Οι Hidden Orchestra ξερουν από μπουζούκι και λύρα!
Κείμενο: Χάρης Κυρατζόγλου
Οι Hidden Orchestra εμφανίζονται, για πρώτη φόρα, μπροστά στο κοινό της Θεσσαλονίκης, στις 14 Νοεμβρίου, στη σκηνή του Block 33. Δημιουργήθηκαν από τον “πολυοργανίστα”, συνθέτη και παραγωγό Joe Acheson,στο Εδιμβούργο, όπου έκαναν και τα πρώτα τους μουσικά βήματα. Το 2010, κυκλοφόρησαν το πρώτο τους στούντιο άλμπουμ, με τίτλο “Nightwalks”,που δέχθηκε θετικές κριτικές και με αφορμή αυτό, ξεκίνησαν έναν κύκλο ζωντανών εμφανίσεων, που έφτασαν τις 250 σε μόλις ένα χρόνο. Το 2012, κυκλοφορούν το άλμπουμ “Archipelago”, που αποτελεί την κορυφαία έως τώρα δουλειά τους. Μαζί με τον Joe Acheson, το ιδιαίτερο αυτό κουαρτέτο συμπληρώνουν δύο ντράμερ, οι Tim Lane και Jamie Graham, ενώ τους συνοδεύει ο Poppy Ackroyd στο πιάνο και το βιολί. Ο ήχος τους είναι ένα κράμα jazz, folk, ethnic και postrock ήχων, που συνδυάζεται με την ηλεκτρονική μουσική.
Ο Beater.gr επικοινώνησε μαζί τους, πριν την εμφάνιση τους στην Θεσσαλονίκη, και το αποτέλεσμα ήταν μία ενδιαφέρουσα συνέντευξη.
Αρχικά, θα θέλαμε να σας καλωσορίσουμε στη Θεσσαλονίκη. Είναι η πρώτη φόρα, που εμφανίζεστε μπροστά στο ελληνικό κοινό; Πώς νιώθετε για αυτό;
Είναι η πρώτη φορά που βρισκόμαστε εδώ στη Θεσσαλονίκη και είμαστε πραγματικά ενθουσιασμένοι, που εν τέλει ήρθαμε να παίξουμε σε μια πόλη που προσπαθούμε να επισκεφτούμε εδώ και πολύ καιρό. Δεν είναι,όμως, η πρώτη φορά που εμφανιζόμαστε μπροστά στο ελληνικό κοινό. Στο παρελθόν, είχαμε παίξει στην Αθήνα, όπου μας υποδέχτηκαν με θέρμη και ενθουσιασμό. Έτσι, ελπίζουμε σε ανάλογη υποδοχή από τον κόσμο της Θεσσαλονίκης.
Η μουσική σας συνδυάζει πολλά διαφορετικά είδη μουσικής. Εσείς πώς θα την χαρακτηρίζατε;
Προσπαθώ να το αποφεύγω. Κατανοώ ότι τα μουσικά είδη βοηθούν τους ανθρώπους να καταλαβαίνουν και να κατηγοριοποιούν τα ακούσματα τους, αλλά δεν ξέρω κατά πόσο αυτό είναι τελικά βοηθητικό όταν αφορά την μουσική που γράφω για αυτό το πρότζεκτ. Ένας από τους στόχους μου είναι να είμαστε πρωτότυποι και να πειραματιζόμαστε, αλλά με έναν προσιτό, προς το κοινό, τρόπο, ώστε η μουσική μας να είναι αρεστή σε ένα ευρύ κοινό. Εάν βέβαια το κοινό θέλει να ξέρει τι να περιμένει, τότε μπορώ να πω πως η μουσική μας χαρακτηρίζεται από συναίσθημα, ενέργεια, σκοτεινούς ήχους, ακουστικά όργανα, φυσικούς ήχους, περίπλοκους ρυθμούς, βιρτουόζους ντράμερ, βαθύ και ζεστό μπάσο και γενικά, στοιχεία πού οδηγούν σε μια έντονη μουσική διαδρομή. Νομίζω πως έτσι θα χαρακτήριζα, με έναν πιο εκφραστικό τρόπο, τη μουσική μας, παρά λέγοντας απλά «classical/electronica/folk/IDM».
Ποια είναι η μεγαλύτερη μουσική σας επιρροή;
Ποτέ δεν είχα ένα συγκεκριμένο γούστο στη μουσική – μου αρέσουν πολλά διαφορετικά είδη μουσικής, από όλο τον κόσμο, τόσο σύγχρονα, όσο και παλαιότερα, και πιστεύω ότι όλα τα ακούσματα με επηρεάζουν, είτε θετικά, είτε αρνητικά. Εάν,όμως, επέλεγα τις μεγαλύτερες επιρροές μου, πιθανώς θα επέλεγα την Αγγλική ψαλτική/χορωδιακή μουσική, το Γαλλικό Κλασσικό ιμπρεσιονισμό, τον Μπαχ, την instrumental hip hop, και τα jazz drum solos.
Συστηθήκατε στον κοινό, με το ντεμπούτο άλμπουμ σας. Στη συνέχεια,γίνατε ευρέως γνωστοί με το δεύτερό σας δίσκο και από τότε, έχετε πραγματοποιήσει αρκετές ζωντανές εμφανίσεις. Πώς αντιδράσατε σε αυτή την επιτυχία;
Ήταν πολύ ευχάριστο το γεγονός ότι οι άνθρωποι ανταποκρίθηκαν καλά στη μουσική μας. Δεν έγινε μια απότομη έκρηξη της επιτυχίας μας. Ήταν περισσότερο μια ιστορία συνεπούς, μέτριας και σταθερής ανάπτυξης. Αρχικά, ξεκίνησα να φτιάχνω αυτή τη μουσική για τη δική μου προσωπική ικανοποίηση και απόλαυση.Το σημαντικότερογια μένα είναι να προσπαθώ να διατηρώ αυτό το ύφος, γιατί κάθε φορά που βρίσκω τον εαυτό μου να προσπαθεί να γράψει μουσική για τους άλλους,στους οποίους αρέσει η μουσική που έχω ήδη κυκλοφορήσει, τότε κάτι πάει στραβά…
Τα τελευταία χρόνια, αναδείχθηκαν πολλά νέα γκρουπ, που συνδυάζουν διαφορετικά είδη μουσικής, όπως τζαζ/folk/electronica, κυρίως από το Ηνωμένο Βασίλειο. Πιστεύετε ότι το γεγονός αυτό αποτελεί ένα νέο κύμα στη μουσική ή είναι μόνο μια προσωρινή τάση;
Φαίνεται ότι η γενική κατεύθυνσηστη μουσική ήταν πάντα έτσι. Οι άνθρωποι δέχονται πολλές διαφορετικές επιρροές και βρίσκουν νέους και πρωτότυπους τρόπους συνδυασμού αυτών.Αυτό συνεχίζεται για εκατοντάδες χρόνια,σε όλο τον κόσμο,αλλά νομίζω ότι τώρα, περισσότερο από ποτέ,οι άνθρωποι εκτίθενται σε πολύ περισσότερη μουσική, έτσι ώστε αυτές οι αλλαγές και οι εξελίξεις στη μουσική να συμβαίνουν πιο γρήγορα.
Ποια είναι η γνώμη σας για τη σύγχρονη ευρωπαϊκή σκηνή Jazz;
Για να είμαι ειλικρινής, δεν ξέρω πάρα πολλά. Δεν εκπαιδεύτηκα στην τζαζ μουσική και δεν αισθάνομαι μέρος αυτής της σκηνής. Μου αρέσει,όμως, να δουλεύω με μερικούς καταπληκτικούς μουσικούς της τζαζ, όπως αντίστοιχα μου αρέσει να δουλεύω με folk/classical/αυτοδίδακτους καλλιτέχνες και μουσικούς, από οποιοδήποτε μουσικό υπόβαθρο.
Γνωρίζετε τίποτα για την Ελληνική τζαζ, και όχι μόνο, σκηνή, αλλά και για Έλληνες μουσικούς;
Μερικά πράγματα.Ο Ιάννης Ξενάκης έκανε πολύ ενδιαφέρον και πρωτοποριακό έργο στη σύγχρονη σύνθεση. Επίσης, μου άρεσε πολύ όταν άκουσα τη μουσική από την ταινία «Ποτέ την Κυριακή», την όποια τυχαία ανακάλυψα τις προάλλες, σε ένα παλιό βινύλιο,στη συλλογή των γονιών μου…Μου αρέσει το μπουζούκι και η λύρα,και σχεδιάζω να φτιάξω μια Αιολική άρπα… Εάν, βέβαια, έχετε κάτι να μου προτείνετε, θα ήταν χαρά μου να ανακαλύψω ακόμα περισσότερα.
Η Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια, υποφέρει από την μεγάλη οικονομική κρίση. Πιστεύετε ότι η μουσική ή οι τέχνες γενικότερα, μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους,κατά κάποιο τρόπο, να ξεπεράσουντις δύσκολες συγκυρίες;
Πιστεύω ότι η τέχνη, σε όλες τις μορφές της, είναι ίσως η υψηλότερη μορφή ανθρώπινης έκφρασης, και με πολλούς τρόπους,ο πολιτισμός είναι ο πυρήναςτης ανθρώπινης ύπαρξης. Αυτό θα πρέπει να το θυμόμαστε και να το διαφυλάσσουμε.Η μουσική και η τέχνη ίσως να είναι πολυτέλεια σε δύσκολους καιρούς, αλλά όταν πρόκειται για πραγματικές λύσεις,στα πολλά προβλήματα της κοινωνίας, θα πρέπει να καταφεύγουμε σε υπεύθυνους πολιτικούς.
Για το τέλος, θα θέλατε να στείλετε μέσω του Beater.gr,ένα μήνυμα στο κοινό της Θεσσαλονίκης;
Ελάτε να μας δείτε να παίζουμε για εσάς και να μας μιλήσετε μετά την παράσταση. Εσείς είστε το κοινό! Εσείς είστε ο λόγος που ερχόμαστε να παίξουμε στην Ελλάδα, αλλά και η ανταμοιβή μας. Χωρίς εσάς είναι σαν, απλά, να φωνάζουμε μες στην ερημιά.