Skip to content

Cinematic Odyssey #10: Οι ταινίες της εβδομάδας!

DATE

SHARE THIS ARTICLE

Με πρωταγωνίστριες δυο δυναμικές γυναίκες, οι ταινίες της εβδομάδας θα αφηγηθούν απρόβλεπτες σχέσεις εξουσίας, παθών καθώς και συγκρούσεων. Αψηφώντας τους παραδοσιακούς τους ρόλους, οι γυναίκες της κάθε ταινίας εξερευνούν βαθιά φιλοσοφικά ζητήματα όπως η ταυτότητα, η εξουσία και η γυναικεία αυτονομία. 

______________________

Bound (1996)

Το Bound αποτελεί ένα καθηλωτικό και αγωνιώδες έργο των αδελφών Γουατσόφσκι, απεγκλωβισμένο από τα παραδοσιακά κινηματογραφικά στερεότυπα. Η ταινία ακολουθεί την καταπιεσμένη Violet με τον σύζυγο της, μπλεγμένο με την μαφία Caesar. Όταν η Corky, μια πρώην κατάδικος που εργάζεται πλέον ως υδραυλικός επισκέπτεται το σπίτι του ζευγαριού, αναπτύσσεται μια έντονη ερωτική σχέση ανάμεσα στις δυο γυναίκες, παρόλο που και οι δύο διαθέτουν διαφορετικά υπόβαθρα. Έτσι λοιπόν αποφασίζουν να κλέψουν τα χρήματα της μαφίας και να αποδράσουν μαζί. Εξαιτίας της σχέσης των δυο γυναικών αντιλαμβανόμαστε πώς οι παραδοσιακοί ρόλοι που επιβάλλει η κοινωνία στα δυο φύλα μπορούν να ανατραπούν.

Μέσα σε ένα κόσμο ελεγχόμενο από άντρες με εξουσία και βία, οι δύο γυναίκες εμφανίζονται ανυπότακτες και αποφασισμένες να αναζητήσουν την ελευθερία και την αυτονομία τους, προβάλλοντας μια νέα μορφή εξουσίας που δεν εξαρτάται από τη βία και τη χειραγώγηση, αλλά από την αμοιβαία εμπιστοσύνη και το κοινό όραμα.Ένα από τα κομβικά στοιχεία της πλοκής είναι το ερωτικό στοιχείο ανάμεσα σε αυτές τις δύο, μιας και συμβολίζει την επιθυμία των γυναικών για προσωπική λύτρωση και ελευθερία. Με γρήγορο ρυθμό, αγωνία και έντονα χρώματα, το Bound καταφέρνει να φέρει στην επιφάνεια το ζήτημα της γυναικείας ενδυνάμωσης και της ανατροπής των πατριαρχικών δομών εξουσίας.

______________________

Mulholland Drive (2001)

Μία από τις διασημότερες σουρεαλιστικές ταινίες του David Lynch, το Mulholland Drive αποτελεί ένα σύγχρονο ψυχολογικό θρίλερ που αψηφά τις παραδοσιακές γραμμές αφήγησης. Η ιστορία ξεκινά με τον ερχομό της Betty, μίας νεαρής και ταλαντούχας γυναίκας στο Los Angeles, με σκοπό να κυνηγήσει καριέρα στο Χόλιγουντ. Σύντομα η Betty θα έρθει σε επαφή με την Rita, μία γυναίκα με αμνησία που αναζητά την δική της ταυτότητα. Μαζί λοιπόν, η Betty και η Rita θα ξεκινήσουν ένα μυστήριο ταξίδι με ψευδαισθήσεις, όνειρα και πάθη. Η ταινία αυτή ερευνά σε βάθος την ανθρώπινη ψυχολογία και η φιλοσοφία της αντλεί στοιχεία από την φροϋδική ψυχανάλυση, μιας και οι καταπιεσμένες επιθυμίες των γυναικών βγαίνουν στην επιφάνεια μέσα από το ασυνείδητο. Ο Lynch καταφέρνει να δημιουργήσει έναν λαβύρινθο που τόσο οι πρωταγωνίστριες αλλά όσο και εμείς κινούνται ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό.

Θίγονται έτσι ερωτήματα γύρω από την αυθεντικότητα και την εύθραυστη φύση της ανθρώπινης ύπαρξης καθώς και για το πώς το Χόλιγουντ και κατ’ επέκταση η κοινωνία διαμορφώνει τις προσωπικές μας αντιλήψεις για τον εαυτό μας και τους υπολοίπους. Ενώ το ταξίδι των γυναικών αυτών στοχεύει στην αναζήτηση της αλήθειας, καταλήγει σε έναν εφιάλτη που φανερώνει τα άπιαστα όνειρα τους και τις κοινωνικές επιταγές που τις καθοδηγούν. ονται αισθήματα ελπίδας και συνάμα ματαιοδοξίας για το απεγνωσμένο μέλλον που επιφυλάσσει τόσο την πρωταγωνίστρια όσο και τον σύγχρονο κόσμο που χαρακτηρίζει την πραγματικότητα.

______________________

The Ceremony (1995)


To La Cérémonie του Κλοντ Σαμπρόλ είναι μια από τις πιο υποβλητικές ταινίες του γαλλικού κινηματογράφου. Η ιστορία επικεντρώνεται στην Sophie, μια κλειστή και μυστήρια υπηρέτρια και στην Jeanne, μια αντιδραστική υπάλληλο ταχυδρομίου.  Όταν εμπλέκονται μαζί με την οικογένεια για την οποία εργάζεται η Sophie στην γαλλική ύπαιθρο, οι δύο γυναίκες θα αναπτύξουν μία φιλία με ένταση και πάθος, ακολουθούμενη από τραγικές συνέπειες. Μέσα από την σχέση τους παρατηρούμε την καταπιεστική και άδικη κοινωνία που έρχονται αντιμέτωπες, εν αντιθέσει με την εύπορη οικογένεια που καταδυναστεύει τις ζωές τους και τους προκαλεί οργή. Η ταινία αναδεικνύει την ταξική πάλη σε μία κοινωνία που αποκλείει ορισμένους ανθρώπους και επιτελεί διακρίσεις. Η συμμαχία των δύο γυναικών απέναντι στην εύπορη οικογένεια μεταφράζεται όχι μόνο ως μία φιλική σχέση, αλλά ως μια κοινή οργή απέναντι στην βία που τους ασκείται από την κοινωνία, που κατέχει μία πατριαρχική και ταξική δομή.

Η ταινία εξερευνά επίσης τις λεπτές ισορροπίες εξουσίας που δημιουργούνται όχι μόνο μεταξύ των δύο πρωταγωνιστριών, αλλά και μεταξύ των χαρακτήρων από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα. Η Jeanne, που κουβαλά τη δική της ταξική οργή και περιφρόνηση για τους ανώτερους κοινωνικά, ενδυναμώνει την κοινωνικά απομονωμένη Sophie, προσφέροντάς της ένα αίσθημα ταυτότητας και δύναμης που δεν είχε πριν. Έτσι λοιπόν, στον αγώνα τους για δικαιοσύνη και ελευθερία, οι πρωταγωνίστριες μέσω της βίας και της εξέγερσης ψάχνουν νόημα σε έναν κόσμο που αρνείται να τις δεχτεί όπως είναι. 

______________________

AUTHOR

Ιωάννα Λογάρου

Το αγαπημένο της χρώμα είναι το κόκκινο, εξού και η προτίμηση της για τον Αλμοδοβάρ. Εμπνευσμένη από την υπαρξιακή αγωνία του Καμύ, η Ιωάννα είναι μία φοιτήτρια μοριακής βιολογίας που μέσα από τα άρθρα της εξερευνά την συσχέτιση των ταινιών με την φιλοσοφία και τις υπόλοιπες τέχνες.

Loading...
«ΜΙΞΕΡ»: To λαϊκό μιούζικαλ τσέπης στη Θεσσαλονίκη!
Beater Essentials #165: Τα τραγούδια της εβδομάδας!