Skip to content

Σου συστήνουμε τον Albert Barqué-Duran, έναν καλλιτέχνη με βαθιά ερευνητική ματιά!

DATE

SHARE THIS ARTICLE

*Click here for English
Φωτογραφίες: Στάθης Μάρκου

Γνωρίσαμε τον Albert Barqué-Duran στο τελευταίο Reworks Agora. Η σκέψη του και το πρωτοποριακή και καλλιτεχνική του ενασχόληση κέντρισε το ενδιαφέρον μας. Η επιλογή του στο να βρεθεί ανάμεσα σε 64 καλλιτέχνες στο πρόγραμμα We are Europe 2019 δεν μας άφησε μια έντονη παρόρμηση να τον γνωρίσουμε καλύτερα. Και το κάναμε, με την συνέντευξη που ακολουθεί!

Μέσω της δουλειάς σου, καταλαβαίνουμε ότι ασχολείσαι με κοινωνικά και υποθετικά σενάρια, ενώ εκφράζεσαι καλλιτεχνικά με νέα μέσα και τεχνολογίες. Τι σε κινεί προς αυτή την κατεύθυνση;
Η περιπλοκότητα του κόσμου. Το βρίσκω εξαιρετικά δύσκολο να βρω (υλικά) μέσα έκφρασης, δεδομένου της πολυπλοκότητας της σύγχρονης πραγματικότητας. Για κάποιο λόγο, νομίζω ότι βρίσκω ατα νέα μέσα και τεχνολογίες ένα σημαντικό και αξιόλογο τρόπο να εξερευνήσω αυτή την πολυπλοκότητα, από μια καλλιτεχνική σκοπιά. Αυτή η κατεύθυνση είναι αποτέλεσμα κυρίως από την προσπάθεια πρώτων, να βρω μυθηστορηματικά format παραγωγής επιστημονικής γνώσης, δεύτερον, να σκεφτώ σύγχρονα και μελλοντικά θέματα και την πολιτισμική τους νύξη, και τρίτον -και σημαντικότερον για μένα-, να δημιουργήσω δυναμικές εμπειρίες ώστε να προκαλέσω τα όρια την ανθρώπινης αντίληψης. 

Ποιες είναι οι αντιδράσεις του κοινού όταν έρχονται αντιμέτωποι, για παράδειγμα, με την πρόσφατη performance My Artificial Muse;
Είναι πάντα πραγματικά ενδιαφέρον να παρατηρώ τις αντιδράσεις του κοινού και να λαμβάνω σχόλια. Μερικοί μας προσεγγίζουν απλώς να να δηλώσουν «Ήμουν τόσο χαμένος, δεν έχω ιδέα την παρακολούθησα μόλις». Κάποια άλλοι μας λένε ότι είναι ευγνώμονες που τους προσφέραμε μια μοναδική εμπειρία, πολύ ξεχωριστή απ’ ό,τι άλλο είχαν βιώσει μέχρι στιγμής. Η αλήθεια είναι πως, απ’ ότι φαίνεται, υπάρχει ένα συγκεκριμένο pattern, και ευτυχώς είναι αυτό που στοχεύαμε, να προκαλέσουμε το κοινό να προβληματιστεί βαθιά με ένα θέμα. Αυτός ακριβώς είναι ο στόχος μας με τέτοιου είδους «αποδιοργανωτικά» έργα. Κανείς δεν αισθάνεται αδιάφορος και ο κόσμος αποχωρεί τελικά με περισσότερες απαντήσεις από ότι ερωτήσεις.

Μουσική, ήχος και αισθήσεις. Τρόπος επικοινωνίας ή προσωπική έκφραση;
Μέχρι στιγμής, επικεντρώνομαι στο να εξερευνώ νέους τρόπους επικοινωνίας. Πολύ φοβάμαι ότι αυτή η προσπάθεια μεταφράστηκε σε έργα, χωρίς να έχουν την «προσωπική» μου διάσταση. Αλλά, για να είμαι ειλικρινής, έχω περισσότερο ενδιαφέρον στο να εξερευνήσω μετά-θέματα απ΄ ότι στο να επιχειρήσω να εκφράσω μια πιο προσωπική και υποκειμενική πραγματικότητα. Νομίζω ότι ο καλλιτέχνης, σήμερα, θα έπρεπε να αφήσει λίγο στην άκρη τον εσωτερικό του κόσμο και να στοχεύσει σε κάτι πιο ευρύ. Αλλά ίσως να μιλάει το επιστημονικό μου υπόβαθρο αυτή τη στιγμή. 

Τι είναι αυτό που ελπίζεις να προσθέσεις στον σύγχρονο χάρτη της τέχνης;
Ειλικρινά, νομίζω ότι δεν θα ΄πρεπε να απαντήσω εγώ σ’ αυτό. Στο τέλος, ο κόσμος είναι αυτός που ερμηνεύει και «χωνεύει» την δουλειά μου και είναι ο κριτής στο τι προσθέτω, αν προσθέτω, στις ζωές τους, στην κοινωνία, στον πολιτισμό. Οι προθέσεις μου, όπως είπα και πριν, είναι να φέρω τον κόσμο στην θέση να αντιμετωπίσει θέματα που κανονικά δεν θα αφιέρωνε χρόνο στο να τα σκεφτεί και να παρακινήσω αυτή την ενέργεια με το να δημιουργώ ταραχοποιητικές καλλιτεχνικές εμπειρίες. 

Κοιτώντας πίσω, ποιες είναι οι βασικές σου αναφορές στην γενικότερη καλλιτεχνική σου προσέγγιση; Θα τις εντόπιζες σε συγκεκριμένες σύγχρονες θεωρίες και τρέχουσες κοινωνικές (δυτικές) συνθήκες ή είναι πιο βαθιά ριζωμένες στην κλασική φιλοσοφία;
Θα έλεγα ότι είναι μια μίξη από διαφορετικές πηγές γνώσης. Το υπόβαθρο είναι καθαρά επιστημονικό και φιλοσοφικό, αλλά και πάλι, βρίσκω μια είδους ομορφιά στο να τα εξερευνώ μέσω πολύ σύγχρονων και μελλοντικών κοινωνικών προκλήσεων. Ακριβώς το ίδιο μου συμβαίνει και όταν σκέφτομαι την τέχνη· το παλίο και το νέο.

Επιλέχτηκες στο πρόγραμμα We Are Europe 2019. Μπορείς να μοιραστείς τα πιο συναρπαστικά σημεία αυτής της εμπειρίας;
Ήταν μια πλήρως ικανοποιητική εμπειρία, το να συναντήσω άλλους καλλιτέχνες, που αντιμετωπίζουν ίδιες προκλήσεις και προβληματισμούς, με παρόμοια οράματα και στόχους. Είναι πάντα πολύ ευχάριστο να αισθάνεσαι μέρος μια κοινότητας. Αισθάνομαι ευγνώμων που είχα αυτή την ευκαιρία. Ήταν τιμή μου.

Αν έπρεπε να διαλέξεις, θα δήλωνες παράλογος σουρεαλιστής ή επίμονος ρεαλιστής;
100% παράλογος σουρεαλιστής. Χρειαζόμαστε περισσότερο σουρεαλισμό στις ζωές μας.

Ποια είναι η προτεραιότητά σου που δεν έχει ακόμα εκφραστεί μέσω της δουλειάς σου; Τι να περιμένουμε από σένα στα επόμενα σου projects;

Θα επικεντρωθώ στο να δημιουργήσω δυναμικές εμπειρίες που ωθούν τα όρια της ανθρώπινης αντίληψης. Θα συνεχίσω να εξερευνώ τις διαστάσεις της διάδρασης μεταξύ ανθρώπου και μηχανής και χωρικής τέχνης. Αυτή τη στιμή, είμαι κάπως απορροφημένος στην διερεύνηση της σχέσης μας με την ύλη, με μια σωματική προσέγγιση. Νέες πρεμιέρες φτάνουν σύντομα. Περιμένω μερικούς συναρπαστικούς μήνες!

www.albertbarque.com
Facebook: @albertbarqueduran

English


Meet Albert Barqué-Duran, one of the most profound artists of the current artistic scene! 

Photography: Stathis Markou

We got to know Albert Barqué-Duran from the last edition of Reworks Agora. His thinking and his provocative artistic practice captured our interest. His selection to take part in the We are Europe 2019 and be one of 64 artists led to a restless urge to meet him in person. And we did it, through the following interview!

Your work is dealing with social and speculative issues and is expressed through new media and technologies. What drives you towards this direction?
This complex world. I find it extremely challenging to find (physical) means of expression given the complexity of our reality nowadays. For some reason, I think I find these new media and technologies a significant and worth way to explore this complexity from an artistic viewpoint. This direction is motivated mainly by firstly trying to find novel formats of generating scientific knowledge; secondly reflecting about contemporary and futuristic issues and its cultural implications; and the most significant to me thirdly, creating powerful experiences to push the boundaries of human perception.

What are the reactions of the audience, when confronting, for example, the recent My Artificial Muse performance?
It is always super interesting to see the reactions and to receive feedback. Some people approach us just to say “I was so lost, I have no idea what I just experienced”. Some other people tell us they are very grateful for making them experience something they’ve never experienced before. The truth is, that it seems there is a common pattern, and fortunately is the one that we will always aim at, inducing the audience to reflect deeply on a topic. And that is exactly our objective with this kind of disruptive projects. No one feels indifferent and people leave with more answers than questions.

Music, soundscapes and senses. Mode of communication or personal expression?
So far, I’ve been focusing entirely on exploring “new” modes of communication. I’m afraid this effort translated into works that miss some of my personal dimensions. But to be honest, I’m more interested in exploring meta-topics than trying to express a more intimate and subjective reality. I feel that the artist nowadays should leave a bit more aside from the internal world to try to reach something a bit broader. But maybe my scientific background is the one talking right now.

What is that you are hoping you are adding in the artist map of today?
I sincerely think I shouldn’t be the one talking about that. In the end, it will be the people interpreting and “digesting” my work who will be the judges of what I’m adding, if anything, to their life, society, and culture. My intentions, as mentioned before, are to make people reflect on topics that normally are not used to spend time thinking about, and to induce that by designing disruptive artistic experiences.

Looking back, what are the main references in your general artistic approach? Is it traced to specific modern theories and current societal (Western) conditions or is it deeply rooted in classical philosophy?
I would say it’s a mix of lots of different sources of knowledge. The background is clearly scientific and philosophic, but then I find beauty exploring them from very contemporary and futuristic societal challenges. Exactly the same happens to me when thinking about art; the old and the new.

You were selected to be part of the We Are Europe 2019. Any exciting remarks on your experience?
It has been a very fulfilling experience, meeting other artists, facing the same challenges and preoccupations, and with similar visions and missions. It is always very pleasing to feel part of a community. I feel very grateful to have received this opportunity. It’s been an honor.

If you had to choose, would you go for absurd surrealism or constant pragmatism?
100% absurd surrealism. We need more surrealism in our lives!

What is your urgency that hasn’t been yet expressed in your work? What should we expect to see in your next projects?
I’ll be focused on trying to create powerful experiences to push the boundaries of human perception. I’ll keep exploring mainly the dimensions of human-machine interaction and space art. But right now, I’m quite absorbed in exploring our relationship with matter, with physical reality. New premieres are coming very soon. Exciting months ahead!

www.albertbarque.com
Facebook: @albertbarqueduran

AUTHOR

Σοφία Τόπη

Ξεκίνησε από την αρχιτεκτονική και τον κινηματογράφο για να φτάσει στο design, το κείμενο και το negroni. Σκορπιός.

Loading...
Πέθανε ο αγαπημένος Κώστας Βουτσάς.
Η πρωτοβουλία valtousx και η έκθεση που αποτυπώνει περιστατικά ρατσιστικής βίας.