Η Drastic είναι μια ομάδα που σκοπεύει να αλλάξει πολλά!

Σταύρος Περιβολάρης
Η Drastic είναι μια ομάδα που σκοπεύει να αλλάξει πολλά!

Εγκαινιάζοντας την παρουσία της στη Θεσσαλονίκη, δημιουργεί μια διαφορετική εκστρατεία ευαισθητοποίησης σε θέματα οδηγικής συμπεριφοράς. Έχοντας ήδη προβάλλει την πρώτη της δράση, το «Παρ’ το αλλιώς» όπως ονομάζεται, ρωτήσαμε την Μυρτώ Παπαδογεώργου – παραγωγό, σκηνοθέτιδα και ιδρύτρια της ομάδας – για να μάθουμε περισσότερα.

Ποιο ήταν το έναυσμα για να δημιουργηθεί η ομάδα “Drastic” και πώς οραματίζεστε την λειτουργία της;

Πριν περίπου μια δεκαετία, ξεκίνησα να εργάζομαι ως παραγωγός και σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ στην Αθήνα. Και εκεί κάπως μου ήρθε η ιδέα πως παρά την έλλειψη βασικών δομών και υποδομών, οι χαοτικές ελληνικές πόλεις μπορούν να γίνουν καλύτερες αν οι πολίτες τους γίνουμε καλύτεροι. Με τη βοήθεια μιας ομάδας ταλαντούχων συνεργατών, που συσπειρώθηκαν εθελοντικά γύρω από αυτό το όραμα, δημιουργήθηκε το “City of Errors“: μια οπτικοακουστική πλατφόρμα κοινωνικής ευαισθητοποίησης που μέσα στη βαθιά ελληνική οικονομική κρίση προωθούσε τον εθελοντισμό, την κοινωνία των πολιτών και την πολιτειακή αγωγή ως τα θεμελιακά εργαλεία για τη δημιουργία μιας καλύτερης πόλης. Η εμπειρία αυτή μου έδειξε ξεκάθαρα ένα σημαντικό πρόβλημα: πως στην Ελλάδα οι κοινωνικοί οραματιστές (που τόσο μεγάλη ανάγκη τους έχουμε στη χώρα μας) παρά την δημιουργικότητα και την πεισματική αφοσίωσή τους στο «εμείς», πολλές φορές αδυνατούν να επικοινωνήσουν τις δράσεις τους. Ως αποτέλεσμα, το έργο τους παραμένει σχεδόν αόρατο στο ευρύ κοινό, που βομβαρδίζεται ασταμάτητα από εικόνες και μηνύματα. Κάπως έτσι δήλωσα συμμετοχή στο πρόγραμμα “START-CREATE CULTURAL CHANGE“, όπου αναπτύχθηκε η ιδέα της Κοιν.Σ.Επ. Drastic, που πειραματίζεται με οπτικοακουστικά μέσα και νέες τεχνολογίες, για να δημιουργήσει ανατρεπτικές εκστρατείες που θήγουν κοινωνικά, περιβαλλοντικά και πολιτιστικά θέματα, δίνοντάς τους την ορατότητα που τους αξίζει.

H Drastic είναι μια Κοιν.Σ.Επ. που παράγει οπτικοακουστικό υλικό. Πώς θα περιγράφατε την σκέψη πίσω από αυτή την δημιουργία;

Βασίζεται στην ιδέα του κοινωνικού πολιτισμού και έχει στον πυρήνα της την κοινωνική επιχειρηματικότητα, δυο έννοιες που ενώ θα έπρεπε να είναι διαδεδομένες στη χώρα μας, παραμένουν στην αφάνεια. Google them 😉

Διαβάζουμε στην ιστορία σας πως το μεγαλύτερο πρόβλημα των κοινωνικών οραματιστών είναι η έλλειψη προβολής των δράσεών τους. Πώς ορίζεται αρχικά ένας κοινωνικός οραματιστής και πώς η “Drastic” θα μπορέσει να αποτελέσει μια πλατφόρμα συγκέντρωσης αυτών των απόψεων;

Κοινωνικοί οραματιστές είναι οι άνθρωποι, οι οργανισμοί αλλά ακόμα και οι εταιρίες που δίνουν χειροπιαστές και δραστικές λύσεις σε κοινωνικά προβλήματα. Στη συγκεκριμένη εκστρατεία αυτοί ήταν η «Άλλη Όψη», ένα σωματείο που δημιουργεί εκπαιδευτικά προγράμματα με στόχο την απόκτηση υψηλότερου επιπέδου αυτονομίας των ατόμων με κινητική αναπηρία, μέσω της ομότιμης υποστήριξης και συστηματικής εξάσκησης. Η «Άλλη Όψη» έχει αλλάξει τη ζωή πολλών ανθρώπων, την έχει αλλάξει όχι θεωρητικά αλλά έμπρακτα: άνθρωποι που μετά από ένα σοβαρό τραυματισμό του νωτιαίου μυελού έχασαν τον έλεγχο της καθημερινότητάς τους, μέσα σε 10 ημέρες με την «Άλλη Όψη» ξαναπήραν τα ηνία της ζωής τους στα χέρια τους. Υπάρχουν εδώ και 13 χρόνια. Δεν τους ξέρει όμως κανείς… Εμείς από τη μία βρήκαμε την απαραίτητη χρηματοδότηση για να κάνουμε αυτό που θέλαμε, μια εκστρατεία για την οδηγική συμπεριφορά. Από την άλλη μαζί με την «Άλλη Όψη» στήσαμε μια δυνατή εκστρατεία ευαισθητοποίησης που μέσα σε 5 ημέρες έφτασε τις 130.000 προβολές. Με αυτό το τρόπο προβάλλαμε και το πρόβλημα (η έλλειψη της ελεύθερης μετακίνησης στη Θεσσαλονίκη) αλλά και το το έργο της «Άλλης Όψης», μέσα από τη συμμετοχή του εκπαιδευτή Γιώτη Χρυσοβέργη.

Υπάρχουν πολίτες με ιδέες και όρεξη για δράση, που όμως λόγω συγκυριών η απουσίας φορέων – συνεργασιών αδυνατούν να συμμετέχουν. Είναι η “Drastic” ένα μέσο το οποίο θα μπορέσει να «ξεκλειδώσει»;

Αν αναφέρεστε στον εθελοντισμό, τότε και δράσεις υπάρχουν και φορείς που χρειάζονται εθελοντές αρκεί κάποιος να ψάξει. Εμείς από την άλλη, συνεργαζόμαστε με επαγγελματίες στο χώρο των οπτικοακουστικών και της πολιτιστικής διαχείρισης, επομένως για άτομα του χώρου που τα ενδιαφέρει η κοινωνική διάσταση του επαγγέλματος είμαστε σίγουρα ανοιχτοί σε προτάσεις και συνεργασίες.

Είναι προτιμότερο και πιο αποτελεσματικό να προβληθούν ξεχωριστές – καινοτόμες δράσεις ή είναι πιο σημαντικό να γίνει μια υπενθύμιση των «βασικών»;

Και τα δύο είναι σημαντικά. Όπως σημαντικό είναι επίσης σε αυτό που κάνουμε (δηλαδή την κοινωνική ευαισθητοποίηση) να έχουμε ως βασικό στόχο τον μετρήσιμο κοινωνικό αντίκτυπο. Να προσπαθούμε δηλαδή να δούμε αν αυτό που κάνουμε (στη προκειμένη η εκστρατεία μας) αλλάζει κάπως τις αντιλήψεις αυτών που το λαμβάνει. Πολλές φορές αυτές οι εκστρατείες αρκούνται απλά στο να γίνονται. Εμάς αυτό δε μας αρκεί.

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τους φορείς με τους οποίους συνεργάζεστε και το πώς συγκλίνουν οι απόψεις – δράσεις;

Στη συγκεκριμένη εκστρατεία συνεργαστήκαμε με άλλες 2 κοινωνικές επιχειρήσεις, τη dot2dot και τη Difros, και την Άλλη Όψη ένα μη κερδοσκοπικό σωματείο. Με αυτό το τρόπο θέλαμε να δείξουμε τις προοπτικές τις κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, σε μια εποχή που αυτή έχει πέσει θύμα ενός ακατανόητου αποκλεισμού από το ελληνικό κράτος, που τη θεωρεί άσχετη και άκυρη. Δεν είναι. Και είμαστε εδώ για να το αποδείξουμε. Παράλληλα, τίποτα από όλα αυτά δεν θα ήταν εφικτό χωρίς την υποστήριξη του “START-Create Cultural Change”. Όταν πριν ένα χρόνο έλεγα την ιδέα μου, οι περισσότεροι την έβρισκαν από τη μία ακραία, από την άλλη ρομαντική. Αντίθετα το START κατάλαβε πως αυτά ακριβώς είναι τα δυνατά στοιχεία της.

Πώς θα προσεγγίζετε τις δράσεις σας; Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο μοτίβο ενημέρωσης – εκπαίδευσης που θα ακολουθήσετε ως ομάδα;

Οι δράσεις μας λειτουργούν μέσα από το συμμετοχικό σχεδιασμό και έχουν κοινωνικοπολιτιστική προσέγγιση. Δηλαδή τις σχεδιάζουμε μαζί με τα άτομα που είναι άμεσα εμπλεκόμενα με σκοπό και τη δική τους ενδυνάμωση, βάζοντας τη δημιουργική μας προσέγγιση και στοχεύοντας σε ένα αποτέλεσμα που δημιουργεί έντονα συναισθήματα, καλά ή κακά.

Η ενημέρωση είναι σαφώς ένα ισχυρό πρώτο βήμα για την καλλιέργηση μιας κοινωνικής συνείδησης όμως, δυστυχώς, πολλές φορές αυτό δεν είναι αρκετό. Αποτελούν μέρος της δράσης σας οι φορείς της πολιτείας;

H Drastic δεν στοχεύει στην ενημέρωση, αλλά στην ευαισθητοποίηση. Πιστεύουμε πως αυτό είναι και το μεγαλύτερο λάθος των κοινωνικών εκστρατειών στην Ελλάδα: ενημερώνουν αντί να ευαισθητοποιούν, προσπαθούν να μιλήσουν στη λογική μας, ενώ αυτό που μας αλλάζει είναι τα βιώματα που μας προκαλούν έντονα συναισθήματα όπως ντροπή, συγκίνηση, έκπληξη, θυμός; σε αυτά στοχεύουν οι δράσεις μας, όχι στην ενημέρωση. Φυσικά και θέλουμε να συνεργαστούμε με φορείς που θέλουν να ευαισθητοποιήσουν την κοινωνία τόσο ιδιωτικούς όσο και δημόσιους.

Πόσο χρήσιμα είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για ‘σας; Πώς σκοπεύετε να τα χειριστείτε;

Η Drastic οργανώνει ανατρεπτικές δράσεις με βασικό εργαλείο την τέχνη και την τεχνολογία. Αυτές τις δράσεις τις κινηματογραφούμε και τέλος διαδίδουμε αυτά τα βίντεο μέσα από κοινωνικά δίκτυα. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι σημαντικά μέσα διάδοσης αυτού που κάνουμε, χωρίς όμως να είναι η χρήση τους από μόνη της αυτοσκοπός.

Τι είναι αυτό στο οποίο υστερεί η Ελληνική κοινωνία; Μπορούν να χρησιμοποιηθούν επιτυχημένα παραδείγματα από πόλεις – χώρες του εξωτερικού ή χρειάζεται να δοθεί έμφαση σε κάτι πιο τοπικό;

Δεν νομίζω πως είμαστε οι κατάλληλοι να απαντήσουμε αυτή την τόσο πολύπλοκη ερώτηση.

Πιο συγκεκριμένα για την Θεσσαλονίκη, ποια είναι τα σημεία-κλειδιά στα οποία υστερεί η πόλη; Ποια είναι η προτεραιότητα με την οποία αυτά θα πρέπει να διορθωθούν;

Η έλλειψη της ελεύθερης και ασφαλούς μετακίνησης των πεζών είναι για εμάς το πιο σημαντικό θέμα που έχει η πόλη αυτή τη στιγμή. Και δεν επηρεάζει μόνο την ποιότητα ζωής μας, αλλά και την οικονομία της, αφού μια πόλη σε αυτή τη φάση που βρίσκεται η Θεσσαλονίκη, παραδομένη στα αυτοκίνητα, χωρίς δημόσια μέσα μεταφοράς και με καμία οριοθέτηση των χώρων που προορίζονται για πεζούς, δεν θα γίνει ποτέ μα ποτέ μια τουριστική πόλη.

Πώς έγινε η επιλογή του κυκλοφοριακού προβλήματος ως πρώτη σας ενέργεια;

Είναι ένα πρόβλημα που ορίζει την ποιότητα ζωής σε μια πόλη, ίσως παραπάνω από το οτιδήποτε. Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη με τεράστιες προοπτικές, που όμως έχει μια σχέση πάθους και λάθους με το αυτοκίνητο που δεν την αφήνει να εξελιχθεί και να γίνει ισότιμη με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.

Δείτε φωτογραφίες από τη τελευτεαία δράση της ομάδα Drastic «Πάρ’ το Αλλιώς».

Πώς μπορεί να επιτευχθεί μια αλλαγή στην συμπεριφορά, τόσο στο δρόμο όσο και στο πεζοδρόμιο, των κατοίκων της πόλης; Είναι κατά την γνώμη σας θέμα κινήτρου ή μιας καλά οργανωμένης ενημέρωσης;

Δεν είναι τίποτα από τα δύο κατά τη γνώμη μας. Δεν μας λείπει ούτε η ενημέρωση, ούτε το κίνητρο. Μας λείπει η κατανόηση του δημόσιου χώρου ως κάτι που ανήκει και σε άλλους. Λόγω της έλλειψης της πολιτειακής αγωγής στο εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν κατανοούμε πόσο συνδεδεμένοι είμαστε με το κοινωνικό σύνολο και τι επιπτώσεις έχουν οι πράξεις μας στον άλλο. Μόνο μέσω της παιδείας μπορούμε να το αλλάξουμε αυτό. Αν μαθαίναμε στους νέους πως να γίνουν σωστοί πολίτες με την ίδια επιμονή που τους μαθαίνουμε πως να απομνημονεύουν , θα ζούσαμε σε μια πολύ διαφορετική πολιτεία.

Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις σας για το συγκεκριμένο έργο – δράση; Πώς μπορεί να συμμετέχει και ο κόσμος σε αυτό;

Στόχος μας είναι να συνεργαστούμε και με άλλους φορείς και να δημιουργήσουμε μια σειρά από Δραστικές Εκστρατείες Συνειδητοποίησης με άλλες θεματικές και άλλους στόχους, Αλλά πριν γίνει αυτό, σκοπεύουμε να ολοκληρώσουμε αυτό που ξεκινήσαμε με το «Πάρ’ το Αλλιώς» και την οδηγική συμπεριφορά, πραγματοποιώντας κάποιες δράσεις που εξαιτίας της καραντίνας και των σχετικών μέτρων δεν μπόρεσαν να πραγματοποιηθούν. Δεν θα σας αποκαλύψουμε τι ακριβώς σκοπεύουμε να κάνουμε, γιατί δεν θα είναι τόσο Drastic. Αλλά θα το μάθετε πρώτοι ακολουθώντας μας στα social media @drastic.gr.

Ο εγκλεισμός λόγω καραντίνας παρουσίασε αποτελέσματα τα οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για την τωρινή ή κάποια μελλοντική σας καμπάνια; Αν ναι, ποια είναι αυτά;

Όχι. Ελπίζαμε ότι ο εγκλεισμός θα έκανε τους λιγότερο ευαίσθητους συμπολίτες μας να καταλάβουν τον εγκλεισμό στον οποίο υποβάλλουν πολλά άτομα με την οδηγική τους συμπεριφορά. Κάτι τέτοιο όπως ξέρουμε όμως δεν έγινε.

Πότε ολοκληρώνεται μια δράση και πώς ορίζεται η επιτυχία της;

Μια εκστρατεία ολοκληρώνεται με τη δημοσίευση και διάδοση του οπτικοακουστικού υλικού. Η επιτυχία της μετριέται με διαφορετικούς τρόπους. Στην εκστρατεία «Πάρ’ το Αλλιώς», αφού κάποιος έχει παρακολουθήσει όλη την εκστρατεία, καλείται να συμπληρώσει ένα ερωτηματολόγιο που μας βοηθάει να διαπιστώσουμε αν η εμπειρία που έζησε είχε τον αντίκτυπο που θέλαμε. Εσείς το συμπληρώσατε;

______________________

Η Δραστική Εκστρατεία Συνειδητοποίησης «Παρ΄το Αλλιώς» έχει την υποστήριξη του Start – Create Cultural Change.
Το START είναι ένα πρόγραμμα του Robert Bosch Stiftung, που υλοποιείται σε συνεργασία με το Goethe-Institut Thessaloniki και την Ομοσπονδιακή Ένωση Κοινωνικοπολιτιστικών Κέντρων και υποστηρίζεται από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση και το Ίδρυμα Μποδοσάκη.

Αυτα τα έχεις διαβάσει;

Πληροφορίες
Πληροφορίες

Διαβάζοντας το BEATER αποδέχεστε την χρήση cookies. ΑΠΟΔΟΧΗ Μάθετε περισσότερα