Συνέχεια με «Σινεμά Ανοιχτό» και δύο ταινίες που ενέπνευσαν τον Ζαχαρία Μαυροειδή.
Από την Παρασκευή 26 έως την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου στο YouTube Channel του Ιδρύματος Ωνάση ο Ζαχαρίας Μαυροειδής (Βραβείο Ίρις 2020 Σεναρίου, για την ταινία «Απόστρατος») επιλέγει τις δύο ελληνικές ταινίες που τον καθόρισαν, την «Εκδρομή» του Τάκη Κανελλόπουλου και τη «Διόρθωση» του Θάνου Αναστόπουλου. Υπενθυμίζεται πως στο πλαίσιο της δράσης «Σινεμά, Ανοιχτό» που ενώνει δημιουργούς της προηγούμενης και της νέας γενιάς, ελληνικές ταινίες του χθες και του σήμερα, οι Σύλλας Τζουμέρκας, Ζαχαρίας Μαυροειδής και Διονύσης Σαμιώτης, νικητές των Βραβείων Ίρις 2020, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου και Καλύτερης Ταινίας αντίστοιχα, επιλέγουν από τις 19 Φεβρουαρίου και για 3 βδομάδες, δύο ταινίες που τους καθόρισαν και ενέπνευσαν το έργο τους.
2η Εβδομάδα: Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου έως Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021
Ο Ζαχαρίας Μαυροειδής (Βραβείο Ίρις 2020 Σεναρίου, για την ταινία «Απόστρατος») επιλέγει την «Εκδρομή» του Τάκη Κανελλόπουλου (1966) και την «Διόρθωση» του Θάνου Αναστόπουλου (2007)
«Εκδρομή» του Τάκη Κανελλόπουλου | 1966 | Διάρκεια: 85´
Το 1941 και ενώ ο πόλεμος κορυφώνεται, σε μια κωμόπολη κοντά στη γραμμή του μετώπου, η γυναίκα ενός υπολοχαγού κι ένας λοχίας ερωτεύονται παράφορα. Όταν κατά τη διάρκεια μιας επιχείρησης ο υπολοχαγός τραυματίζεται και οδηγείται στο νοσοκομείο, οι δυο εραστές θα τολμήσουν τη μόνη δυνατή διέξοδο. Μια εκδρομή, μια πορεία χωρίς επιστροφή προς τα σύνορα.
Παραγωγή: Κώστας Κανελλόπουλος | Σενάριο: Γιώργος Κιτσόπουλος | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Συράκος Δανάλης | Μουσική: Νίκος Μαμαγγάκης | Παίζουν οι: Λίλυ Παπαγιάννη, Άγγελος Αντωνόπουλος, Κώστας Καραγιώργης, Κώστας Λαχάς κ.α.
Βραβεία / Διακρίσεις:
- Βραβείο Φωτογραφίας & Τιμητική Διάκριση Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 1966
- Βραβείο Μουσικής & Α’ Γυναικείου Ρόλου Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου
Είπαν για την ταινία:
«Η Εκδρομή, ένα από τα πιο συστηματικά αντι-ρεαλιστικά φιλμ στον παγκόσμιο κινηματογράφο».
– Γιάννης Μπακογιαννόπουλος, περιοδικό «Εποχές», τχ. 44, Δεκέμβριος 1966
«Κάποτε, αυτά τα τρία πρόσωπα ταυτίζονται με το τοπίο. Όλα γίνονται τοπίο. Ένα σπίτι που μοιάζει “φυτεμένο” στο χώμα. Πρόσωπα που σαλεύουν αόριστα στον κύκλο που αυτά τα ίδια “έκλεισαν” γύρω τους, με τον ίδιο τρόπο που σαλεύουν υδρόβια φυτά στις λίμνες. Κι αυτή η οδυνηρή μνήμη, κοφτερή σαν λεπίδι, τρυφερή σαν φιλί, σπαρακτική σαν τη γυναίκα που είδε το θάνατο στα μάτια του αγαπημένου άντρα».
– Κωστούλα Μητροπούλου, περιοδικό Άλφα, 12/3/1966
«Η Εκδρομή μετέχει και στα δύο ποιητικά κινηματογραφικά είδη. Είναι, δηλαδή, μια ταινία όπου η ποιητική διάθεση αναβλύζει πλούσια – τόσο απ’ το υποκείμενο όσο κι απ’ το δάνεισμα της υποκειμενικής διάθεσης στο αντικείμενο».
– Βασίλης Ραφηλίδης, εφημερίδα «Δημοκρατική Αλλαγή», 27/9/1966
«Θα μπορούσε να πει κανείς πως η Εκδρομή, προτού γίνει κινηματογράφος, ήταν μουσική».
– Διαμαντής Λεβεντάκος, 1967
______________________
«Διόρθωση» του Θάνου Αναστόπουλου | 2007 | Διάρκεια: 87′
Τι είναι η «Διόρθωση»; «Ένα καθαρά φεστιβαλικό χαρτί.» αναφέρει ο έγκριτος Derek Elley στο Variety. Και η πορεία της ταινίας το αποδεικνύει. Η «Διόρθωση» έκανε διεθνή πρεμιέρα στο Τμήμα Forum του Φεστιβάλ Βερολίνου 2008, απέσπασε περισσότερα από 10 βραβεία και συμμετείχε σε περισσότερα από 40 φεστιβάλ σε όλον τον κόσμο, ανάμεσά τους και στο New Directors New Films της Νέας Υόρκης, ενώ ήταν η πρόταση της Ελλάδας για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας το 2008 και στις επιλογές της χρονιάς από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου.
Με αφορμή ένα πραγματικό γεγονός, η ταινία παρακολουθεί τα βήματα ενός άντρα που αποφυλακίζεται, σε μια οδύσσεια στη σύγχρονη ακρωτηριασμένη «τριτοκοσμική» Αθήνα, ανάμεσα σε περιθωριακούς, μετανάστες, άστεγους, κλειστές ομάδες και σύγχρονους πατριώτες. Στη διαδρομή του θα συναντήσει μια γυναίκα κι ένα παιδί. Είναι άραγε οι τρεις τους τα μέλη μιας διασπασμένης οικογένειας, ή θύτες και θύματα μιας κοινωνίας που η βιαιότητα και οι συγκρούσεις της τούς αποτρέπουν να ζήσουν μαζί;
Σκηνοθεσία: Θάνος Αναστόπουλος | Σενάριο: Θάνος Αναστόπουλος, Βασίλης Ραΐσης | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ηλίας Αδάμης | Μοντάζ: Ναπολέων Στρατογιαννάκης | Ήχος: Στέφανος Ευθυμίου, Κινάν Ακάουι, Κώστας Βαρυμποπιώτης | Σκηνικά – Κοστούμια: Μαγιού Τρικεριώτη | Μακιγιάζ: Εύη Ζαφειροπούλου | Παραγωγός: Θάνος Αναστόπουλος | Συμπαραγωγοί: Στέλλα Θεοδωράκη | Παραγωγή: Θάνος Αναστόπουλος & Φαντασία Οπτικοακουστική Ε.Π.Ε, NOVA |
Παίζουν οι : Γιώργος Συμεωνίδης (άντρας), Ορνέλα Καπετάνι (γυναίκα), Σαβίνα Αλιμάνι (κοριτσάκι), Νίκος Γεωργάκης (αρχηγός), Μπουγιάρ Αλιμάνι (ιδιοκτήτης σουβλατζίδικου), Δημήτρης Λιόλιος (υπαρχηγός), Νικολέτα Κυράνα (1η κοινωνική λειτουργός), Έντα Γκέμι (2η κοινωνική λειτουργός), Αρμάντο Νταούτι, Γκέργκι Μπέγκα
______________________
Ζαχαρίας Μαυροειδής: Σπούδασε αρχιτεκτονική στη Θεσσαλονίκη, θέατρο στη Resad της Μαδρίτης και κινηματογράφο στην Αθήνα και στην EICTV της Κούβας. Συμμετείχε στα Berlinale Talent Campus και Sarajevo Talent Campus. Από το 2015 διδάσκει σενάριο σε σχολές της Αθήνας. To 2014 εκδόθηκε το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο «Εφτά ψυχές στο στόμα» το οποίο είναι σε στάδιο development ως ταινία animation μεγάλου μήκους. Η πρώτη του μεγάλου μήκους κωμωδία «Ο ξεναγός» (2011) συμμετείχε σε πάνω από 20 διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ. Το ντοκιμαντέρ «Στο σώμα της» (2018) έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ενώ απέσπασε μνεία στο Burgas International Film Festival. Η δεύτερη μεγάλου μήκους μυθοπλασία του «Απόστρατος» (2019) έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Διαγωνιστικό του 60ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης όπου απέσπασε το Βραβείο Κοινού και το Βραβείο Νεότητας της επιτροπής φοιτητών του ΑΠΘ. Η ταινία απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Kinenova 2020 και το Βραβείο καλύτερου σεναρίου ΙΡΙΣ 2020.