Εσύ, τι ώρες βλέπεις κωμικές σειρές;
Οι συνδρομητές του Netflix μπορούν πλέον να επιλέγουν το πότε βλέπουν τι, φτιάχνοντας το δικό τους πρόγραμμα. Με αφορμή αυτό, δημοσιεύθηκε μια πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα.
Όταν οι τηλεθεατές έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν ό,τι θέλουν όποτε θέλουν, το τηλεοπτικό πρόγραμμα αλλάζει ριζικά.
Το Netflix μπορεί να έσπασε τους κανόνες, λανσάροντας το 2013 όλα τα επεισόδια του House Of Cards την ίδια ημέρα, ωστόσο εκείνοι που καθορίζουν τη φύση του τηλεοπτικού μέσου είναι οι ίδιοι οι θεατές. Και δεν μιλάμε μόνο για τη συνήθεια του “binge-watching”. Από το με ποιους χαρακτήρες επιλέγουμε να ξυπνάμε, μέχρι το τι μας αρέσει να βλέπουμε πριν πάμε για ύπνο, όταν οι τηλεθεατές έχουν τη δυνατότητα να φτιάξουν οι ίδιοι το πρόγραμμα της ημέρας, οι τηλεοπτικές συνήθειες αλλάζουν ριζικά.
«Για χρόνια ρυθμίζαμε την καθημερινότητά μας σύμφωνα με το πρόγραμμα της τηλεόρασης, πλέον συμβαίνει το αντίστροφο», δηλώνει η Cindy Holland, Αντιπρόεδρος Πρωτότυπου Περιεχομένου στη Netflix. «Από τότε που δώσαμε τον έλεγχο στους καταναλωτές, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε τα μοντέλα συμπεριφοράς που προκύπτουν όταν οι τηλεθεατές δεν περιορίζονται από έναν συγκεκριμένο προγραμματισμό. Και ακόμα περισσότερο, έχει ενδιαφέρον να συνειδητοποιήσουμε πως αυτές οι συνήθειες υιοθετούνται από εκατομμύρια χρήστες σε όλον τον κόσμο.»
Κωμωδίες για πρωινό – οι τηλεθεατές αισθάνονται άνετα να ξεκινήσουν την ημέρα τους με… Mια Πιο Τρελή Οικογένεια. Η οικογένεια Tanner μπορεί να προβλήθηκε αρχικά στις 8μ.μ., αλλά η οικογένεια Fuller «τρώγεται» μαζί με το πρωινό, στις 8π.μ. Ενδεχομένως να μην περίμενε κανείς πως μια τέτοιου είδους κωμωδία θα είχε απήχηση τόσο νωρίς το πρωί, ωστόσο γύρω στις 6 π.μ. οι συνδρομητές έχουν 34% περισσότερες πιθανότητες να δουν κωμωδία σε σχέση με τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας. Οι φανατικοί αυτής της νέας «πρωινής ζώνης» έχει αδυναμία, μεταξύ άλλων, στον Michael Scott (The Office), την Kimmy Schmidt (Unbreakable Kimmy Schmidt) και τον Chandler Bing (Τα Φιλαράκια).
Μεσημέρι, ας ζήσουμε ένα δράμα – οι συνδρομητές, την ώρα του μεσημεριανού, πάνε για επίσκεψη στο Κρατητήριο Litchfield. Όταν το πλάνο της ημέρας το φτιάχνουν οι χρήστες και όχι οι προγραμματιστές, η ώρα του μεσημεριανού είναι ιδανική για binge-watching. Παγκοσμίως, μεταξύ 12μ.μ. και 2μ.μ. από τις σειρές που παρακολουθούν οι χρήστες συνολικά, σχεδόν οι μισές (47%) είναι δραματικές (αύξηση 5% σε σχέση με τις συνήθειες θέασης της υπόλοιπης ημέρας). Το μεσημεριανό streaming είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στη Βραζιλία, όπου οι χρήστες έχουν 25% περισσότερες πιθανότητες να δουν κάτι στο Netflix εκείνη την ώρα, σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες -ποιος είπε πως σειρές όπως το Shameless, το Grey’s Anatomy ή το Orange Is The New Black είναι βραδινή υπόθεση;
Τα αντίθετα (είδη περιεχομένου) έλκονται όταν το binge-watching γίνεται στο κρεβάτι – οι συνδρομητές περιφρονούν τον Demongorgon για λίγο Dave Chappelle. Το γεγονός ότι θρίλερ όπως το The Walking Dead, το Stranger Things και το Breaking Bad έχουν περισσότερη απήχηση το βράδυ, δεν προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση -παγκοσμίως, το είδος αυτό έχει 27% αύξηση από τις 9μ.μ. και μετά. Ωστόσο, οι χρήστες ευχαρίστως θα διώξουν απ’το κρεβάτι τον Rick Grimes, το Upside Down και τον Walter White και θα προτιμήσουν τη συντροφιά της Leslie Knope (Parks and Recreation), του Dev Shah (Master of None) και του Bojack Horseman πριν πέσουν για ύπνο -από ό,τι φαίνεται, σε όλον τον κόσμο, οι άνθρωποι θέλουν να ξυπνούν και να κοιμούνται… με γέλια.
Οι ξενύχτηδες διψούν για γνώση – όταν έρχεται η ώρα για ένα βραδινό σνακ οι θεατές θα το αναζητήσουν Στο Τραπέζι του Σεφ (Chef’s Table). Το 15% του streaming παγκοσμίως συμβαίνει μεταξύ 12 τα μεσάνυχτα και 6 το πρωί, σημειώνοντας μάλιστα μια αύξηση της τάξεως του 21% στην Ιαπωνία και την Νότια Κορέα -και τα νυχτοπούλια δεν βλέπουν ό,τι νομίζετε πως βλέπουν. Στα ντοκιμαντέρ παρατηρείται αύξηση 24% εκείνες τις ώρες, με τους χρήστες να βλέπουν σειρές όπως το Abstract, το Making a Murderer και το Planet Earth. Η δίψα για υψηλή ποιότητα (και γνώση) δεν σβήνει όταν σβήνουν τα φώτα.
Σε τελική ανάλυση, κάθε ώρα είναι ώρα για Netflix. Όταν οι θεατές προσαρμόζουν την παρακολούθηση τηλεοπτικών σειρών στο καθημερινό τους πρόγραμμα -και όχι το αντίστροφο- τα πιο υψηλά ποσοστά streaming παρατηρούνται σε διαφορετικές ζώνες της ημέρας: στην Ινδία για παράδειγμα, το “peak” έρχεται νωρίς, στις 5μ.μ., ενώ στην Αργεντινή και τη Σιγκαπούρη, συμβαίνει αργά, στις 10 μ.μ.
Όσον αφορά τους νέους «κανόνες» τηλεθέασης, κανείς δεν θα μπορούσε να το πει καλύτερα από τον Frank Underwood: «Αν δεν σου αρέσει το πώς είναι στρωμένο το τραπέζι, γύρισε το ανάποδα.»
*ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Για τις ανάγκες της έρευνας, αναλύθηκαν τα streams του Netflix σε διάρκεια έξι μηνών -αριθμός που αντιστοιχεί σε περίπου 77 εκατομμύρια λογαριασμούς το μήνα- προκειμένου να αντληθούν πληροφορίες για τις τηλεοπτικές συνήθειες κατά τη διάρκεια της ημέρας στις παρακάτω χώρες: Αργεντινή, Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδά, Κολομβία, Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Αγγλία, Ινδία, Ιταλία, Ιαπωνία, Νότιο Κορέα, Μεξικό, Μαλαισία, Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία, Φιλιππίνες, Πολωνία, Πορτογαλία, Σιγκαπούρη και ΗΠΑ. Οι ώρες κορύφωσης της τηλεθέασης ορίστηκαν βάσει των συνηθειών των χρηστών τις καθημερινές, καθώς και σύμφωνα με τις ώρες που ορισμένα είδη περιεχομένου παρουσίαζαν κορύφωση σε σχέση με το μερίδιό τους στην πίτα της συνολικής ημερήσιας τηλεθέασης. Όπου κρίθηκε απαραίτητο, τα δεδομένα προσαρμόστηκαν στην εκάστοτε τοπική ζώνη ώρας. Οι τίτλοι που περιλαμβάνονται στο Δελτίο Τύπου είναι ενδεικτικοί και δεν σχετίζονται με ποσοστά τηλεθέασης ή δημοτικότητα.
Σχετικά με το Netflix
Το Netflix αποτελεί την κορυφαία διαδικτυακή υπηρεσία ψυχαγωγίας παγκοσμίως, με περισσότερα από 117 εκατομμύρια μέλη, σε πάνω από 190 χώρες, που απολαμβάνουν περισσότερες από 140 εκατομμύρια ώρες τηλεοπτικών εκπομπών και ταινιών ημερησίως, μεταξύ άλλων πρωτότυπων σειρών, ντοκιμαντέρ και ταινιών. Τα μέλη του μπορούν να παρακολουθήσουν απεριόριστο περιεχόμενο, όποτε και όπου επιθυμούν, σχεδόν σε οποιαδήποτε συσκευή με σύνδεση στο Internet. Τα μέλη έχουν επίσης τη δυνατότητα να παρακολουθούν, να κάνουν παύση και να συνεχίζουν να παρακολουθούν το περιεχόμενο, χωρίς διαφημιστικά σποτ ή δεσμεύσεις.