Skip to content

«Ο κόκκινος πύργος στη Χάλλε» του Ernst Ludwig Kirchner.

DATE

SHARE THIS ARTICLE

Πίνακας: Ο κόκκινος πύργος στη Χάλλε, 1915
Καλλιτέχνης: Ernst Ludwig Kirchner

«Ένα ζωγράφος αποδίδει αυτό που βλέπει, όχι αυτό που είναι αντικειμενικά σωστό. Στην πραγματικότητα, δημιουργεί νέες εκδοχές αυτών που βλέπει.»

Η ρήση αυτή ανήκει στον Γερμανό καλλιτέχνη Ernst Ludwig Kirchner και φαίνεται να βρήκε απόλυτη εφαρμογή στην παραπάνω εικόνα που ο ίδιος δημιούργησε το 1915.

Ο Kirchner υπήρξε ένα από τα ιδρυτικά μέλη της «Γέφυρας», μιας ομάδας καλλιτεχνών, η οποία σήμανε με την εμφάνισή της το 1905, τη γέννηση του γερμανικού εξπρεσιονισμού. Επηρεασμένοι από την τέχνη του van Gogh, του Munch αλλά και την ύστερη γοτθική παράδοση, οι ζωγράφοι της «Γέφυρας» φιλοδοξούσαν να γεφυρώσουν μέσα από το έργο τους τον αντικειμενικό κόσμο με την εσωτερική πραγματικότητα του καλλιτέχνη.

Ο πίνακας απεικονίζει την κεντρική αγορά της γερμανικής πόλης Χάλλε με το χαρακτηριστικό γοτθικό της καμπαναριό να κατέχει κεντρική θέση στη σύνθεση.

Από τη σκηνή απουσιάζει παραδόξως κάθε μορφή ζωής με μοναδική εξαίρεση το τραμ στο πρώτο επίπεδο του πίνακα, το οποίο κινείται σε έναν δρόμο κοκκινωπών χρωματικών τόνων, σημάδι ίσως της προηγούμενης πυρετώδους κυκλοφορίας σε αυτόν.

Ο δρόμος αυτός σε συνδυασμό με το μωβ σύννεφο στο φόντο, που συνδέεται πιθανότατα με στρατιωτικές δραστηριότητες στην περιοχή, αποτελούν τη μόνη χρωματική ασυνέχεια στη μουντή παλέτα των σκούρων γκρίζων και μπλε τόνων που κυριαρχούν στο έργο.

Αντί ωστόσο για τη μελαγχολική διάθεση που αποπνέει συνήθως ένα έρημο μετά από προηγούμενο πυρετώδη συνωστισμό τοπίο, η σκόπιμα παραμορφωμένη προοπτική του έργου προσδίδει στη σκηνή μια ατμόσφαιρα απειλητική που παραπέμπει στην απόλυτη ηρεμία πριν την καταιγίδα.

Στην αυγή του Α’ Π.Π. ο καλλιτέχνης ,καταφέρνει να μεταδώσει στο θεατή το δυσοίωνο συναίσθημα του ερχομού μιας από τις μεγαλύτερες τραγωδίες που η ανθρωπότητα είχε βιώσει μέχρι τότε, μέσα από μια εικόνα που μοιάζει βγαλμένη από μεσαιωνικό παραμύθι.

Και παρότι οι αυστηρές γοτθικές γωνίες και οι σκούροι χρωματικοί τόνοι δεν προδιαθέτουν το θεατή για αίσιο τέλος, η εξπρεσιονιστική εικόνα που ο Kirchner δημιουργεί εδώ παραμένει ελκυστική, αποδεικνύοντας την ικανότητα της τέχνης του να γοητεύει ακόμη και μέσα από την αφήγηση των πιο ζοφερών συναισθημάτων.

______________________
Ιστορίες Τέχνης ή αλλιώς… jeanne_d__art. Βρείτε εδώ την επίσημη σελίδα της στήλης στο Instagram!

AUTHOR

Ιωάννα Μακρυγιάννη

Μια ψυχαναγκαστική δασκάλα που ονειρεύεται τον κόσμο της διανόησης. Η έλλειψη δεξιοτεχνίας την οδήγησε στη θεωρία κι έτσι η ιστορία της τέχνης θα είναι πάντα η περήφανη αγάπη της. Η άλλη, εκείνη για την εκπαίδευση, είναι κρυφή (σςςς).

Loading...
O Παύλος Παυλίδης και η μπάντα του Hotel Alaska στη Θεσσαλονίκη.
«Αγρύπνια», το ποίημα της Παρασκευής.