«Η Φόνισσα», το αυτούσιο το κείμενο του Παπαδιαμάντη στο θέατρο Τ!
Δεν πρόκειται για μία «διασκευή», για ένα θεατρικό έργο «βασισμένο» στη «Φόνισσα», αλλά για αυτούσιο το κείμενο του Παπαδιαμάντη. Δεν υπάρχει στην παράσταση ούτε μία φράση που να μην προέρχεται από αυτό. Δεν γράφτηκαν «σκηνές», δεν πλάστηκαν «χαρακτήρες», απλώς μία ομάδα πέντε γυναικών ηθοποιών διατρέχει ένα μείζον πεζογραφικό έργο, δανείζοντας τα εργαλεία του θεάτρου, τη φωνή και το σώμα του ηθοποιού, στην παπαδιαμαντική αφήγηση.
«Η Φόνισσα» έχει μεταφερθεί πολλές φορές στη σκηνή. Φαίνεται πως γοητεύει ιδιαίτερα καλλιτέχνες και θεατές αυτή η μελέτη του απόλυτου κακού, με μια ανιδιοτελή παιδοκτόνο που σκοτώνει μικρά κορίτσια φτωχών οικογενειών από ευσπλαχνία. Μία καίρια κοινωνική κριτική για τη μειονεκτική θέση της γυναίκας και μια συναρπαστική ψυχογραφία, από έναν συγγραφέα που λίγα χρόνια νωρίτερα είχε μεταφράσει το «Έγκλημα και Τιμωρία» του Ντοστογιέφσκι. Αλλά στην ιστορία του Σκιαθίτη υπάρχει η ανάσα του Αιγαίου και τα σκοτάδια της ψυχής συναντιούνται εδώ με το φως της ανοιξιάτικης φύσης στο νησί.
Εκατόν είκοσι χρόνια μετά τη συγγραφή του, το κορυφαίο έργο του Παπαδιαμάντη εξακολουθεί να συναρπάζει χάρη στην εκφραστική του τελειότητα, την κοινωνική του παρατήρηση, το ψυχολογικό του βάθος, το ανεξάντλητο των ερμηνειών του. Στην πολυπλοκότητα της εμβληματικής ηρωίδας του Παπαδιαμάντη εστιάζει και η παράσταση, μια παράσταση με πέντε γυναίκες επί σκηνής, που προσπαθούν να κατανοήσουν τα πολλαπλά πρόσωπα της αινιγματικής Φραγκογιαννούς. Θύτης ή θύμα; Υποκείμενο εγκλημάτων ή αντικείμενο καταπίεσης; Ο συγγραφέας, πάντως, μας προειδοποιεί: «Κανέν πράγμα δεν είναι ακριβώς ό,τι φαίνεται, αλλά παν άλλο – μάλλον το εναντίον.»
Προσαρμογή κειμένου: Νικηφόρος Παπανδρέου, Πάνος Δεληνικόπουλος, ο θίασος
Σκηνοθεσία – Μουσική Επιμέλεια: Πάνος Δεληνικόπουλος
Σκηνικά – Κοστούμια: Μαρία Καραδελόγλου
Κίνηση: Σοφία Παπανικάνδρου
Φωτισμοί: Αθηνά Μπανάβα
Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Σοφία Τσιριγώτη
Φωτογραφίες: Τάσος Θώμογλου
Επικοινωνία: Λία Κεσοπούλου
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Σοφία Βούλγαρη, Έλσα Καρακασίδου, Ζωή Λαζαριώτου, Αρετή Πολυμενίδη, Στον ρόλο της Φόνισσας η Έφη Σταμούλη
«Η Φόνισσα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
με την Έφη Σταμούλη
Θέατρο Τ, Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16, Θεσσαλονίκη
Πρεμιέρα: Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2019
Παραστάσεις: Έως 29 Οκτωβρίου 2019 | Κάθε Δευτέρα – Τρίτη – Παρασκευή – Σάββατο στις 21:30 και Κυριακή στις 20:00
Διάρκεια παράστασης: 80’
Τιμές εισιτηρίων: 14€ κανονικό | 12€ άνω των 65 | 10€ φοιτητών, ανέργων, ΑΜΕΑ | 10€ γενική είσοδος κάθε Τρίτη | ατέλειες κάθε Δευτέρα & Παρασκευή (με σειρά προτεραιότητας)
Προπώληση εισιτηρίων: VIVA.GR
Τηλέφωνο κρατήσεων: 2310 854 333
Parking: Με 3€ και την επίδειξη του εισιτηρίου σας, μπορείτε να αφήνετε το αυτοκίνητό σας στο parking που βρίσκεται ακριβώς δίπλα από το Θέατρο Τα, εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις.
Περισσότερα: www.theatrot.gr | www.facebook.com/theatrot | www.facebook.com/events/571920706625780 (Facebook event παράστασης)
Η παράσταση επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Έγραψαν για την παράσταση:
«…ο σκηνοθέτης παρέμεινε απόλυτα πιστός στη μνήμη του χαρακτήρα (και της ιστορίας) και πέτυχε, με πολύ λιτά και άκρως λειτουργικά μέσα, να δημιουργήσει μια νέα μνήμη, τη μνήμη της δικής του ανάγνωσης, που με κέρδισε (και εκτιμώ όλη την πλατεία) από τα πρώτα λεπτά. Άκουσα κάθε λέξη. Αισθάνθηκα κάθε κυματισμό της ψυχής της ταραγμένης ηρωίδας. Για ογδόντα τόσα λεπτά αποδέχτηκα μια σίριαλ κίλερ, ταξίδεψα μαζί της στα πέρατα του ανεξήγητου. Αφέθηκα. Ήταν στιγμές που έκλεινα τα μάτια και άφηνα το θέαμα της παράλογης δράσης της να γίνει θέαμα/θέατρο των αυτιών (μου).» Σάββας Πατσαλίδης, ParallaxiMag
«Η λειτουργική σκηνική προσαρμογή επιτρέπει στο παπαδιαμαντικό κείμενο να αναλάμψει ακροαματικά ως λόγος και ως ουσία, ενώ ο απαράμιλλος λογοτεχνικός χαρακτήρας της Φραγκογιαννούς, ενσάρκωση (μεταξύ άλλων) ενός απεγνωσμένου φεμινισμού, αναδύεται σε όλη την ψυχο-κοινωνική περιπλοκότητά του.» Ζωή Βερβεροπούλου, Lavart
«Πρόκειται για παράσταση συνόλου, που αφηγείται μεν την ιστορία της Φραγκογιαννούς, αλλά την αναβιώνει μ’ έναν έξοχο, συγκλονιστικό τρόπο, μέσα από μια θεατρική γλώσσα λιτή, όμως πλούσια σε συναισθήματα και εικόνες. Κλείστε έγκαιρα θέσεις κι απολαύστε θέατρο και λογοτεχνία σε εβδομήντα απογειωτικά λεπτά.» Παύλος Λεμοντζής, Kavala Web News