Skip to content

H ομάδα του προγράμματος «Ανοιχτά Σχολεία στη Γειτονιά» σε έναν τελικό απολογισμό!

DATE

SHARE THIS ARTICLE

Φωτογραφίες: Γιώτα Κοροβίνη

Τα «Ανοιχτά Σχολεία στη Γειτονιά» ξεκίνησαν για να γεμίσουν δημιουργικά τον απογευματινό χρόνο των παιδιών. Μέσα από εκπαιδευτικές και διαδραστικές εκδηλώσεις, το πρόγραμμα στοχεύει στο να κάνει πιο ελκυστική τη διαδικασία της μάθησης και τελικά να δώσει ώθηση και αισιοδοξία για το μέλλον των παιδιών. Παράλληλα, δίνεται μια ευκαιρία τόσο στην οικογένεια όσο και γενικά στους ενήλικες να περάσουν ποιοτικό χρόνο και να ψυχαγωγηθούν. Στο κλείσιμο της σεζόν και με την ολοκλήρωση των δράσεων του προγράμματος, βρεθήκαμε με την συντονιστική ομάδα, την Ολυμπία, την Μαρίλια, την Θεοδώρα, την Εύη και την Άσπα για να μας τα πουν καλύτερα!

 

Τι είναι τα Ανοιχτά Σχολεία στη Γειτονιά και πώς δημιουργήθηκε η ανάγκη;

Τα «Ανοιχτά Σχολεία στη Γειτονιά» δεν είναι ένα καινούριο πρόγραμμα. Υλοποιείται εδώ και κάποια χρόνια στην Αθήνα και για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2018 ήρθαν στη Θεσσαλονίκη. Το πρόγραμμα αποτελεί μια πρωτοβουλία της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και Αθλητισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τη Creativity Platform και αποκλειστικό δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Το πρόγραμμα δραστηριοποιείται σε έξι Δημοτικά σχολεία της Θεσσαλονίκης, τα οποία ο κάθε εν δυνάμει ενδιαφερόμενος πολίτης μπορεί να τα συναντήσει σε διάφορα σημεία της πόλης.

Mε ποιο τρόπο έγινε η επιλογή των σχολείων και πώς μπορεί κάποιο σχολείο να ενταχθεί στο πρόγραμμα;

Η επιλογή των σχολείων έγινε αρκετό καιρό πριν τη συμμετοχή της Creativity Platform στο πρόγραμμα. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι μετά από κάλεσμα του Δήμου Θεσσαλονίκης στα Δημοτικά σχολεία που υπάγονται στη ευρύτερη Δημοτική περιοχή, ανταποκρίθηκαν οι πιο δραστήριοι διευθυντές.

Διαπιστώνουμε καθημερινά πως η αγορά εργασίας είναι αρκετά ανταγωνιστική και οφείλουμε να δούμε ότι από μικρή ηλικία πρέπει να χτίζουμε τον δρόμο στον οποίο θα οδηγηθούμε, ο οποίος δεν είναι απαραίτητα η τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Από το χορόδεντρο μέχρι το σκάκι έως την αστρονομία και τη ρομποτική. Εξηγήστε μας με λίγα λόγια τον τρόπο επιλογής της κάθε δράσης σας!

Το πρόγραμμα είναι δομημένο πάνω σε δύο άξονες: Είναι ο άξονας των εκπαιδευτικών-ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων και ο άξονας της δόμησης κοινότητας. Ουσιαστικά, υπάρχει μια επιτροπή αξιολόγησης, η οποία είναι εξωτερική και αποτελείται από άτομα του ακαδημαϊκού χώρου, όπου οι ίδιοι πιστεύοντας στο πρόγραμμα και προσφέροντας τις γνώσεις τους αφιλοκερδώς βλέπουν και αξιολογούν τις προτάσεις. Συγκεκριμένα, ο πρώτος σχεδιασμός του προγράμματος βασίστηκε στους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ, ώστε το περιεχόμενο των θεματικών να ανταποκρίνεται στις ανάγκες που απαιτεί η σύγχρονη εποχή και η παγκόσμια κοινότητα. Ενώ, στο δεύτερο μέρος του προγράμματος, μέσα από τις συναντήσεις της γειτονιάς για πρώτη φορά μαζεύτηκαν γονείς, παιδιά, μαθητές και έκαναν μια πρώτη λήψη των αποφάσεων για το πως θα ήθελαν να βλέπουν τη γειτονιά και το σχολείο τους κατά τις απογευματινές ώρες.

Πώς έχει αναδιαμορφωθεί η έννοια της γειτονιάς και ο ρόλος του σχολείου μέσα από το πρόγραμμα;

Παρόλο που ο χρόνος είναι περιορισμένος, βλέπουμε πως έχει αλλάξει λίγο η νοοτροπία. Ο κόσμος έχει αγκαλιάσει το σχολείο και το θέλει πάρα πολύ, υπάρχει αυξανόμενη συμμετοχή στα προγράμματα και έχει ξεκινήσει μία συζήτηση γύρω από το πως θα μπορούσε να είναι μονίμως έτσι το σχολείο, να δημιουργηθούν και άλλες δράσεις. Θα μπορούσαμε να πούμε πως μπαίνουν τα πρώτα θεμέλια ώστε να γίνει η μάθηση γενικά πιο διαδραστική.Σε ένα σύστημα που βασίζεται στις εξετάσεις και τον ανταγωνισμό, πώς μπορούμε να αλλάξουμε τα «γρανάζια» της εκπαίδευσης;

Η δημιουργία τέτοιων προγραμμάτων μπορεί κατά κάποιο τρόπο να ασκήσει πίεση τόσο στο υπουργείο όσο και στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, ώστε να επαναδιατυπώσουν την χρήση των κτιριακών συγκροτημάτων που φιλοξενούν δημόσια σχολεία, δίνοντας νέα ερεθίσματα και υποστηρίζοντας διαφορετικά το συμβατικό σχολικό πρόγραμμα που υπάρχει ήδη και το οποίο δεν μπορεί να προσφέρει όλες τις δεξιότητες που χρειάζεται ένας πολίτης του κόσμου. Διαπιστώνουμε καθημερινά πως η αγορά εργασίας είναι αρκετά ανταγωνιστική και οφείλουμε να δούμε ότι από μικρή ηλικία πρέπει να χτίζουμε τον δρόμο στον οποίο θα οδηγηθούμε, ο οποίος δεν είναι απαραίτητα η τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο καθένας πρέπει να αντιληφθεί πως μπορεί να γίνει ό,τι επιθυμεί, αρκεί να ξέρει όλες τις ευκαιρίες που του δίνονται.

Βλέπουμε όλο και πιο συχνά τη διοργάνωση διαφόρων εκπαιδευτικών φεστιβάλ και εργαστηρίων. Πώς το σχολιάζετε;

Όλες αυτού του είδους οι δράσεις και πρωτοβουλίες είναι σαν να προστίθενται η μία στην άλλη και να λειτουργούν πολλαπλασιαστικά, ώστε τα παιδιά και οι γονείς να προσεγγίσουν λίγο διαφορετικά το σχολείο και τη μάθηση, να συνεργαστούν πάνω σε αυτό και να δουν πως μπορούν να περάσουν παραγωγικό χρόνο μαζί, χωρίς να μαθαίνουν «στεγνά», με την αυστηρή έννοια του όρου.

Θα μας αναφέρετε κάποιες τις πιο έντονες στιγμές κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων καθώς και κάποια στατιστικά;

Στο πρόγραμμα εκπαιδευτικής ρομποτικής μέσω των μαθημάτων της Eduact στο 64 Δημ. Σχολείο ερχόταν κάθε φορά μία κοπέλα από τις Συκιές και μας έκανε εντύπωση το πώς αλλάζει σιγά-σιγά η έννοια των μικρών επιστημόνων, της γυναίκας που ασχολείται με τη ρομποτική και πως μία κοπέλα περιμένει να τελειώσει το ολοήμερο, για να έρθει σε ένα ανοιχτό σχολείο να μάθει και να εξελιχθεί, φτάνοντας μέχρι τα προκριματικά του διαγωνισμού ρομποτικής.

Άλλη μια δράση η οποία ουσιαστικά βοήθησε στη συνύπαρξη διαφορετικών κοινοτήτων είναι το FutbolNet όπου σε συνεργασία με το ίδρυμα της Barcelona και το συντονισμό της Praksis, μας έδειξε πως παιδιά ηλικίας 10- 16 ετών μπορούν να συνυπάρχουν και να παίζουν ομαδικά χωρίς να μιλάνε την ίδια γλώσσα και χωρίς να έχουν κανένα κοινό κώδικα επικοινωνίας.

Από την αρχή υλοποίησης του προγράμματος, τον Ιούνιο του 2018 μέχρι και περίπου το τέλος Μαρτίου, όπου ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα «Ανοιχτά Σχολεία στη Γειτονιά», και σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής μετρήσεις, έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 20 δράσεις, σε 6 διαφορετικά Δημοτικά Σχολεία, σε συνεργασία με 26 φορείς. Πάνω από 2.850 παιδιά έχουν συμμετάσχει σε κάποιο εργαστήριο, ενώ είναι περισσότεροι από 935 οι ενήλικες που έχουν συμμετάσχει σε κάποιο από τα προγράμματα μας.


Το πρόγραμμα «Ανοιχτά Σχολεία στη Γειτονιά» είναι μια πρωτοβουλία της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και Αθλητισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Creativity Platform και αποκλειστικό δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

www.openschoolsthess.gr
Facebook/Instagram: @openschoolsthess
#OpenSchoolsThess

[email protected]

AUTHOR

Δήμητρα Σπανού

Γέννημα-θρέμμα της Άνοιξης. Μέσα απο ταξίδια, εθελοντικές δράσεις και προσωπικές αναδράσεις, ψάχνει να τη φέρει πίσω!

Loading...
Αυτές είναι οι 5 ελληνικές ταινίες σε εξέλιξη που θα βρεθούν στις Κάννες!
Το νέο single της Σtella!