Skip to content

Μιλήσαμε με την Αλεξάνδρα Κολλάρου για την Τέχνη.

DATE

SHARE THIS ARTICLE

Illustration: Ειρήνη Ντελή

Η Αλεξάνδρα Κολλάρου βρίσκεται στα παρασκήνια της ελληνικής εικαστικής πραγματικότητας και αποφάσισε να γράψει ένα βιβλίο για την 25η εμπειρία της με χιούμοριστικη γραφή κι ανάλαφρο ύφος.

Ανάμεσα στους καταραμένους καλλιτέχνες, στα αμέτρητα projects και σε εκείνους τους ταλαντούχους που εγκλωβίζονται εκτός του συστήματος όπως η ίδια αναφέρει, το «Η Ελληνική Τέχνη από το Α ως το Ω» μοιάζει να είναι το εγχειρίδιο κάθε σωστού μέντορα που θα ήθελα να έχω στη βιβλιοθήκη μου.

Ήρθαμε σε επαφή μαζί της και είχε μεγάλη διάθεση να μας μιλήσει λίγο περισσότερο για τον εαυτό της και το βιβλίο της που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Key Books.

 

Ποια είναι η Αλεξάνδρα Κολλάρου; Ποιον θαυμάζει, τι φοβάται και τι έχει να πει;

Είναι μια γυναίκα με πάθος, σαν τη Marie Claire περίπου. Επίσης, είναι ένας άνθρωπος που αισθάνεται άνετα παντού και δε βαριέται σχεδόν ποτέ, γιατί έχει πιά μάθει να αγαπάει πολύ τη ζωή και να βρίσκει πάντα κάτι ενδιαφέρον να κάνει. Θαυμάζει όλους τους ανθρώπους που έχουν το θάρρος να ακολουθούν τα όνειρα τους. Θαυμάζει επίσης, τον Damien Hirst, τον Kaws και τον Elon Musk (λίγο). Φοβάται μήπως βάλει πολλά κιλά και δε μπορεί να τα χάσει, μήπως δε βρει κρασί για τα εγκαίνια και τα events της, και περισσότερο απ’ όλα την ημέρα που θα σταματήσει να ονειρεύεται. Έχει να πει αν δε σου αρέσει η ζωή σου φτιάξτην όπως τη φαντασιώνεσαι. Επίσης, έχει να πει: έχω μια τέλεια ιδέα, είσαι μέσα;

Τι ήταν εκείνο που σε ώθησε να ασχοληθείς με τη συγγραφή;

Ήταν κάτι μάλλον αναπόφευκτο, ειδικά η συγγραφή ενός βιβλίου για την τέχνη. Γράφω διαρκώς, εδώ και χρόνια -είτε πρόκειται για εκθεσιακά κείμενα, δελτία τύπου, αλλά και άλλες συνεργασίες που κάνω κατά καιρούς με περιοδικά και online μέσα και -ένας θεός ξέρει πόσα- κείμενα καλλιτεχνών, για να χτίσουμε τις «περσόνες» τους, τα mission statements, ακόμη και τις συνεντεύξεις τους, ώστε να παρουσιάσουν μια σωστή εικόνα προς τα έξω. Γράφω επίσης πιο προσωπικά πράγματα, όπως το blog το οποίο διατηρώ (therealqueenofstuff.wordpress.com), curated content για τις διάφορες πλατφόρμες μου στα social media και σημειώσεις βγαλμένες μέσα από τη ζωή μου. Ήταν ανέκαθεν στα πλάνα μου να γράψω βιβλία -είναι μια οικεία, σχεδόν αυτόματη δραστηριότητα- το μόνο που δεν είχε προκύψει ήταν το σωστό timing, ώσπου τελικά ήρθε τώρα.

Τι κάνει μια συγγραφέας στον ελεύθερό του χρόνο;

Μια συγγραφέας στον ελεύθερο χρόνο της ασχολείται με την σύγχρονη τέχνη, στήνει εκθέσεις, φτιάχνει έργα, συμβουλεύει καλλιτέχνες και σκαλίζει διαρκώς νέες δημιουργικές ιδέες. Επίσης, γυμνάζεται φανατικά, φτιάχνει πράγματα με το black & decker της, μαγειρεύει και ταξιδεύει σε κάθε ευκαιρία. Το πρόβλημα είναι ότι δεν έχει πολύ ελεύθερο χρόνο.

Ποια πιστεύεις ότι είναι η μεγαλύτερη σου φιλοδοξία ως συγγραφέας;

Είμαι project-oriented και έτσι σπανίως σκέφτομαι το «end game» -όχι μόνο όσον αφορά τη συγγραφή, γενικότερα. Εννοώ ότι όταν δουλεύω σε κάτι με απορροφά απόλυτα και η φιλοδοξία μου είναι να το δω να παίρνει σάρκα και οστά. Έχω όμως κάτι που εμπίπτει σε αυτήν την κατηγορία: γράφω ένα βιβλίο το οποίο θέλω να δω στο πωλητήριο του Moma, της Tate Gallery και άλλων τέτοιων «ιδρυμάτων». Είναι ιδιαίτερα φιλόδοξο, το αναγνωρίζω, αλλά δεν το αφήνω να με τρομάξει -θα προσπαθήσω να το καταφέρω. Και αν πάλι όχι, θα το έχω δοκιμάσει, δε θα μου μείνει απωθημένο. Είτε επιτύχω, είτε αποτύχω, θα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

Η Ελληνική Τέχνη από το Α ως το Ω, λοιπόν: Ποιο ήταν το κίνητρο πίσω από αυτό το βιβλίο;

Ένιωσα την ανάγκη να κάνω ένα σχόλιο για την κατάσταση της τέχνης στην Ελλάδα σήμερα και αντί να το κάνω σε μία παρέα, το έκανα μέσα από ένα βιβλίο, το κατέγραψα δηλαδή επίσημα. Το βιβλίο αυτό λέει διαφορετικά πράγματα σε διαφορετικούς ανθρώπους. Για τους ανθρώπους του εικαστικού χώρου, είναι κάτι σαν κλείσιμο του ματιού -θα κάνουν άλλη ανάγνωση από το γενικό κοινό, το πιθανότερο είναι ότι θα γελάσουν (σε κάποια σημεία ίσως πικρά), θα συμφωνήσουν, κάποιοι που βρίσκονται σε άρνηση ίσως εκνευριστούν, πολλοί θα αναγνωρίσουν τον εαυτό τους σαν γενική φιγούρα (δεν εξαιρώ τον εαυτό μου) – σε όποια περίπτωση θα καταλάβουν απόλυτα τι περιγράφει και γιατί γράφτηκε. Για τον κόσμο που είναι εκτός «οικοσυστήματος» η πρόθεση μου ήταν διαφορετική. Ήθελα να τραβήξω την κουρτίνα στους μηχανισμούς, και με κατανοητό τρόπο να τους γνωρίσω μερικά πράγματα για τον Ελληνικό εικαστικό χώρο, με απώτερο σκοπό να τους φέρω πιο κοντά στην τέχνη.

Σε ποιον απευθύνεται αυτό το βιβλίο; Στο αναγνωστικό κοινό που τον ενδιαφέρει και ασχολείται με την τέχνη είτε εξειδικευμένα, είτε όχι; Ή θα έλεγε κανείς «ένα εγχειρίδιο για την τέχνη» ανοιχτό σε όλους;

Είναι μάλλον γελοίο να λες ότι κάτι «απευθύνεται σε όλους», αλλά με το βιβλίο αυτό αισθάνομαι έτσι. Σε δεύτερη σκέψη θα το περιορίσω σε 3 κατηγορίες ανθρώπων: στους φιλότεχνους προφανώς, όσους αγαπούν την τέχνη είτε από κοντά είτε από μακριά, στους ανθρώπους που ενδιαφέρονται να μαθαίνουν νέα πράγματα και, τέλος, στους ανθρώπους που τους αρέσει να διασκεδάζουν, να περνούν καλά και να γελάνε. Αν κάποιος δεν ανήκει σε καμία από τις 3 αυτές κατηγορίες, ίσως να μην απολαύσει το βιβλίο μου. Επιφυλάσσομαι. Είμαι αρκετά σίγουρη ότι είναι, αν μη τι άλλο, ένα ευχάριστο ανάγνωσμα που δε θα μετανιώσεις τον χρόνο που αφιέρωσες να το διαβάσεις.

Ποιο είναι το μήνυμα που θα ήθελες να μεταδώσεις; Τι θα ήθελες να προκαλέσεις στους αναγνώστες του βιβλίου σου να σκεφτούν και να αισθανθούν;

Η τέχνη μας αφορά όλους και έχει σαν σκοπό να ομορφαίνει τη ζωή μας, είναι ένα καταφύγιο για τον καθένα μας, κι όμως πλασάρεται σαν κάτι δυσνόητο και απρόσιτο, και εν τέλει τελείως διαφορετικό από αυτό που πραγματικά είναι. Ήθελα να το ξεκαθαρίσω αυτό, να τελειώνουμε με τον ψευτο-ελιτισμό, να πω στον κόσμο που φοβάται την τέχνη ότι δεν υπάρχει λόγος. Ο χώρος της τέχνης δε διαφέρει ουσιαστικά σε τίποτα από οποιονδήποτε άλλο επαγγελματικό χώρο – είναι το ίδιο αδέξιος και ανθρώπινος και – άπαξ και καταλάβεις τους βασικούς κώδικες του- δεν είναι δύσκολο να πλοηγηθείς σε αυτόν. Αυτό ισχύει και για το γενικό κοινό αλλά είναι εξίσου σημαντικό και για τους νέους καλλιτέχνες, ή για τους (ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΟΥΣ) καλλιτέχνες που είναι εκτός «συστήματος», αισθάνονται μπερδεμένοι και δε ξέρουν πως να χειριστούν την κατάσταση. Κάποιος που ψάχνει απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα, με προσεκτική ανάγνωση θα τις βρει όλες. Στόχος του βιβλίου είναι να φέρει την τέχνη πιο κοντά στους ανθρώπους, να την τοποθετήσει δηλαδή εκεί που ανήκει.

Θα ήθελες να μοιραστείς μαζί μας μερικά από τα μελλοντικά λογοτεχνικά σου σχέδια;

Αναφέρθηκα πιο πάνω στο βασικότερο μου σχέδιο: γράφω ένα βιβλίο αντίστοιχο με το «Η Ελληνική Τέχνη Α από το Α έως το Ω» με θέμα την παγκόσμια εικαστική σκηνή και το γράφω απευθείας στα Αγγλικά. Παράλληλα, δουλεύουμε με την Key Books, τους εκδότες μου, πάνω στη δημιουργία του ημερολογίου του οίκου για το 2020 – μου έχουν κάνει την τιμή να μου το αναθέσουν και είναι κάτι που με εξιτάρει πολύ, καθώς είμαι φανατική χρήστης ημερολογίων. Σκέφτομαι κάτι πολύ ιδιαίτερο. Από εκεί και πέρα βλέπω διάφορα βιβλία στο μέλλον μου, on topic, με κεντρική αναφορά την τέχνη, αλλά και off topic – ένα βιβλίο μαγειρικής ας πούμε, έναν οδηγό αυτοβοήθειας και -σίγουρα- ένα βιβλίο αφιερωμένο στα ταξίδια μου. Έχω ήδη 3-4 βιβλία που βρίσκονται σε διάφορα στάδια συγγραφής- δε ξέρω αν θα τα προχωρήσω τώρα, αργότερα ή ποτέ. Μιλώντας για λογοτεχνικά σχέδια, τον Μάιο σχεδιάζουμε άνοδο στη Θεσσαλονίκη, για μία πολύ special παρουσίαση της «Ελληνική Τέχνης», στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου.

Τι θα έλεγες σε έναν αναγνώστη που δεν σε γνωρίζει και θα έβλεπε για πρώτη φορά στο ράφι μπροστά του το «Η Ελληνική Τέχνη από το Α ως το Ω»;

Να το αγοράσει αμέσως και να το κάνει δώρο και στους φίλους του. Και αν δεν του αρέσει, θα του δώσω τα λεφτά του πίσω!


Το βιβλίο της Αλεξάνδρας Κολλάρου με τίτλο «Η Ελληνική Τέχνη από το Α ως το Ω» κυκλοφορεί από την Κey Books.

Περισσότερα: www.keybooks.gr

AUTHOR

Γιώτα Συνιρίδου

Κοινωνική λειτουργός ταγμένη στη λογοτεχνία και στην αρθρογραφία.

Loading...
To Burger Festival επιστρέφει ξανά στην πρωτεύουσα της γεύσης!
Θέλεις να μάθεις πως να φωτογραφίζεις μνημεία;