Ένας copywriter στην αυλή του #DesignAthens3
Το 3ο DesignAthens βρήκε στέγη στο αμφιθέατρο του American Community Schools. Δεν θα μείνω στη φυσιογνωμία του χώρου, γιατί μεγαλύτερη σημασία είχαν οι φιλοξενούμενοί του και όσα είχαν να πουν και να δείξουν (και ήταν πολλά). Σχεδιαστές, εικονογράφοι, designers και illustrators (και όσοι και όσες ακόμα «χωρούσαν» σε ένα τέτοιο event) βρήκαν τον δρόμο -χωρίς να παρασυρθούν ειδικά από την πλανεύτρα κυριακάτικη ηλιοφάνεια- προς την Αγία Παρασκευή. Μαζί τους και εγώ. Θα μου πεις, τι κάνει η αλεπού στο παζάρι… Παρατηρεί και γράφει, τι άλλο;
Ζητώ συγγνώμη προκαταβολικά, αλλά δεν θα αναλωθώ σε μια γραμμική παράθεση ομιλητών, αντικειμένων και αντιδράσεων. Ό,τι και όσα μου «έμειναν» θα περάσω και εδώ. Όπως π.χ. τα όσα είπε ο εικονογράφος Σταύρος Δάμος προσπαθώντας ν’ αποδομήσει τον μύθο του ταλέντου (που κυνηγάει από graphic designers μέχρι ποδοσφαιριστές) και να τονίσει τον ρόλο του προσωπικού ύφους (που όσο πιο συγκεκριμένο και στοχευμένο είναι τόσο πιο ελκυστικό γίνεται). Α, και για το Σύνδρομο Γυναικολόγου-Μηχανολόγου όπως το βάφτισε, το σαν να λέμε «ξέρουμε απ’ όλα και συμφέρουμε». Kέρδισα ένα δωρεάν κυριακάτικο ταξίδι στο Porto με ξεναγό το White Studio, που μπόρεσε και ενσωμάτωσε στην απεικόνιση της ταυτότητας της πόλης όχι μόνο τον χώρο, αλλά και τους ανθρώπους του και τις ιστορίες του.
Άκουσα τη γεμάτη μουσικές αναφορές παρουσίαση του Σπύρου (ή αλλιώς το Spir του Spir.To) και το πως το branding είναι goal-driven και το design αποτελεί μια impulse-driven αντιμετώπιση. Έγινα μάρτυρας του παντρέματος πολιτικής, κοινωνικού γίγνεσθαι και μόδας μέσα από την παρουσίαση του Νίκου Γεωργόπουλου. Βρέθηκα ενώπιος ενωπίω με την πλημμυρισμένη από αναφορές στη Ρωσική Πρωτοπορία δουλειά των Ermolaev Bureau, ένα σχεδιαστικό γραφείο που σε μια αγορά όπου η συσκευασίες φρέσκου γάλακτος έχουν τη μάνα τους και τον πατέρα τους αντιπαραβάλλει τον μινιμαλισμό και την οργανική χρήση της τυπογραφίας.
Απόλαυσα ως την τελευταία της λεπτομέρεια τη δουλειά του Ugo Gattoni, και την γεμάτη χαρακτήρα (και χαρακτήρες) παρουσίαση των Typical. Και τι άλλο είχε το διήμερο που δεν πρέπει να ξεχάσω; Μια γραμματοσειρά-αναφορά στις κατσαρίδες από τους høly , εναλλακτικό street και ambient art από τον Out of tape, φουλ μπαλίτσα με FC Barcelona και Atletiko Madrid από τους Vasava, οδοιπορικό στην απλότητα από τη Semiotik Design Agency, και μπέργκερζ πολλά γκούντιζ μπέργκερζ από τη GARAMONDdesign.
Έμαθα επίσης πως οι τοίχοι κάποιες φορές δεν έχουν αυτιά, αλλά έχουν φωνή, και το environmental design βοηθάει στο ν’ αρθρωθεί σωστά και ν’ ακουστεί ακόμα και σ’έναν πολύβουο χώρο όπως το εσωτερικό ενός mall. Άκουσα και ξανάκουσα για narratives, και για το πως το design πρέπει να δίνει λύσεις που ν’ ανήκουν στο brand και όχι απλά generic προσεγγίσεις. Α, και πως στο Ηράκλειο το καλύτερο αξιοθέατο είναι η ταμπέλα που γράφει «Χανιά».
Πέρα όμως από ρητά, εικόνες, ιστορίες και αναφορές, εισέπραξα και την αγωνία και τον προβληματισμό αυτού του κλάδου που αποκαλούμε «δημιουργική οικονομία». Πρέπει να τα μαζέψουμε και να πάρουμε των ομματιών μας, ή να μείνουμε και να δουλέψουμε για το εξωτερικό όπως πρότεινε ο Μάικ Κάρολος; Θα σταματήσει ποτέ η αιώνια (και χιλιοπονεμένη) διαμάχη designer-πελάτη; Πως κοστολογείται η δημιουργική εργασία; Πόσο καλά σε προετοιμάζει για την αγορά (ελληνική ή παγκόσμια) μια ιδιωτική σχολή και πόσο ένα ΤΕΙ; Πως διασφαλίζεις τα πνευματικά σου δικαιώματα και την αμοιβή της δουλειάς σου; Πολλά ερωτηματικά, κάποια από αυτά διαρκή, κάποια άλλα παιδιά της τρέχουσας (εδώ και σχεδόν 8 χρόνια) οικονομικής συγκυρίας.
Δεν υπάρχουν απαντήσεις σε όλα. Το σίγουρο όμως είναι πως οι άνθρωποι του χώρου δεν σταματούν να τις αναζητούν. Και πως το design μπορεί να είναι η απάντηση σε πολλές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ένα brand. Και πως κάτι τέτοιες συνάξεις απαντούν με τον καλύτερο τρόπο σε όσους πιστεύουν σε εκείνες τις τρεις πρώτες λέξεις του κειμένου. Λαστ μπατ νοτ λιστ, moderator από τους λίγους ο Γιάννης Καρλόπουλος και οικοδεσπότης από τους ακόμα πιο λίγους ο Δημήτρης Φακίνος. Σας ευχαριστώ, και α μπιεντό.
*Ο Γιώργος Μαντζουρανίδης είναι ο Senior Copywriter της Fotone Adv.
www.fotone.gr/