Skip to content

Όραμα και δημιουργία: Α.Γ Λεβέντης & Δυτική Αφρική!

AUTHOR

DATE

SHARE THIS ARTICLE

Το Τελλόγλειο Ίδρυμα σας προσκαλεί εκ νέου να ταξιδέψετε στη Δυτική Αφρική!

Η έκθεση «Όραμα και Δημιουργία – Ο Αναστάσιος Γ. Λεβέντης και η Δυτική Αφρική» ταξιδεύει τον θεατή στον χρόνο ακολουθώντας τα βήματα του Αναστασίου Γ. Λεβέντη, σε μια πρωτότυπη αναδρομή στη συναρπαστική του ζωή τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα στη δυτική Αφρική – στα χρόνια δηλαδή εκείνα που διαμόρφωσαν καταλυτικά τη μετέπειτα πετυχημένη πορεία του. Ξεδιπλώνει έτσι παράλληλα και έναν κόσμο που βρισκόταν στο μεταίχμιο ιστορικών αλλαγών, στις δεκαετίες 1950 και 1960, καθώς στρεφόταν από την αποικιοκρατία στην ανεξαρτησία και από την παράδοση στον μοντερνισμό. Το φωτογραφικό υλικό ανιχνεύει τη μεταμόρφωση του αστικού τοπίου των πόλεων της Νιγηρίας σε μια κρίσιμη καμπή προς τη νεωτερικότητα.

Από τη ειδική φωτογράφηση του ξενοδοχείου FEDERAL PALACE, 1960.Η τέχνη της πρώτης γενιάς των Μοντερνιστών ζωγράφων της Νιγηρίας απηχεί τη δυναμική εικαστική σκηνή που γεννιέται στο νεαρό ανεξάρτητο κράτος με το έργο καλλιτεχνικών ομάδων όπως οι εικαστικοί της Zaria και της Osogbo.Γλυπτά από διάφορες φυλές, νιγηριανά υφάσματα και παραδοσιακά υφαντά με χάντρες περιλαμβάνονται στην έκθεση του Τελλογλείου Ιδρύματος για να υπογραμμίσουν την αέναη, σταθερή ισορροπία ανάμεσα στην παράδοση και στην καινοτομία, στο δυτικότροπο και στο τοπικό στοιχείο, στην επιβίωση του χθες και τη στροφή προς το αύριο.Η επίδρασή τους έχει ζυμωθεί με την καλλιτεχνική δημιουργία της δεκαετίας του 1960 –έπειτα δηλαδή από την ανεξαρτησία της χώρας– τότε που γεννήθηκαν οι βάσεις μιας ανερχόμενης, δραστήριας νέας γενιάς Νιγηριανών καλλιτεχνών. Των δημιουργών που εξακολουθούν μέχρι σήμερα να κινούνται μεταξύ της πατροπαράδοτης κληρονομιάς της χώρας τους και της συμβολής της στα πολιτιστικά δρώμενα του 21ου αιώνα.

Αντρικό Ιμάτιο (kente) από την Γκάνα, π. 1960-1910.Όλες αυτές οι πτυχές ξετυλίγονται παράλληλα με την ιστορία μιας προσωπικότητας –αυτής του Αναστάσιου Γ. Λεβέντη- που συνέβαλε, με τον δικό της τρόπο, στη διαμόρφωση του μέλλοντος της Γκάνα και της Νιγηρίας –ενός ξένου που οι άνθρωποι της δυτικής Αφρικής αποδέχθηκαν ως δικό τους–, αλλά καιαυτών που σήμερα συνεχίζουν στον δρόμο που χάραξε.

Η έκθεση του Τελλογλείου Ιδρύματος πραγματεύεται την ιστορία του Αναστασίου Γ. Λεβέντη και την πορεία του στη Δυτική Αφρική, αλλά ταυτόχρονα επιχειρεί να εξηγήσει και την απαρχή μιας “νέας” τέχνης, της σύγχρονης τέχνης που αναπτύσσεται στη Γκάνα και τη Νιγηρία μετά την ανεξαρτησία τους το 1957 και 1960 αντίστοιχα.

Η καλλιτεχνική δημιουργία που εμφανίστηκε κατά την περίοδο της ανεξαρτησίας της Νιγηρίας αντανακλά έναν κόσμο στον οποίο οι τέχνες και οι διεργασίες της αποαποικιοποίησης συγκεράστηκαν για να “χτίσουν” την εθνική συνείδηση, οδηγώντας τελικά σε νέους τρόπους σκέψης σχετικά με τις δυνατότητες της εικαστικής πρακτικής.

Από τη ειδική φωτογράφηση του ξενοδοχείου FEDERAL PALACE, 1960. (3)Οι καλλιτέχνες, πολλοί εκ των οποίων είχαν διδαχτεί τη δυτική καλλιτεχνική παράδοση, δημιούργησαν ένα εικαστικό λεξιλόγιο που αντλούσε μορφές, μοτίβα, ακόμη και υλικά από τη νιγηριανή παράδοση. Στην έκθεση συνυπάρχουν τα έργα του Twins Seven-Seven, του Jimoh Buraimoh, του Bruce Onobrakpeya καθώς και πολλών άλλων δημιουργών που αντιπροσωπεύουν, θα λέγαμε, την πρώτη γενιά καλλιτεχνών του σύγχρονου καλλιτεχνικού γίγνεσθαι στις δεκαετίες 1960 και 1970.

Οι περισσότεροι από αυτούς έχουν ήδη ξεχωρίσει στον παγκόσμιο χάρτη της Ιστορίας της Τέχνης και έργα τους φιλοξενούνται σε μεγάλα Μουσεία και Πινακοθήκες ανά το παγκόσμιο.

Αναστάσιος Γ. Λεβέντης

AUTHOR

Beater.gr

Loading...
49 φωτογραφίες από το πιο τρελό Ποδηλατικό Καρναβάλι που έγινε ποτέ!
Καύση: η νέα και κατάμαυρη ταινία του Στράτου Τζίτζη!