Cinematic Odyssey #6: Οι ταινίες της εβδομάδας!
Ένα κινηματογραφικό ταξίδι μέσα από τα αινιγματικά πεδία της ανθρώπινης επιθυμίας και αλληλεπίδρασης. Οι ταινίες “Audition”, “Shoplifters” και “Mishima: A Life in Four Chapters” υφαίνουν ένα καμβά από ωμή συναίσθηση και ανασυνήθιστη ομορφιά.
______________________
Audition (1999)
Στην ταινία “Audition” του Takashi Miike, βλέπουμε τον Aoyama να αντιμετωπίζει τον θάνατο της γυναίκας του. Μέσα από την μελαγχολική αυτή ατμόσφαιρα παρατηρούμε την ανάγκη του για συντροφιά. Με την ενθάρρυνση του φίλου του, διοργανώνει μια ψεύτικη οντισιόν για μια ανύπαρκτη ταινία, με σκοπό να γνωρίσει υποψήφιες συντρόφους. Ανάμεσα τους, ξεχωρίζει την Asami, με την ήσυχη χάρη και την μυστηριώδη γοητεία της. Ελκυόμενος από την φαινομενικά εύθραυστη ομορφιά της, ο Aoyama αγνοεί την σκοτεινή άβυσσο που τον περιμένει. Καθώς η σχέση τους γίνεται πιο στενή, το πέπλο της κανονικότητας αποσυντίθεται, καθώς αποκαλύπτεται το ανησυχητικό καιβίαιο παρελθόν της Asami. Κάτι που ξεκινά ως αναζήτηση αγάπης, μετατρέπεται σε μια τρομακτική οδύσσεια πόνου και εκδίκησης. Το “Audition“ θίγει την διττή φύση του ανθρώπου καθώς και τις μάσκες που συχνά φοράμε προκειμένου να ανταπεξέλθουμε στις κοινωνικές προσδοκίες. Επιπλέον, προβάλλεται το συναίσθημα της μοναξιάς και της απόγνωσης, με το ερώτημα να είναι : Ποια είναι τα ηθικά όρια που διασχίζονται στο κυνήγι για ευτυχία;
Η ταινία αυτή μας κάνει να προβληματιζόμαστε για το πόση εμπιστοσύνη μπορούμε να τρέφουμε μιας και η αναζήτηση απόλυτης σύνδεσης μπορεί να μας οδηγήσει σε αδιανόητο τρόμο. Η ταινία φωτίζει τις πιο σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης ψυχής, την στιγμή που η αγάπη συμπορεύεται με την βία και η ευαισθησία γίνεται επικίνδυνη.
______________________
Shoplifters (2018)
H ταινία “Shoplifters” διαδραματίζεται στις κρυφές γωνιές του αστικού τοπίου του Τόκιο. Εκεί, η οικογένεια Shibata επιβιώνει με περιθωριοποιημένο αλλά δεμένο και αγαπημένο τρόπο. Τα μέλη της οικογένειας, Osamu και Nobuyo, μαζί καταφεύγουν στην κλοπή έτσι ώστε να καλύψουν τις ανάγκες τους. Οι ζωές τους όμως αλλάζουν όταν διασώζουν τη Yuri, ένα παραμελημένο κορίτσι, και την ενσωματώνουν στην πολυμελή οικογένειά τους. Καθώς η Yuri εντάσσεται στην οικογένεια, οι κοινές στιγμές τρυφερότητας και χαράς τους έρχονται σε έντονη αντίθεση με την επισφαλή τους ύπαρξη. Η εύθραυστη ισορροπία του κόσμου τους απειλείται όταν μυστικά αποκαλύπτονται και κοινωνικές κρίσεις εισβάλλουν στο δικό τους καταφύγιο.
Η ταινία αυτή εξετάζει την φύση τόσο της οικογένειας όσο και των κοινωνικών κατασκευών. Ο σκηνοθέτης Hirokazu Kore-eda αμφισβητεί τους παραδοσιακούς ορισμούς τηςσυγγένειας, προτείνοντας ότι η αγάπη και η φροντίδα ορίζουν ουσιαστικά μία οικογένεια. Επιπλέον, στην ταινία θίγεται η ηθική των τακτικών επιβίωσης αλλά και η έννοια του κοινωνικού συστήματος μέσω του οποίου περιθωριοποιούνται οι ευάλωτοι άνθρωποι, αναδεικνύοντας έτσι την ανθρωπιά που μπορεί κανείς να βρει στα πιο απρόσμενα μέρη. Μέσα από οικεία πορτρέτα και ήσυχες στιγμές, το “Shoplifters” είναι ένας ποιητικός ύμνος στο πνεύμα της ανθρώπινης σύνδεσης μέσα από τις αντιξοότητες.
______________________
“Mishima: A Life in Four Chapters” (1985)
Στην ταινία “Mishima:A life in Four Chapters”, ο σκηνοθέτης Paul Schrader μας προσφέρει ένα κινηματογραφικό αριστούργημα που αφηγείται την ζωή και την καλλιτεχνική αρετή του γνωστού Ιάπωνα συγγραφέα Yukio Mishima. Στην ταινία αυτή φωτίζεται η πολυδιάστατη ύπαρξη του Mishima, αντιπαραβάλλοντας παράλληλα την λογοτεχνική του οξυδέρκεια με τις θερμές εθνικιστικές του πεποιθήσεις καθώς και την χαρακτηριστική του εμμονή με τις έννοιες της ομορφιάς και του θανάτου. Η πλοκή της ταινίας δεν εκτυλίσσεται γραμμικά καθώς παρατίθενται σκηνές από τα μυθιστορήματα του συγγραφέα παράλληλα με αληθινά γεγονότα της ζωής του. Κατά τη διάρκεια της ταινίας ο θεατής βυθίζεται όλο και περισσότερο στην φιλοσοφία του Mishima για την παροδική φύση της ομορφιάς και την γοητεία της νιότης. Η σκηνοθεσία του Schrader, σε συνδυασμό με τη μουσική του Philip Glass, δημιουργεί μια αιθέρια ατμόσφαιρα που αντικατοπτρίζει τις ποιητικές ευαισθησίες του ίδιου του Mishima. Στον πυρήνα του, το “Mishima:A life in Four Chapters” διερευνά την ένταση μεταξύ της καλλιτεχνικής δημιουργίας και της αυτοκαταστροφής, αναδεικνύοντας την αδιάκοπη επιδίωξη του Mishima για τελειότητα τόσο στο έργο του όσο και στη ζωή του.
Μέσα από εντυπωσιακές οπτικά εικόνες και λυρικούς διαλόγους, η ταινία προκαλεί το κοινό να αναλογιστεί τη σύνδεση της τέχνης, της ταυτότητας και της θνητότητας. Η ταινία αυτή, με την ποιητική της μορφή ξεπερνά τις προσδοκίες του παραδοσιακού βιογραφικού κινηματογράφου και καταφέρνει να κινητοποιήσει τους θεατές ως προς την ανθρώπινη φύση και την ουσιώδη δύναμη της καλλιτεχνικής έκφρασης.
______________________