Skip to content

Εκδόσεις Carnivora: Ξέρουν από νουάρ λογοτεχνία και ήρθαν για να μείνουν!

DATE

SHARE THIS ARTICLE

Σε ένα από τα ατελείωτα σκρολαρίσματα που καταλαμβάνουν ένα σημαντικό κομμάτι της ημέρας μου -ναι, είμαι κι εγώ παιδί της κουλτούρας του σκρολαρίσματος, πήρε το μάτι μου μια νέα, ελληνική εκδοτική. Δε μπόρεσα να την προσπεράσω, αφού υποσχόταν καλή νουάρ λογοτεχνία με μινιμαλιστική αισθητική -ένα από εκείνα τα στοιχεία που με κερδίζουν αμέσως και αν μη τι άλλο οι σελίδες της με πούπουλα.

Οι εκδόσεις Carnivora εμφανίζονται στο τέλος του 2019 με τρία βιβλία: την Άγια Πόλη, του Γκιγιέρμο Όρσι, το Προτελευταίο Πολεμικό Ψευδώνυμο, του Ραούλ Αρχεμί και η Χίμαιρα του Ανθρώπου-Τανκ, του Βίκτορ Σόμπρα. Συστήνονται ως «σαρκοβόρες εκδόσεις για μαύρους καιρούς».

Δεν θεωρώ πως ξεχωρίζω τα λογοτεχνικά είδη με καθωσπρεσπισμό, αλλά τελευταία, διαλέγω σπάνια να ακολουθήσω κάποιον ντετέκτιβ στις περιπέτειές του. Κι αυτό ακριβώς δεν κάνουν οι εκδόσεις Carnivora. Ξεφεύγουν από το συνηθισμένο μοτίβο του ντετέκτιβ που ξεμπλέκει μια μυστήρια πλεκτάνη και παρουσιάζουν με αφηγηματική δεξιοτεχνία ιστορίες που έχουν ρίζες στον Ισπανικό χώρο.

Η αισθητική των βιβλίων είναι πρωτόγνωρη. Το διπλό εξώφυλλο (ένα στα ελληνικά, ένα στα ισπανικά) με το περίπλοκο σχέδιο που στο τέλος του βιβλίου ο αναγνώστης μπορεί να αναγνωρίσει ξεκάθαρα το νόημά του, οι σελίδες με “φτερά” και η απόλυτη συμμετρία το καθιστά ένα διαμάντι για τη βιβλιοθήκη.

Προτελευταίο Πολεμικό Ψευδώνυμο, του Ραούλ Αρχεμί

Πρόκειται για ένα ψυχολογικό θρίλερ που αφήνει τον αναγνώστη ανίδεο μέχρι τις τελευταίες σελίδες. Απαιτεί μεγάλη έμπνευση από το συγγραφέα που καταφέρνει να στήσει την ιστορία πάνω στη βάση των πιο πολυσχιδών ψυχιατρικών φαινόμενων και των πιο συνηθισμένων άτυχων μοτίβων που ακολουθούν οι αστυνομικές σειρές. Ο Ραούλ Αρχεμί απογειώνει το αστυνομικό θρίλερ, δίνοντας ένα τελείως κοινωνικο-ιστορικό υπόβαθρο: από Ινδιάνους εγκαταλελειμμένους από τη λευκή φυλή στα όρια της φτώχειας ως βασανιστές της στρατιωτικής χούντας, τιμωρούς και κομπιναδόρους.

Ο Ραούλ Αρχεμί, άλλωστε, έχει ένα επαναστατικό παρελθόν, καθώς πήρε μέρος στον αγώνα κατά της δικτατορίας από το 1969 μέχρι το 1974, οπότε συνελήφθη και έμεινε δέκα χρόνια στη φυλακή. Μετά την απελευθέρωσή του, υπήρξε δραστήριος στο χώρο της δημοσιογραφίας και της τηλεόρασης.

Το βιβλίο ξεκινάει με έναν αφηγητή που είναι εντελώς άσχετος με την ιστορία μας, όπως ο αναγνώστης. Ένας δημοσιογράφος που ψάχνει το επόμενο θέμα που θα τον σώσει από την αφάνεια και τη μετριότητα. Ο διπλανός του στο κρεβάτι στο νοσοκομείο που βρίσκεται και ο ίδιος από ένα ατύχημα που δεν μπορεί να το θυμηθεί αποδεικνύεται ένα πρόσωπο που θα μπορούσε να του προσφέρει μια εντυπωσιακή βουτιά στην επικαιρότητα και τον βάζει να του αφηγηθεί τη ζωή του. Ο συγγραφέας στήνει ένα προφίλ πολλαπλών προσώπων που μαζί με τον αφηγητή πασχίζει να βρει την άκρη του μίτου της Αριάδνης.

Ένας νονός της νύχτας που κινεί τα νήματα του παράνομου κόσμου μιας τοπικής κοινότητας, ένας αστυνομικός που ψάχνει ανάμεσα σε πτώματα και τραυματίες έναν σεσημασμένο κι ο ψυχωτικός κληρικός με το θρησκευτικό παραλήρημα συνθέτουν μια μίξη εθνικής και εσωτερικής πάλης, ηθικής σύγκρουσης και ανέλπιδου αγώνα για να βρεθεί ένας σωτήρας που θα σώσει τον κάθε χαρακτήρα από το δράμα του.

Είναι ένα καλοφτιαγμένο αστυνομικό μυθιστόρημα σε στυλ κλασικής πεζογραφίας που ξεφυλλίζεται εύκολα. Μάλιστα, τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Μυθιστορήματος Luis Berenguer, το Βραβείο Dashiell Hammett 2005 και τα Βραβεία Αναγνωστών Novelpool και Brigada 21.


Η Χίμαιρα του Ανθρώπου-Τανκ, του Βίκτορ Σόμπρα

Ο Βίκτορ Σόμπρα χτίζει ένα πολιτικό θρίλερ βασισμένο πάνω σε μια δημοφιλή σκηνή αντίστασης στην πλατεία Τιενανμέν το 1989 στο κέντρο του Πεκίνου στην Κίνα. Ξεκινάει ένα κυνήγι μιας χίμαιρας που εξ’ ορισμού είναι αδύνατον να την αιχμαλωτίσεις. Μέσα από ένα αληθινό ανθρωποκυνηγητό, στημένα παιχνίδια και πολιτικά, μεγάλα συμφέροντα, μετατρέπει τον κεντρικό ήρωά του σε έναν δίκαιο τιμωρό της ταξικής πάλης.

Όλα φυσικά ξεκινούν -και καταλήγουν- στα ιστορικά γεγονότα που έλαβαν μέρος σε αυτήν τη σημαντική πλατεία της κινέζικης ιστορίας με αφορμή τη συμπλήρωση 25 χρόνων από τη βίαιη καταστολή των φοιτητικών διαδηλώσεων υπέρ της δημοκρατίας. Οι μαζικές διαμαρτυρίες που είχαν αρχίσει από τα μέσα Απριλίου με αιτήματα για δημοκρατία και ανθρώπινα δικαιώματα, έμοιαζαν να απειλούν τις πανίσχυρες Αρχές της Κίνας. Μετά από διαταγή της κινεζικής ηγεσίας υπό τον Ντενγκ Σιαοπίνγκ, επενέβη ο στρατός για να διαλύσει την εξέγερση στην υπό κατάληψη πλατεία Τιεν-αν-μεν («Πλατεία της Ουράνιας Γαλήνης»), όπου ήταν συγκεντρωμένοι φοιτητές και άλλες κοινωνικές ομάδες, σκοτώνοντας χιλιάδες πολίτες. Η πρωτοφανής βία και οι εκτελέσεις διαδηλωτών που ακολούθησαν, προκάλεσαν παγκόσμια φρίκη και σειρά διαμαρτυριών από πολλές χώρες του κόσμου.

Ωστόσο, σημείο αναφοράς και κεντρικό θέμα αποτελεί η εικόνα ενός μοναχικού διαδηλωτή ο οποίος σταμάτησε με το σώμα του μια ολόκληρη φάλαγγα αρμάτων μάχης και έγινε ένα από τα πιο δυνατά σύμβολα στην ιστορία της ανθρωπότητας για τον 20ο αιώνα. Ο συμβολισμός της αντίστασης ενός μονάχα ανθρώπου απέναντι στο καθεστώς, απέναντι στη βία, απέναντι στη λογική διανύει όλο το βιβλίο και δημιουργεί τις χίμαιρες του κάθε χαρακτήρα που ο καθένας με τον τρόπο του έχει έναν δικό του δεσμό με αυτήν την ιστορική στιγμή.

Ο Βίκτορ Σόμπρα βαπτίζει τον άνθρωπο που στάθηκε απέναντι από τα τανκς Άνθρωπο-Τανκ και ξεκινάει το κυνήγι του άλλοτε με τη μορφή του αδικημένου υπολοχαγού που οδηγούσε το τανκ, άλλοτε του τιμωρού που επιφορτίστηκε με το καθήκον που του άφησε ο πατέρας να εξομαλύνει τις ταξικές διαφορές εν ονόματι του κομμουνισμού κι άλλοτε μέσω του προσώπου μιας χώρας που θέλει να εξαφανίσει αυτήν τη μελανή σελίδα της από την Ιστορία.

Ο συγγραφέας προσπαθεί να αποδώσει το συμβολισμό της χίμαιρας και την αιτία που τις έχουμε τόσο μεγάλη ανάγκη, διατείνοντας πως είναι «η ενσάρκωση της φαντασιοπληξίας ότι άλλοι μας συμπληρώνουν και μας αντικαθιστούν». Κι όλα αυτά για να αποδώσει στο τέλος το δικό του ορισμό για τον κομμουνισμό και τις χίμαιρες του. «Ένα κάλεσμα να συνεχίσεις να φαντάζεσαι τον κομμουνισμό, τα διαφορετικά μοντέλα για να τον εξοπλίσεις. Έπρεπε να προβάρεις όλα τα κομμάτια, να ενώσεις αυτά που οδηγούσαν στο κοινό καλό, όσο παράταιρα κι αν ήταν, και να ξεφορτωθείς όσα οδηγούσαν στο αντίθετο μονοπάτι. Ξανά και ξανά, ξεκινώντας από την αρχή, δοκιμάζοντας όλες τις συνδέσεις ανάμεσα στο παρελθόν και στην ελπίδα, μέχρι να βρεις την κοινή για όλους χίμαιρα».

Ένα βιβλίο που ακροβατεί ανάμεσα στο παρελθόν και στο παρόν, προσπαθώντας να βρει μόνο εκείνα τα θετικά βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε για να συντάξουμε ένα καλύτερο μέλλον.

Δείτε περισσότερα: www.carnivora.gr

AUTHOR

Γιώτα Συνιρίδου

Κοινωνική λειτουργός ταγμένη στη λογοτεχνία και στην αρθρογραφία.

Loading...
5 χρόνια START – Create Cultural Change: Το πρόγραμμα που αλλάζει τα ελληνικά δεδομένα στον πολιτισμό!
«Η διαγραφή της λέξης», η ιστορία της 16ης Μαρτίου 2020.