα, ο Μιχάλης Πετυχάκης, Chief Technology Officer της Orfium, ανέφερε: «Είμαστε υπερήφανοι που αναθέσαμε αυτήν την ολοκληρωμένη μελέτη στο ΙΟΒΕ, η οποία αναδεικνύει τις σημαντικές αλλαγές που συμβαίνουν στο εγχώριο μουσικό οικοσύστημα. Μέσα από τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύεται ο ζωτικός ρόλος της τεχνολογίας καθώς και οι εξελισσόμενες συνήθειες της καταναλωτικής συμπεριφοράς των ακροατών μουσικής που οδηγούν στις επικείμενες μεταβολές. Εμείς, ως μια τεχνολογική εταιρεία θα συνεχίσουμε να ενισχύουμε τους μουσικούς και τους δημιουργούς, κατανοώντας τη σημασία των επερχόμενων προκλήσεων αλλά και ευκαιριών που αναδύονται στην ελληνική μουσική βιομηχανία. Έτσι, ελπίζουμε ότι η μελέτη θα αποτελέσει ένα σημείο εκκίνησης για να βοηθήσει τους φορείς χάραξης πολιτικής και τις επιχειρήσεις να αναπτύξουν στρατηγικές που θα ενισχύσουν την ελληνική μουσική καθώς και τους δημιουργούς που αντιμετώπισαν ιδιαίτερες δυσκολίες τα τελευταία χρόνια.»

Για να αποκτήσετε πρόσβαση στη  μελέτη, πατήστε εδώ.

Σχετικά με το Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ)

Το ΙΟΒΕ είναι ανεξάρτητος, μη κερδοσκοπικός, κοινωφελής, ερευνητικός οργανισμός. Ιδρύθηκε το 1975 με δύο σκοπούς: αφενός να προωθεί την επιστημονική έρευνα για τα τρέχοντα και αναδυόμενα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας και αφετέρου να παρέχει αντικειμενική πληροφόρηση και να διατυπώνει προτάσεις, οι οποίες είναι χρήσιμες στη διαμόρφωση πολιτικής. Το Ίδρυμα επιτελεί την αποστολή του διατηρώντας θέση επιστημονικής και ακαδημαϊκής ουδετερότητας. Οι κρίσεις επί θεμάτων πολιτικής και προτάσεις, που περιέχονται στις εκδόσεις του εκφράζουν τις απόψεις του ερευνητή/συγγραφέα και δεν αντανακλούν, κατ’ ανάγκη, τη γνώμη των μελών του ΙΟΒΕ, της Διοίκησης ή των χορηγών του.

Σχετικά με την Orfium

Η Orfium είναι παγκόσμιος τεχνολογικός ηγέτης που παρέχει λύσεις λογισμικού, δεδομένων και αδειοδότησης στη βιομηχανία της μουσικής και της ψυχαγωγίας. Η αποστολή της εταιρείας είναι να μεγιστοποιήσει τα έσοδα της βιομηχανίας ψυχαγωγίας για όλους τους ενδιαφερόμενους παρέχοντας ασυναγώνιστες λύσεις στα πιο περίπλοκα προβλήματα της βιομηχανίας σχετικά με τη μουσική, το περιεχόμενο και τη διαχείριση δικαιωμάτων. Οι πελάτες της Orfium περιλαμβάνουν κορυφαίες δισκογραφικές εταιρείες, εκδότες μουσικής, εταιρείες παραγωγής μουσικής, κινηματογραφικές εταιρείες και DSPs. Η ομάδα της Orfium, που αριθμεί πάνω από 500 εργαζομένους, διατηρεί γραφεία στο Λος Άντζελες, το Λονδίνο και το Τόκιο ενώ το R&D τμήμα της εταιρείας βρίσκεται στην Αθήνα όπου και απασχολεί πάνω από 220 άτομα.

AUTHOR

Beater.gr

Loading...
Η Monika επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη για ένα live.
Οι Σκιαδαρέσες στη Θεσσαλονίκη!