Skip to content

Η ελληνική σχεδιαστική κοινότητα ενώνεται για μία κοινή δράση αναφορικά με τον COVID-19!

AUTHOR

DATE

SHARE THIS ARTICLE

Ένα ανοιχτό κάλεσμα προς την σχεδιαστική κοινότητα και τους επαγγελματίες της επικοινωνίας με σκοπό τη σύσταση τελικής πρότασης κλαδικής δράσης αναφορικά με την πανδημία του COVID-19 προς την Ελληνική Κυβέρνηση ενεργοποιήθηκε πριν από λίγες μέρες μετά από πρωτοβουλία του Δημήτρη Παπάζογλου. Ένας Έλληνας designer που γεννήθηκε το 1976 στην Αθήνα. Εργάζεται ως σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας από το 1996, καλύπτοντας ένα ευρύτερο φάσμα έργων που άπτονται του οπτικού πολιτισμού.

Δανειζόμενοι τα λόγια του, λοιπόν, παραθάτουμε προς κάθε ενδιαφερόμενο όλες τις δικές του σκέψεις και προτάσεις για τον τρόπο συνεργασίας.

Όπως όλοι σας, έτσι κι εγώ παρακολουθώ με αναμονή, αγωνία και προσμονή το αίσιο τέλος της περιπέτειας που ζούμε. Ταυτόχρονα λογίζω τον εαυτό μου στους «τυχερούς», αναλογιζόμενος ότι σε αυτήν την κρίσιμη περίοδο, το ειδικό βάρος πέφτει αναπόφευκτα στις πλάτες των ιατρών και των νοσηλευτικού προσωπικού του δημόσιου συστήματος υγείας (ΕΣΥ) οι οποίοι υπερβαίνουν εαυτόν, με κόστος την έκθεση της ίδιας τους της υγείας σε άμεσο κίνδυνο. Παράλληλα στον ίδιο, αν όχι περισσότερους, κίνδυνο είναι εκτεθειμένοι συνάνθρωποι μας όπως όλοι όσοι δεν μιλούν ελληνικά (η καμπάνια που τρέχει σήμερα δεν έχει μεταφραστεί σε κάποια άλλη επίσημη γλώσσα αν και στην επικράτεια υπάρχει πληθυσμιακή διαφορετικότητα), οι άστεγοι, τα ΑμεΑ, τα θύματα ενδοοικογενειακής βίας, η Τρίτη ηλικία, οι έφηβοι και κυρίως οι μετανάστες σε δομές φιλοξενίας που δοκιμάζουν τις αντοχές του κοινωνικού ιστού -μέσα και έξω από αυτές.

Η ανάγκη λοιπόν για αυτό το κάλεσμα σε δράση, προέκυψε από την πολύ απλή σκέψη, πως αν πιστεύουμε πως το design αφορά τους ανθρώπους, τώρα είναι η στιγμή να αποδείξουμε πως η πρακτική του σχεδιασμού και η συντονισμένη εφαρμογή του σε εθνική κλίμακα σε περιόδους κρίσης, τόσο ουσιαστικά όσο και πρακτικά, μπορεί να σώσει… ζωές.

Σε καιρούς που η πανδημία πυροδοτεί αναπόφευκτα μια συνολικότερη ανακατάταξη σε όλα όσα γνωρίζαμε ως κοινωνικός ιστός, σήμερα μοιάζει να έχουμε την ιστορική ευκαιρία να επιστρατεύσουμε το ταλέντο και τις γνώσεις μας για το κοινό καλό, να δοκιμάσουμε τις ικανότητες μας και να πειραματιστούμε πάνω στην δημιουργία μιας άνευ προηγουμένου realtime επαγγελματικής πρακτικής που χαρακτηρίζεται από κοινωνική αλληλεγγύη (solidarity), συνεργατικότητα (collaboration) και επαγγελματική συσπείρωση (rallying) με στόχο το κοινό καλό όλων μας.

Παρακάτω θα βρείτε κάποιες πιο αναλυτικές σκέψεις και προτάσεις για τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε να «τρέξει» μία τέτοια δράση.

Η παρούσα πρτόταση χρήζει περισσότερης μελέτης, για αυτό και θα σας παρακαλούσα να προβείτε άφοβα σε σχολιασμό με σκέψεις ή/και επιπλέον προτάσεις, εποικοδομητικά σχόλια κοκ.

 


Άρθρο 1

Δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν σε παγκόσμιο επίπεδο μετά την επέλαση του ιού COVID–19 που απογυμνώνει βίαια κέντρα εξουσίας και την κανονικότητα που νομίζαμε ότι είχαμε, και δη με βάση τα απαραίτητα μέτρα που λαμβάνονται σε εθνικό επίπεδο, κρίνεται σκόπιμη, αν όχι αυτονόητη, η καθόλα δυναμική στήριξη και ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, του ιατρικού όσο και του νοσηλευτικού προσωπικού και των δομών του, ώστε ούτε το ίδιο το σύστημα να καταρρεύσει (flatten the curve), ούτε οι επαγγελματίες της υγείας που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή «μάχης» για την παροχή ιατρικής νοσηλείας και φροντίδας στα κρούσματα της ίωσης με κίνδυνο την ίδια τους την υγεία να εκτίθενται σε κίνδυνο, ειδικά σε στιγμές που καλούνται να τον αποτρέψουν.

Παράλληλα, εξίσου σημαντική και υπό μορφή κατ’ επείγοντος δράσης είναι και η ανάγκη για ενέργειες και ανάληψη μέτρων σε οριζόντιο βαθμό που αφορούν τις δομές φιλοξενίας μεταναστών ανά την επικράτεια όπου και κρίνεται επιτακτική η ανάγκη για κάθε είδους ιατρική ενίσχυση ενάντια στον ιό με ταυτόχρονη υλοποίηση δομών παροχής περίθαλψης σε περίπτωση νοσηλείας.

Ανάμεσα σε πολλά ακόμα ζητήματα που χρήζουν και άπτονται κρατικής μέριμνας και μηχανισμών, η πραγματοποίηση συνεχούς, συστηματικής και ολιστικής καμπάνιας ενημέρωσης του συνόλου της κοινωνίας καθώς και η παραγώγη ψηφιακών εργαλείων για τον συγκεκριμένο σκοπό, κρίνεται απολύτως σκόπιμη, αναγκαία και επιτακτική, με το κράτος να δαπανά σημαντικά ποσά προς αυτήν την ανάγκη, υπό μορφή κατ’ επείγουσας ανάθεσης.

Είναι προφανές ότι το ζήτημα του κοροναϊού δεν θα μείνει, και δεν πρέπει να μείνει, στην επικοινωνία #ΜενουμεΣπίτι.

Σύντομα, αν όχι χθες, θα χρειαστεί να αναπτυχθούν επιπλέον καμπάνιες ενημέρωσης και ψηφιακά εργαλεία, που θα υποστηρίξουν σωρία ζητήματων που προκύπτουν από αυτό το νέο τώρα.

Καμπάνιες που αφορούν πολλαπλά ηλικιακά επίπεδα και κοινωνικές ομάδες, πολύ περισσότερο δε, καμπάνιες που «ομιλούν», τόσο κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά, στην γλώσσα όλων των κατοίκων της ελληνικής επικράτειας (γηγενών και μη).

Κρίνεται λοιπόν σκόπιμη η συστηματική και μεθοδική δημιουργία σειράς τέτοιων campaigns και εργαλείων, που θα τρέξει τόσο τηλεοπτικά, όσο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και που θα αφορούν πληθώρα επιπλέον θεμάτων που αναδύονται και γιγαντώνονται με αφορμή την πανδημία και το μέτρο παραμονής στο σπίτι –όπως φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας, κακοποίηση γυναικών, ψυχικές ασθένειες, μοναξιά, (υπερ)καταναλωτική ασυδοσία– καθώς και η στρατηγική ανάπτυξη από ψηφιακά συστήματα και πλατφόρμες πληροφόρησης και ενημέρωσης για ανθρώπους με ειδικές ανάγκες. Η λίστα θα μπορούσε να μεγαλώνει αέναα καθώς υπάρχουν πολλά ζητήματα που πρέπει να απευθύνουμε, πολλοί μηχανισμοί που –προς το παρόν– απουσιάζουν καθολικά ως εργαλεία.

Επιπλέον, αναλογιζόμενοι πως το φαινόμενο της πανδημίας θα ορίζει την καθημερινότητά μας για πολύ καιρό από τώρα, το ζητούμενο μιας συνεπούς, «καθαρής» σε προθέσεις και μήνυμα ενημέρωσης, καθίσταται όχι εφήμερο αλλά διαρκές. Πολύ σύντομα θα χρειαστεί να αναπτυχθούν νέες και διαφορετικού περιεχομένου επικοινωνιακές στρατηγικές και εργαλεία, πόσο μάλλον δε τώρα που πλησιάζει και η περίοδος του καλοκαιριού.

Αναπόφευκτα λοιπόν προκύπτουν τρία βασικά ζητήματα.

Το πρώτο αφορά στην πληθώρα των εργασιών που απαιτούνται σταδιακά πάνω σε θέματα σχεδιασμού συστηματικής επικοινωνίας και ενημέρωσης και που καλύπτουν όλο το παραπάνω φάσμα.

Το δεύτερο, στην ανάγκη για μια κοινωνικά ηθική, βαθιά ανθρωποκεντρική, ολιστική σειρά παραγωγής ενημερωτικών δράσεων (campaigns) και ψηφιακών εργαλείων που αφορούν πληθώρα ζητημάτων που έχουν προκύψει από την πανδημία -είτε προσωρινά με την εφαρμογή του «μένουμε σπίτι»- και βέβαια όλα εκείνα που θα προκύψουν όταν με το καλό η σταδιακή επαναφορά στην καθημερινότητα ξεκινήσει.

Το τρίτο ζητούμενο αφορά στην αύξηση επιπλέον δημόσιων δαπανών για την υλοποίηση όλων των παραπάνω, την ώρα μάλιστα που το ίδιο το ΕΣΥ, το βασικό μέτωπο στην μάχη ενάντια στον COVID–19, έχει και θα συνεχίσει να έχει ανάγκη από κάθε δυνατή οικονομική ενίσχυση και επικοινωνιακή αρωγή.

______________________

Άρθρο 2.

Σκοπός της δράσης

Ως εκ τούτου και όπως γίνεται αντιληπτό από το Άρθρο 1 του παρόντος, αντιλαμβανόμενοι τη δύναμη και τον ουσιαστικά κοινωνικό ρόλο της οπτικής επικοινωνίας και της σχεδιαστικής πρακτικής, και στον βαθμό που το design μπορεί να βοηθήσει σε πολλαπλά επίπεδα δίνοντας πρόσβαση σε πληροφορίες και ενημέρωση, απευθυνόμενο στο σύνολο του κοινωνικού ιστού, ειδικά σε περιόδους σαν την συγκεκριμένη, προτείνεται ως δράση:
Η συστράτευση των δημιουργικών σχημάτων και επαγγελματιών του χώρου με σκοπό την κατάθεση ολιστικής πρότασης για δράση προς την ελληνική κυβέρνηση ώστε να υλοποιηθούν από τα μέλη της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας –και σε οριζόντια κλίμακα– οι πολλαπλές εφαρμογές σε επίπεδο επικοινωνίας και η ανάπτυξη των ψηφιακών εργαλείων που είτε απαιτούνται, είτε θα απαιτηθούν στο άμεσο μέλλον.

Mε σκοπό και απαίτηση:

Την εφεξής* παύση οποιασδήποτε επιπλέον δημοσίας δαπάνης από δημόσιους οικονομικούς πόρους για διαφημιστικές, ενημερωτικές, επικοινωνιακές ανάγκες και υλοποίηση ψηφιακών εργαλείων αναφορικά με τον Covid-19, μέσω απευθείας αναθέσεων υπό μορφή κατ’ επείγοντος, με σκοπό:

Το συνολικό κόστος για τις εργασίες που θα παραχθούν –έχοντας ήδη κοστολογηθεί από τα μέλη του Design Vaccine / COVID -19 GR ως υπηρεσίες–, να μεταφερθεί εν είδει επιπλέον οικονομικής ενίσχυσης του ΕΣΥ και του ιατρικού προσωπικού για να καλυφθούν ανάγκες που τους οχυρώνουν στη μάχη της πρώτης υγειονομικής κρίσης της νέας χιλιετίας. Παράλληλα και στον ίδιο άξονα, μέρος της παραπάνω συνολικής οικονομικής εκτίμησης να χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση των δομών φιλοξενίας μεταναστών τόσο σε υγειονομικό–ιατρικό επίπεδο όσο και σε θέματα υποδομής για την προστασία, την υγειονομική κάλυψη, την πρόληψη αλλά και φροντίδα των μεταναστών, από τον ιό COVID–19.

* Διάρκειας συγκεκριμένου χρόνου, είδους και ποσότητας εργασιών όπως αυτές θα οριστούν στη δεύτερη φάση της πρωτοβουλίας/δράσης μας και κατόπιν θετικής ανταπόκρισης της Ελληνικής Κυβέρνησης.

______

Άρθρο 3.

Περί εθελοντισμού

Εξ’ αρχής πρέπει να γίνει σαφές ότι η δράση δεν έχει κανέναν εθελοντικό χαρακτήρα ή πρόσημο, και επουδενί και για κανέναν λόγο, δεν πρέπει να προσλαμβάνεται και να επικοινωνείται ως τέτοια.

Το σύνολο του έργου θα εκτιμηθεί κοστολογικά σε επόμενη φάση* με βάση:

  1. Την κλίμακα του έργου και των παραδοτέων υλικών.
  2. Το σύνολο των εμπλεκομένων επαγγελματιών.
  3. Τον συγκεκριμένο χρόνο δέσμευσης της δράσης COVID–19 GR και των μελών της για την παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών στρατηγικής, επικοινωνίας και σχεδιασμού.
  4. Την από–έως χρονική διάρκεια του συνόλου των εργασιών που θα αναλάβει να υλοποιήσει η πρωτοβουλία.

Είναι σαφές ότι το έργο και η συνολική πρόταση θα υλοποιηθούν έχοντας ήδη κοστολογηθεί από την πρωτοβουλία και MONO κατόπιν θετικής ανταπόκρισης από την Ελληνική Κυβέρνηση στην πρόταση και τους όρους που θα της κατατεθούν.

Ομάδα νομικών Δημοσίου δικαίου –με τους οποίους έχουμε ήδη έρθει σε επαφή και έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον στήριξης της πρωτοβουλίας και των δράσεων της– θα προβεί σε κάθε νομική ενέργεια, μελέτη και υποστήριξη ώστε να διασφαλιστεί η διαφάνεια αναφορικά με την τήρηση του βασικού όρου για μεταφορά του ποσού στο σύστημα δημόσιας υγείας και την υγειονομική ενίσχυση στις δομές μεταναστών.

*Η οικονομική εκτίμηση των παραπάνω θα γίνει σε επόμενη φάση όπου και θα υπάρχουν περισσότερα δεδομένα.

______________________

Άρθρο 4.

Πολιτική πράξη VS «πολιτικό πρόσημο» και ταυτότητα

4.1 Η εν λόγω δράση αναπόφευκτα αποκτά από μόνη της βαθιά πολιτικό χαρακτήρα ως πράξη. Πρόκειται για μια συλλογική/ιδιωτική πρωτοβουλία που προβαίνει σε δυναμική δήλωση παρόντος με ανάληψη ευθύνης και συνειδητή αυτο–επίταξη των παραγωγικών της εργαλείων και υπηρεσιών με σκοπό την προστασία και την ενίσχυση της κοινωνικής υγείας και τη διασφάλιση του κοινωνικού ιστού από τριγμούς –τα παραπάνω ζητήματα πρακτικά άπτονται εξ’ ολοκλήρου στην πολιτική βούληση καθώς η μέριμνα, οι μηχανισμοί, οι αρμοδιότητες, οι χειρισμοί και η ευθύνη του κράτους, των δομών του και των εκλεγμένων υπευθύνων έχουν το κύριο λόγο, την αρμοδιότητα και την ευθύνη σε περιόδους κρίσης.

Είναι ξεκάθαρο ότι η συγκεκριμένη δήλωση παρόντος δεν υποκαθιστά –και δεν θέλει να υποκαθιστά– τον θεσμικό ρόλο, τις ευθύνες και τις αρμοδιότητες της πολιτείας. Αφήνοντας στην άκρη την όποια διάθεση για κριτική στις όποιες πολιτικές επιλογές διαχείρισης έχουν επιλεχθεί μέχρι στιγμής και στην παρούσα φάση αναφορικά με τα μέτρα και τις ενέργειες σχετικά με την πανδημία. Η ανθρώπινη αξία, η αναγνώριση και ακολούθως η πρακτική για ενίσχυση και η προστασία του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού καθώς και η προστασία όλων των κατοίκων της χώρας (γηγενών και μη), εδράζονται στον ηθικό και ανθρωποκεντρικό πυρήνα των καταστατικών σκοπών και στόχων της πρωτοβουλίας και της πρακτικής της, καθιστώντας έτσι κάθε ενέργεια που μπορεί να βοηθήσει προς αυτήν την κατεύθυνση ως επιτακτική και υπεράνω κάθε προσωπικής πολιτικής αντιπαλότητας ή/και επαγγελματικής ματαιοδοξίας.

Παράλληλα πρέπει να γίνει σαφές πως εξ’ αρχής δεν έχει –και δεν θα επιτραπεί να έχει– οποιοδήποτε πολιτικό ή κομματικό πρόσημο, «χρώμα» ή ταυτότητα και επ’ουδενί λόγω δεν θα επιτραπεί να χρησιμοποιηθεί και να παρουσιαστεί ως τέτοια.

Ο όρος αυτός θα αναπτυχθεί διεξοδικά και με περισσότερες λεπτομέρειες στην τελική πρόταση που θα κατατεθεί και θα αποτελέσει άλλον ένα βασικό και απαράβατο όρο στο έγγραφο που θα προσκομίσουμε στην Ελληνική Κυβέρνηση σε περίπτωση που εκδηλώσει ενδιαφέρον.

Για την διασφάλιση και τήρηση του συγκεκριμένου όρου (καθώς και όποιων άλλων προκύψουν μέσα από την διαδικασία ανταλλαγής απόψεων στην παρούσα φάση), προαπαιτούμενο θα αποτελεί η καθολική αποδοχή τους, μέσα από θεσμική γραπτή βεβαίωση από την προεδρεία της Ελληνικής Δημοκρατίας και τον πρωθυπουργό.

4.2 Ένα ακόμη απαιτούμενο θα είναι τα έργα που θα παραχθούν, να φέρουν ως υπογραφή τον διακριτικό λογότυπο της δράσης. Ως εκ τούτου κρίνεται σκόπιμος ο τελικός λεκτικός προσδιορισμός της δράσης, η λογοτύπησή του καθώς και η δημιουργία μιας βασικής οπτικής ταυτότητας.

Αναφορικά με την ονοματοδοσία, ο Yannis Karlopoulos πρότεινε το DESIGN VACCINE / COVID–19 GR το οποίο και προσωπικά θεωρώ πως απαντάει στο ζήτημα. Σε ανάρτηση του στο group του facebook μπορείτε να διαβάσετε το σκεπτικό του. Παρ’ όλα αυτά η πρωτοβουλία στην παρούσα φάση είναι ανοιχτή σε επιπλέον ιδέες.

 

______________________

Άρθρο 5.

Περιεχόμενο, σχεδιαστική ηθική και παρεμβατικότητα.

Έχοντας ως δεδομένο ότι πρακτικά ο «πελάτης» στον οποίον απευθυνόμαστε είναι η ελληνική κυβέρνηση και οι μηχανισμοί εξουσίας της, ένα εύλογο ερώτημα που προκύπτει -ίσως και μια λογική επιφύλαξη σχετικά με το εγχείρημα- είναι το ηθικό πλαίσιο της εργασίας, ο έλεγχος του περιεχομένου και η ταύτιση–συμφωνία των μελών της πρωτοβουλίας με αυτό.

Προφανώς όλοι φανταζόμαστε τον κίνδυνο να μετατρέψει η κυβέρνηση την πρωτοβουλία ως σχεδιαστικό–επικοινωνιακό της βραχίονα προκειμένου η δεύτερη να προβαίνει σε ανάπτυξη επικοινωνίας με συγκεριμένου τύπου περιεχόμενο βασισμένο στις πολιτικές της πρακτικές και πεποιθήσεις ή ιδεολογίες -πόσο μάλλον δε, όταν η ίδια η πρωτοβουλία δεν έχει καν νομική υπόσταση.

Δεδομένου δυστυχώς της απουσίας μίας ένωσης γραφιστών (την οποία πολλοί από εμάς, συμπεριλαμβανομένου και εμού του ιδίου, δεν στηρίξαμε όπως έπρεπε) και προκειμένου να διασφαλιστεί στον μέγιστο βαθμό ότι θα αποφευχθούν τα παραπάνω προτείνω ενδεικτικά τις παρακάτω ενέργειες.

1. Σύσταση μίας συγκεκριμένης ομάδας που θα ηγηθεί της πρωτοβουλίας και θα λειτουργήσει ως επίσημη αντιπροσώπευση της. Την ομάδα θα απαρτίζουν καταξιωμένοι και με ειδικό βάρος σχεδιαστές και επαγγελματίες της επικοινωνίας. Θεωρώ πως μια τέτοια ομάδα από δέκα έως δώδεκα πρόσωπα με συγκεκριμένο προφίλ, μπορεί αφενός να δώσει αντιπροσωπευτικά το απαραίτητο κύρος στο σύνολο όλων των μελών της πρωτοβουλίας και αφετέρου να διεκδικήσει μια σειρά από όρους και μεθοδολογίες έχοντας ως asset την αναγνώριση από την ευρύτερη αγορά και τον κλάδο που ήδη απολαμβάνουν και βάσει της εμπειρίας τους σε ανάληψη αποπεράτωσης έργων δημοσίου συμφέροντος ή έργα μεγάλης κλίμακας και πολλαπλών εφαρμογών. Η ίδια αυτή ομάδα θα λειτουργήσει επιπλέον και ως το συντονιστικό όργανο μεταξύ των σχεδιαστών και τις ακόλουθες ομάδες έργου που θα δημιουργηθούν -ανάλογες των έργων που θα χρειαστεί να παραχθούν.

2. Την εξ’ αρχής θέσπιση βασικών και απαράβατων όρων και κανόνων μεθοδολογίας και συνεργασίας (μεταξύ πρωτοβουλίας και Κυβέρνησης) στην πρόταση που θα κατατεθεί όπως -σσ. προσωπικά σε όλα μου τα έργα, ιδιωτικά ή δημόσια, ακολουθώ ένα αντίστοιχο μοντέλο με το παρακάτω, πριν ξεκινήσω:

2.1. Η Κυβέρνηση οφείλει να δημιουργήσει ειδική επιτροπή ορίζοντας συγκεκριμένο εκπρόσωπο επικεφαλής. Αυτή και μόνο αυτή η επιτροπή θα συνεργάζεται με την αντιπροσώπευση της πρωτοβουλίας.

2.2. Η συγκεκριμένη επιτροπή οφείλει να καταθέσει αρχικά και εν είδει brief, ενδεικτική λίστα αναγκών και περιγραφική στρατηγική με θεματικές και περιεχόμενο που χρήζουν ανάπτυξης.

2.2. Στη συνέχεια, αφού μελετηθεί η λίστα (brief) διεξοδικά, η πρωτοβουλία ακολούθως μέσω των συντονιστών της, και σε συνεννόηση με συνδρομή των μελών που έχουν την απαιτούμενη εξειδίκευση για την εκάστοτε ενέργεια, θα δημιουργήσει και θα καταβάλει ακολούθως προς έγκριση τελικό στρατηγικό πλάνο και μελέτη προσέγγισης (είτε ολιστικής αντιμετώπισης η τμηματικά ανά περίπτωση) που θα απαντά με συγκεκριμένο τρόπο στις ανάγκες που έχουν ζητηθεί.

2.3. Επιπροσθέτως, η πρωτοβουλία μέσω των συντονιστών, λόγω της εμπειρίας της και της τεχνογνωσίας των μελών της, θα έχει την δυνατότητα να λειτουργήσει αυτοβούλως και επιπροσθέτως, προτείνοντας επιπλέον έργα, λύσεις και ιδέες για θεματικό περιεχόμενο ή εργαλεία που η Κυβέρνηση δεν έχει προοικονομήσει να καταγράψει ως ανάγκη ή αναπτύξει μέχρι τώρα (π.χ. δημιουργία ψηφιακής εφαρμογής ή dashboard με συγκεκριμένες πληροφορίες κοκ).

2.4. Η πρωτοβουλία θα διατηρεί το δικαίωμα να αρνηθεί να παράξει έργο το οποίο αντιτίθεται στις κοινωνικές, ηθικές ή αισθητικές της αρχές ή/και έργο που περιέχει υπονοούμενα κομματικού, σεξιστικού, εθνικιστικού ή/και ρατσιστικού τύπου.

2.5. Η πρωτοβουλία θα διατηρεί το δικαίωμα να αποσυρθεί ακόμα και κατά τη διάρκεια υλοποίησης μιας ενέργειας εάν και εφόσον διαπιστωθεί παρεμβατικότητα σε θέματα καθαρά σχεδιαστικής φύσης ή οποιαδήποτε άλλη παραβίαση των συμφωνηθέντων όρων. Οι όποιες υποκειμενικού τύπου σχεδιαστικές αποφάσεις και τελικές ευθύνες σχεδιασμού όπως χρώμα, γραμματοσειρές, μεγέθη, στιλ και οτιδήποτε άλλο αφορά την οπτική επικοινωνία θα άπτονται μόνο της κρίσης των Creative Director και των δημιουργών των έργων και όχι των μελών της κυβερνητικής επιτροπής που θα παρακολουθεί το έργο.

2.6. Η επιτροπή θα είναι υπεύθυνη για τον συντονισμό και τον έλεγχο των παραγόμενων προτάσεων σε επίπεδο πληρότητας ή λειτουργίας αναφορικά με τον σκοπό που προορίζονται (π.χ. ένα microsite με διάφορες λειτουργίες ή μία συγκεκριμένη καμπάνια).
Παρακαλώ συμπληρώστε επιπλέον ιδέες, προβληματισμούς και σχόλια.

______________________

Άρθρο 6.

Σκέψεις για τον εσωτερικό συντονισμό της ομάδας

Δημιουργική διαδικασία

Σε περίπτωση που η Κυβέρνηση δεχθεί να υλοποιήσει το πλάνο που θα της κατατεθεί και αφού πρωτίστως δημιουργήσει την επιτροπή, ορίσει τον επικεφαλής και συντάξει ένα πλάνο αναγκών και ζητούμενων ως πρώτο brief, η μεθοδολογία που προτείνω να ακολουθηθεί είναι η εξής:

Η συντονιστική ομάδα θα κάνει μελέτη των αναγκών και θα καταστρώσει πλάνο στρατηγικής και ανάπτυξης του έργου, τέτοιο που να απαντά ολιστικά στα ζητούμενα που θα τεθούν, μέσα από όποιον τρόπο η μέσο κρίνει καλύτερα και βάσει της εμπειρίας και της τεχνογνωσίας της.

Σε αυτό το σημείο η δήλωση συμμετοχής (στην παρούσα φάση) στο αντίστοιχο site της πρωτοβουλίας σε συνδυασμό με την καταγραφή της εξειδίκευση και των υπηρεσιών του καθένα είναι πολύ σημαντική.

www.covid19gr.com

Ο λόγος: Η συντονιστική ομάδα αξιολογώντας τις ανάγκες των ζητούμενων θα χρησιμοποιήσει την συγκεκριμένη λίστα ως βάση δεδομένων για να βρίσκει τις ειδικότητες που έχει στην διάθεσή της για το εν λόγω έργο.

Έτσι αν μια ενέργεια απαιτεί παραγωγή animated γραφικών, εικονογράφηση και copywriting, η συντονιστική ομάδα θα έρθει σε επαφή με τους ανθρώπους της λίστας που πληρούν τις προδιαγραφές και τα skills για να ανταποκριθούν στο συγκεκριμένο έργο. Ακολούθως, θα δημιουργείται η κατάλληλή ομάδα έργου και είναι περισσότερο από πιθανό να πρέπει να συνεργαστούν άνθρωποι από διαφορετικούς χώρους και εταιρείες. Για αυτό πρέπει εξ’ αρχής να κατανοήσουμε όλοι πως το πνεύμα συνεργασίας και αλληλοβοήθειας είναι πολύ σημαντικό. Μετά τη δημιουργία της εκάστοτε ομάδας, θα αναπτύσσεται η μεθοδολογία αντιμετώπισης του έργου και οι αρμοδιότητες του καθένα.

Κάτι ακόμη που αξίζει της προσοχής σας. Το site με τη δήλωση ενδιαφέροντος και συμμετοχής είναι πολύ σημαντικό αφού θα μας δώσει την δυνατότητα να χαρτογραφήσουμε αρχικά τη δυναμική της πρωτοβουλίας και τις ειδικότητες που μπορούμε να υποστηρίξουμε ως ομάδα -κάτι το οποίο θα παρουσιαστεί και στην τελική προς υποβολή πρόταση στην Κυβέρνηση.

Θεωρώ πως αν μαζευτούμε ένας ικανός αριθμός ανθρώπων με πολλαπλές ικανότητες, τότε, τα έργα που φαντάζομαι ότι θα υλοποιηθούν, θα σπάσουν σε πολλές πολυπληθείς ομάδες με αποτέλεσμα να μειωθεί αισθητά και ο φόρτος εργασίας όλων όσων συμμετέχουν.

Η αποτελεσματικότητα άπτεται φυσικά στην εμπειρία, τον συντονισμό, τις μεθοδολογίες που μπορούμε να αναπτύξουμε καθώς και στον αμοιβαίο σεβασμό και το πνεύμα συνεργασίας που πρέπει να μας ορίζει σε όλη τη διάρκεια αυτής της παρεμβατικά σχεδιαστικής κοινωνικής δράσης.

Όλες οι παραγωγές θα αφορούν τελικά παραδοτέα σε ψηφιακή μορφή. Σε περίπτωση που η Κυβέρνηση έχει ανάγκη για παραγωγή πχ εντύπων όπου απαιτείται κόστος υλικών και εκτύπωσης, θα ζητείται από την συντονιστική ομάδα να διερευνηθούν τρόποι απευθείας χρηματοδότησης τρίτων από μεριάς του κράτους και οικονομικών πόρων αυτού για την κάλυψη όποιων αναγκών.

Το ζήτημα παραμένει φυσικά ανοιχτό σε επιπλέον προτάσεις, σκέψεις ή προβληματισμούς.

______

Άρθρο 7.

Ηθικές υποχρεώσεις και βασικοί κανόνες μεταξύ μελών.

Οι συνάδελφοι που θα επιλέξουν να στελεχώσουν την δράση θα πρέπει να αποδέχονται τον καταστατικό της χαρακτήρα και την στόχευσή της. Η τελική διαμόρφωση αυτής της παραμέτρου θα γίνει σε τελικό έγγραφο.

Ενδεικτικά παραθέτω κάποιες αρχικές σκέψεις και σας καλώ να συμπληρώσετε αναλόγως.

  1. Τα μέλη της πρωτοβουλίας διατηρούν τα σχεδιαστικά και πνευματικά δικαιώματα των έργων που θα παραχθούν τόσο κατά την διάρκεια όσο και μετά το πέρας των εργασιών, με δυνατότητα να τα παρουσιάζουν κατ’ επιλογή και αυτοβούλως τόσο σε κλαδικά συνέδρια όσο και σε προσωπικά portfolio ως case studies. Ηθικά, ζητείται μόνο η λεκτική αναφορά στο πλαίσιο κάτω από το οποίο αυτά δημιουργήθηκαν καθώς και αναφορά στους ανθρώπους που συνεργάστηκαν.
  2. Αποτελεί ηθικό κανόνα μεταξύ των μελών να υπάρχει πνεύμα συνεργασίας, βάζοντας πάνω απ’ όλα το ίδιο το έργο και τη στόχευση του.
  3. Οποιοδήποτε μέλος μπορεί να αποχωρήσει οποιαδήποτε στιγμή αν και εφόσον κρίνει ότι δεν ικανοποιείται από τον τρόπο λειτουργίας της πρωτοβουλίας και των πρακτικών της.
  4. Ηθικός κανόνας που άπτεται της καλής πίστης των μελών της, επιβάλλει το να μην χρησιμοποιηθεί η πρωτοβουλία για προσωπική προβολή.
  5. Η πρωτοβουλία και τα μέλη της διατηρούν το δικαίωμα να ζητήσουν την απομάκρυνση κάποιου μέλους σε περίπτωση που παρατηρηθούν φαινόμενα κομματικού, ρατσιστικού, σεξιστικού, ή εθνικιστικού χαρακτήρα.

Συμπληρώστε επιπλέον.

______________________

Άρθρο 8.

Δέσμευση του συντάκτη του παρόντος και τύπος

Η πρωτοβουλία αντλεί την δυναμική της από τα μέλη της και υφίσταται μόνο λόγω αυτών. Η ίδια δεν αποτελεί περιουσιακό κεκτημένο, οποιασδήποτε μορφής, του συντάκτη του παρόντος. Ο ίδιος ο συντάκτης, δεν επιτρέπεται να την χρησιμοποιήσει προς ιδίον όφελος ή επαγγελματική προβολή. Για τον σκοπό αυτό, σε περίπτωση που ζητούνται πιθανές συνεντεύξεις από τον τύπο, αυτές θα αναφέρονται στο όνομα της πρωτοβουλίας και θα παραχωρούνται από την ομάδα συντονισμού κατόπιν ενημέρωσης όλων των εγγεγραμμένων μελών τόσο για το μέσο που φιλοξενεί την παρουσίαση της δράσης όσο και για το περιεχόμενο δημοσίευσης τους. Ο συντάκτης εξαιρείται από την παραπάνω δέσμευση, σε περιπτώσεις δημοσιεύσεων που συμβαίνουν ερήμην του.

______________________

Εν κατακλείδι στην παρούσα φάση.

Αντιλαμβανόμενος το ότι πολύ συνάδελφοι αντιμετωπίζουν εργασιακά ζητήματα και οικονομικές δυσκολίες -πόσο μάλλον δε αυτήν την περίοδο που η πανδημία έχει φέρει σοβαρό πλήγμα στην οικονομία, την επιχειρηματικότητα και το business όλων μας εξαναγκάζοντας την οικονομία και την κοινωνία να αλλάξει- θα συνιστούσα να συμμετέχουν όλοι όσοι, και αν και μόνο αν, έχουν την δυνατότητα να δεσμεύσουν επιπλέον δημιουργικό χρόνο πέρα από αυτόν που απαιτείται για να ανταποκριθούν στις επαγγελματικές τους υποχρεώσεις.

Σε γενικές γραμμές όλοι μπορούμε λίγο-πολύ να αντιληφθούμε τις γραφειοκρατικού τύπου δυσκολίες που ενδεχομένως θεωρητικά θα παρουσιαστούν. Θεωρώ και ευελπιστώ πως αν υπάρξει ουσιαστικό ενδιαφέρον, ο τρόπος θα βρεθεί στην πορεία. Σε κάθε περίπτωση πιστεύω πως μια προσπάθεια από μέρους μας στο να συνταχθεί μία ομάδα και μαζί μία ολοκληρωμένη πρόταση προς τα κέντρα εξουσίας και την πολιτική ηγεσία του τόπου αξίζει κάθε κόπο και προσπάθεια.

Περιμένω νέα σας, σχόλια προτάσεις και ιδέες.

Με εκτίμηση,

Δ. Παπάζογλου
Σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας

Σημειώσεις:

1. Στο google doc που θα βρείτε εδώ υπάρχει το κείμενο προς διάθεση όλων ώστε να γίνονται πάνω σε αυτό δυναμικού τύπου σημειώσεις, παρατηρήσει κοκ.

2. H δράση δεν αποσκοπεί στο να παγώσει η Κυβέρνηση τις ήδη δρομολογημένες αναθέσεις και οικονομικούς προϋπολογισμούς για αυτές και αφορά έργα που θα προκύψουν από σήμερα και στο άμεσο μέλλον.

AUTHOR

Beater.gr

Loading...
Η ομάδα του Animasyros επιλέγει εβδομαδιαίως μερικές από τις καλύτερες ταινίες από τα 13 χρόνια του φεστιβάλ!
Δες την μικρού μήκους ταινία «O Μπαμπάς μου, Ο Λένιν και ο Φρέντυ» της Ρηνιώς Δραγασάκη εδώ!