Τρανς και drag queens από τον χρωστήρα του Andy Warhol στην Tate Modern!
Το 1974, ο Ιταλός έμπορος έργων τέχνης Luciano Anselmino παρήγγειλε στον Andy να εγκαταλείψει τις σούπες σε κονσέρβα και τους σούπερσταρ, θέματα με τα οποία έκανε όνομα, και να δημιουργήσει πορτρέτα της κρυμμένης κοινότητας των drag queens της Νέας Υόρκης. Η παραγγελία συνοδεύθηκε από το ποσό του 1 εκατομμυρίου δολαρίων. Ο Warhol ήταν ήδη πολύ διάσημος για να αναζητήσει ο ίδιος τα θέματά του, οπότε έστειλε τους νεαρούς παρατρεχάμενούς του στο κλαμπ Gilded Grape, στέκι ως επί το πλείστον Μαύρων και Λατίνο. Έτσι, ξεκίνησε ένα από τα πιο συγκινητικά και λιγότερο γνωστά πρότζεκτ του Warhol, το “Ladies and Gentlemen” με 264 έργα πάνω σε μετάξι, 25 από τα οποία θα εκτεθούν δίπλα στο πορτρέτο του Μάο και αυτό της Μέριλιν Μονρόε στο πλαίσιο της μεγάλης αναδρομικής.
Από τα 14 «μοντέλα» της σειράς, δύο ήταν γνωστά πρόσωπα του γκέι underground, αλλά η πλειονότητα όχι. Αν και όλα τα «μοντέλα» υπέγραψαν τα drag ονόματά τους στις πολαρόιντ οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν για τα πορτρέτα, οι ιστορίες των Broadway, Lurdes, Helen/Harry Morales και άλλων ήρθαν στην επιφάνεια μετά από χρόνια έρευνας στο Warhol Foundation. Θυμάται ένας από τους «ανιχνευτές» του Andy, ο 24χρονος τότε ηθοποιός και καλλιτέχνης του μέικ απ, Κόρεϊ Τίπιν: «Πήγαινα εκεί και έβρισκα ιδιαίτερα όμορφες γυναίκες και τους έλεγα ότι θα κέρδιζαν 50 δολάρια- σημαντικό ποσό εκείνη την εποχή -και ότι δεν είχε να κάνει με κάτι σεξουαλικό. Το μόνο που χρειαζόταν ήταν να είναι έτοιμες να περάσει ένα ταξί να τις πάρει στις 10 το πρωί, αλλά δεν πίστευα ότι θα τα κατάφερναν γιατί οι περισσότερες εργάζονταν στον κόσμο του έρωτα επί πληρωμή και ζούσαν τη νύχτα. Εμφανίστηκαν όλες, όμως».
Ένα από τα μοντέλα που ανακάλυψε ο Τίπιν ήταν μια «πολύ μινιόν, με απαλή φωνή» τρανς, η Άιρις. Φιγουράρει σε οκτώ από τα πορτρέτα που θα εκτεθούν στην Tate Modern, σε δύο διαφορετικές πόζες: Στη μία, τα δάχτυλα του χεριού της κάνουν κορνίζα στο αριστερό μάτι της (αυτή η πόζα στους κύκλους της μόδας ήταν γνωστή ως «the search»). Στην άλλη έχει βάλει το δεξί χέρι της νωθρά πάνω από το κεφάλι της (η πόζα βαφτίστηκε “Wilhelmina”, προς τιμήν ενός άλλου μοντέλου που σκηνοθετούσε το ποζάρισμα).