Κ. Βήτα: Αν δεν ξέρεις ποιος είσαι, τί μπορείς να ζητάς;
Λίγα λόγια για τον Κωνσταντίνο Βήτα:
Ο Κωνσταντίνος Βήτα ξεκίνησε τις μουσικές σπουδές του έφηβος στο Παλλάδιο Ωδείο. Σπούδασε τυπογραφία και γραφικές τέχνες. Τη δεκαετία του 1980 πειραματίστηκε με την ηλεκτρονική μουσική όταν ένα συγγενικό πρόσωπο του χάρισε ένα φτηνό Casiosampler και ένα CrumarDS2 του 1978. Έγραφε μουσική για πολλά χρόνια σε ένα τετρακάναλο εγγραφέα ήχου. Παράλληλα, εργαζόταν σε τυπογραφεία και περιοδικά. Η αφορμή για να ασχοληθεί με την ηλεκτρονική μουσική ήρθε ένα βράδυ σε ένα τυπογραφείο όπου δούλευε, όταν ένα φωτοτυπικό μηχάνημα χάλασε. Έτσι, ξεκίνησε να γράφει τα πρώτα του τραγούδια. Το 1992 δημιούργησε την ηλεκτρονική μπάντα Στέρεο Νόβα και συνέθεσε μουσική για 5 άλμπουμ. Το 1996 το συγκρότημα διαλύθηκε και ο Κωνσταντίνος Βήτα ακολούθησε έκτοτε τη δική του μουσική πορεία. Μέχρι σήμερα έχει ηχογραφήσει πάνω από δέκα προσωπικά άλμπουμ και έχει γράψει μουσική για ντοκιμαντέρ, ταινίες και θέατρο, με την πρόσφατη δημιουργία του “Τυχερό Αστέρι”, στην τηλεοπτική σειρά “Maestro”, του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Στο πλαίσιο της καλοκαιρινής του περιοδείας και με αφορμή την εμφάνισή του στο Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών στις 5/6, το Beater.gr και ο Αλέξανδρος Τσώνης, τον συνάντησε στη Θεσσαλονίκη και μίλησαν για όλα:
Κ. Βήτα, καλώς ήρθες στο Beater.gr. Σε πετυχαίνουμε σε μία άκρα δημιουργική σου φάση, τόσο με την κυκλοφορία του νέου σου δίσκου, “ΧΕΡΙ”, όσο και με κάποια επερχόμενα live. Πώς είσαι;
Αισθάνομαι καλά, αν και η δουλειά μας δεν σταματάει ποτέ, χαίρομαι όμως που το νέο μου άλμπουμ βρίσκεται τώρα στο κόσμο και εύχομαι να περάσουν μαζί του όμορφα και δημιουργικά, αυτοί που θα το ακούσουν. Είναι ένα άλμπουμ που το δούλευα πολλά χρόνια. Συνεχίζω να φτιάχνω μουσική και είμαι έτοιμος να το επικοινωνήσω μέσα από τις συναυλίες.
Πάμε λίγο να μιλήσουμε πιο λεπτομερώς για το “ΧΕΡΙ”, το οποίο κυκλοφόρησε πριν από μερικές ημέρες. Σαν ακροατής, ένιωσα πως πρόκειται για μια συλλογή κομματιών που μιλούν για την ανάγκη για μια αλλαγή, είτε σε θέματα προσωπικά και ατομικά, είτε σε θέματα παγκόσμιας κλίμακας όπως ελευθερία, αγάπη κ.ο.κ. Εσύ, τι ήθελες να εκφράσεις μέσω αυτής της κυκλοφορίας;
Υπάρχουν αυτά τα στοιχεία που ανέφερες στο άλμπουμ, ένα βλέμμα στο κόσμο γύρω μας. Η τελευταία δεκαετία χαρακτηρίζεται από την ψηφιακή τεχνολογία, το γεγονός ότι ο καθένας κρατά στα χέρια του ένα μικρό κομπιούτερ που έχει περισσότερα πλεονεκτήματα από την εποχή που ο Νηλ Άρμστρονγκ πάτησε το πόδι του στο φεγγάρι αυτό λέει πολλά. Το ότι έχουμε αυτή την τεχνολογία στα χέρια μας, είναι πολύ σημαντικό αλλά νομίζω πως σε ένα μικρό σημείο έχει κάνει τους ανθρώπους γύρω μας να ψάχνουν διαρκώς για «κάτι» , σαν τίποτε να μη μας φτάνει, έχουμε χάσει κατά πολύ, ένα κομμάτι από την ανθρώπινη επικοινωνία, πολλές φορές δεν μπορούμε να διαχειριστούμε τους συνανθρώπους και μοιάζει σαν να είμαστε περισσότερο μοναχικοί από άλλες εποχές. Γνωρίζουμε τον κόσμο περισσότερο μέσα από τον υπολογιστή και αυτό είναι ένα μέγεθος που δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα. Το ίντερνετ, δίνει την ψευδαίσθηση ότι ερχόμαστε κοντά με τους άλλους σε όλο το κόσμο όμως η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική και δεν έχουμε πολλές φορές τη συνείδηση να αντιληφθούμε το μέγεθος της διαφοράς και έτσι καταλήγουμε να είμαστε μισαλλόδοξοι γιατί έχουμε χάσει την ικανότητα της εμβάθυνσης. Μια άλλη κατάληξη όλου αυτού του κύκλου είναι η ατομική υπερέκθεση. Μέσα στο νέο μου άλμπουμ, υπάρχουν ψήγματα από όλα αυτά , στο άλμπουμ χρησιμοποιώ τα vocoder ,ώστε να λένε φράσεις που είναι πιο αληθινές από αυτά που λέω εγώ με τη φωνή μου.
Το πρώτο single από τον δίσκο, η “Αχτίδα” ήταν ό,τι χρειαζόμασταν οι θαυμαστές σου για comeback. Τι ήταν αυτό που σε ώθησε να επιστρέψεις τώρα και μάλιστα με το συγκεκριμένο τραγούδι;
Θεωρώ πως η “Αχτίδα” ήταν το καλύτερο single για τον ερχομό του άλμπουμ, είναι πιο ποπ κομμάτι σε σχέση με τα υπόλοιπα τραγούδια και έχει αυτά τα ογκώδη συνθεσάιζερ που φέρνουν αναμνήσεις από άλλες εποχές και στίχους με ανοιχτά μηνύματα για την ενότητα, την αδελφοσύνη.
Έχεις κάποιο αγαπημένο κομμάτι από το “ΧΕΡΙ”; Ή κάποιο τραγούδι που ανυπομονείς να παίξεις live για τους θαυμαστές.. ή τον εαυτό σου ακόμη;
Ακούω πολλές φορές αυτή την ερώτηση , επειδή είμαι ο δημιουργός όλων των κομματιών δεν ξεχωρίζω τα κομμάτια, μέσα μου είναι κάτι σαν μικρά πνευματικά παιδιά, τα αγαπώ όλα, φυσικά γνωρίζω πως δεν μπορώ να τα παίξω όλα σε μια συναυλία γιατί η ροή μιας συναυλίας πρέπει να είναι συναρπαστική, να κρατήσει τον θεατή σε μια διαρκή κίνηση, το πρόβλημα για τη δική μου μουσική είναι ότι παίζω σε συναυλίες όπου όλοι είναι όρθιοι , εννοώ ότι είναι πολύ διαφορετικό το θέαμα όταν ο κόσμος κάθεται , μπορείς να κάνεις ένα πρόγραμμα πιο ήπιο, μια συναυλία έχει άλλη ροή γιατί έχει συγκεκριμένο χρόνο.
Μιας και αναφερθήκαμε στο live, την Τετάρτη 5 Ιουνίου, οι στίχοι σου και οι μελωδίες σου θα ομορφύνουν τη Θεσσαλονίκη μιας και θα σε απολαύσουμε σε ένα μοναδικό live στο Φεστιβάλ της Μονής Λαζαριστών. Τι να περιμένουμε από αυτό το live όσοι θα βρισκόμαστε εκεί;
Θα παίξουμε τραγούδια από όλη μας την δισκογραφία, πολύ παλιά αλλά και καινούργια. Θα προσπαθήσουμε να δώσουμε με την μπάντα μας τον καλύτερό μας εαυτό. Έχουμε επιμεληθεί με πολύ αγάπη τα τραγούδια και έχουμε χαρά που ερχόμαστε στην πανέμορφη Θεσσαλονίκη. Την Θεσσαλονίκη την αγαπώ πολύ, έχω ζήσει μεγάλες περιόδους εδώ , έχω γράψει μουσική, έχω αγαπήσει τους δρόμους και πολλοί στίχοι μου έχουν εικόνες από εδώ.
Πέρα από τον δίσκο και τις συναυλίες, θα ήθελα να πάμε για λίγο στο “MAESTRO” και στην τεράστια επιτυχία που έκανε το “Τυχερό Αστέρι” πέρυσι, ένα κομμάτι που έγραψες το 2000 για την παράσταση “Angel Baby”. Είκοσι δύο χρόνια μετά, ο κόσμος το τραγουδούσε συνεχώς, το πόσταρε στα social media, έπαιζε στα ραδιόφωνα ασταμάτητα, αλλά και ταξίδεψε τον κόσμο μέσω του Netflix και της σειράς. Το περίμενες αυτό, αρχικά; Πώς αισθάνθηκες με όλη αυτή την αγάπη και αποδοχή;
Γνώριζα για το “Maestro”, με είχε ειδοποιήσει και μου είχε εξηγήσει ακριβώς ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης τι ήθελε να κάνει με το συγκεκριμένο τραγούδι και έδωσα την άδειά μου να γίνει. Όλο αυτό που ακολούθησε η αλήθεια είναι πως δεν το περίμενα, με εξέπληξε αυτό που συνέβη, φυσικά με ένα ωραίο τρόπο. Μου άρεσε αυτή η εξέλιξη, έγινε κάτι σαν λαικό χιτ. Ε , τι να πω, η ζωή μας εκπλήσσει , ποιος το περίμενε…Καλό ήταν…
Πριν κλείσουμε, σαν θαυμαστής της ηλεκτρονικής μουσικής, θα ήθελα να σε ευχαριστήσω που ήσουν ένας εκ των πρωτοπόρων στην Ελλάδα αλλά και να σε ρωτήσω ποιο θεωρείς ότι είναι το μέλλον της στην Ελλάδα. Είναι πραγματικά όμορφο να βλέπεις τους Στέρεο Νόβα να επανέρχονται τόσο σαν μπάντα, όσο και ως solo, αλλά πηγαίνοντας στους νέους καλλιτέχνες, ποια είναι η άποψη σου;
Δεν νομίζω ότι μπορώ να γνωρίζω το μέλλον της ηλεκτρονικής μουσικής στην Ελλάδα, φαντάζομαι ότι κάτι θα συνεχίζει να υπάρχει, δεν μπορεί όλοι οι νέοι να στραφούν στα λαϊκά σουξέ, πάντα θα υπάρχουν αυτοί που θα δημιουργούν τον ήχο της πόλης , του τώρα, αυτοί οι ρομαντικοί άνθρωποι που θα βρουν κάτι στη ποίηση, αυτό που ξεπερνά τον ορισμό και σε οδηγεί στην εξερεύνηση της αντίληψης. Με τους Στέρεο Νόβα αυτό κάναμε και στα τελευταία μας άλμπουμ , τον “Ουρανό” και την “Ίριδα” αυτό πάλι κάναμε.
Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά πλάνα για τον Κ. Βήτα για το καλοκαίρι και το υπόλοιπο της χρονιάς;
Έχω να κάνω κάποιες συναυλίες μέσα στο καλοκαίρι και το φθινόπωρο.
Στον Beater.gr, κάνουμε ότι κάνουμε γιατί πιστεύουμε ότι το καλό πρέπει να προβάλλεται! Εσύ, τί κάνεις για να κάνεις τον κόσμο καλύτερο;
Ο κάθε άνθρωπος προσπαθεί με το δικό του τρόπο να δημιουργήσει, να προσφέρει αυτό που μπορεί , αυτό που πιστεύει πως μπορεί να κάνει τον κόσμο καλύτερο. Χρειάζεται μια προεργασία για να προσφέρεις, να συνεισφέρεις , χρειάζεται μια εμβάθυνση στη συνείδηση. Μπορεί να πάς να δώσεις νερό σε κάποιον και να μην κρατάς καλά το μπουκάλι και να τον πνίξεις. Για να φτιάξουμε τον κόσμο καλύτερο νομίζω οφείλουμε να φτιάξουμε πρώτα τον εαυτό μας, αν δεν έχουμε αγάπη για τον εαυτό μας δεν μπορούμε να αγαπήσουμε και να σεβαστούμε κανέναν. Σ ένα τραγούδι μου τον «Απόφοιτο» γράφω: «αν δεν ξέρεις ποιος είσαι, τι μπορείς να ζητάς…»!
______________________
Πληροφορίες:
Τετάρτη, 5 Ιουνίου
Μονή Λαζαριστών
Εισιτήρια: εδώ