Μιλήσαμε με τον Αντώνη Ντούσια, τον δημιουργό του εξπρεσιονιστικού animation «Βίαιη Εξίσωση»!
Ο φανταστικός κόσμος της «Βίαιης Εξίσωσης» είναι δυστοπικός και επίκαιρος, με δυνατούς παραλληλισμούς, που ίσως να μην αποκωδικοποιούνται από τον καθένα με τον ίδιο τρόπο, όμως σίγουρα σου προκαλούν τα ίδια έντονα συναισθήματα. Εσύ, θα άφηνες τα ψάρια να κάνουν την αέναη κίνησή τους;
Ο Αντώνης αποφοίτησε από το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια αποφάσισε να αφοσιωθεί στην άλλη του αγάπη, που ήταν η ζωγραφική. Μεγαλώνοντας ανάμεσα σε βιβλία ζωγραφικής, από μικρός ανακάλυψε την κλίση του στην τέχνη. Κάποιοι από τους ζωγράφους που τον επηρέασαν στα πρώτα του βήματα ήταν ο Max Ernst και ο Salvador Dali. Ήταν από τους πρώτους Έλληνες στα μέσα της δεκαετίας του ’80 που ξεκίνησε να γνωρίζει την τρισδιάστατη απεικόνιση, η οποία ήταν τότε ακόμα σε πειραματικό στάδιο, ως ένα ακόμα εικαστικό εργαλείο. Έκτοτε, ασχολείται με την ψηφιακή τέχνη και το 3D animation.
Πρόκειται για μια ταινία που είναι εμπνευσμένη από το έργο του γλύπτη Κωστή Γεωργίου. Πως έγινε η επιλογή του καλλιτέχνη;
Σε όλα αυτά τα θέματα υπάρχει πάντα ο παράγοντας της τυχαιότητας. Ήμουν σε μια φάση που με ενδιέφερε η δημιουργία ενός κόσμου κινηματογραφικού, βασισμένο στη ζωγραφική και μετά τη γνωριμία μου με τον γλύπτη Κωστή Γεωργίου προέκυψε κάπως αυθόρμητα η συνεργασία. Εκείνος μου έδωσε το ελεύθερο για να χρησιμοποιήσω τα έργα του και στη συνέχεια ο σχεδιασμός έγινε από εξολοκλήρου από εμένα. Ανά διαστήματα, του έδειχνα την εξέλιξη της ταινίας και αφού είδε το τελικό αποτέλεσμα έδειξε να του άρεσε πολύ.
Πέρα από το καλλιτεχνικό κομμάτι, υπάρχει εμφανώς ένα πολιτικό σχόλιο. Πως προέκυψε αυτή η σύνθεση του έργου;
Στις δυο τελευταίες ταινίες μου, έχω μια ιδιαίτερη προσέγγιση στο θέμα. Πρώτα δημιουργώ έναν κόσμο βασισμένο στα έργα ενός καλλιτέχνη, συγκεκριμένα εδώ στα έργα του κ. Γεωργίου, και στη συνέχεια μου «αναδύεται» υποσυνείδητα μια ιστορία από τους πρωταγωνιστές και τον κόσμο που φτιάχνω. Ακολουθώ μάλλον μια αντίθετη πορεία απ’ ότι γίνεται συνήθως, όμως είναι κάτι που θεωρώ πως εν τέλει είναι πιο ενδιαφέρον και δημιουργικό, αν και επίσης χρονοβόρο.
Ενώ έφτιαχνα τον κόσμο του Κωστή Γεωργίου συνέβη ένα περίεργο περιστατικό. Ένα από τα αγάλματά του, η κόκκινη μορφή με τα φτερά, είχε τοποθετηθεί στο Φάληρο και κάποιοι θρησκόληπτοι το βανδάλησαν ρίχνοντάς του λευκή μπογιά και στη συνέχεια το έσπασαν. Αυτή η απολίτιστη κίνηση, ενός είδους φασισμού, ήταν μια αφορμή που με έστρεψε σε αυτό το πολιτικό περιεχόμενο.
Έχοντας δει το «Αίνιγμα», την προηγούμενη βραβευμένη ταινία μικρού μήκους που έκανες με τον Άρη Φατούρο, που είχε πιο ποιητικό χαρακτήρα, καταλαβαίνουμε πως κινήθηκες σε διαφορετικούς δρόμους με τη «Βίαιη Εξίσωση», όπου το πολιτικό σχόλιο είναι πολύ έντονο.
Γενικά, ήθελα να κάνω ένα σχόλιο για τον καθημερινό φασισμό που παίρνει διάφορες εκφάνσεις. Και αυτό που είναι ενδιαφέρον είναι πως διάφοροι φίλοι και γνωστοί που έχουν δει τη «Βίαιη Εξίσωση», βλέπουν διαφορετικό αντικείμενο στην ταινία. Για παράδειγμα, κάποιοι το αντιλαμβάνονται ως μήνυμα απόρριψης της διαφορετικότητας από την κοινωνία, άλλοι ως εναντίωση στον θρησκευτικό φονταμενταλισμό ή στο πως ο φασισμός είναι μια θρησκεία. Η αλήθεια είναι πως είχα όλα αυτά τα πράγματα στο μυαλό μου, χωρίς να θέλω να τα συγκεκριμενοποιήσω.
Ποια είναι τα βασικά κομμάτια της διαδικασίας παραγωγής μια τέτοιας ταινίας animation;
Η διάρκεια αρχικά είναι 5 λεπτά. Προσπάθησα για να βγεί ένας στρογγυλός αριθμός. Γι’ αυτά τα πέντε λεπτά, ο χρόνος παραγωγής ήταν ένας χρόνος, ενώ παράλληλα με άλλες δουλειές, το δούλευα ενάμισι χρόνο πριν. Η διαδικασία της εικονογράφησης περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός «εικονικού κόσμου», είτε μιμούμενος έργα του γλύπτη-ζωγράφου, είτε παίρνοντας υφές και βάζοντάς τες σε τρισδιάστατα αντικείμενα που έχω σχεδιάσει. Με αυτό τον τρόπο, σκηνοθετώ ένα κανονικό γύρισμα σε αυτόν τον κόσμο. Είναι μια συνεχής διαδικασία ανατροφοδότησης καθώς προκύπτουν συνέχεια νέες ιδέες κι έτσι τα πλάνα επαναπροσδιορίζονται κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.
Ας μιλήσουμε για τη συνεργασία σου με τους υπόλοιπους συντελεστές της Βίαιης Εξίσωσης.
Η μουσική είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ταινίας και την επιμελήθηκε ο Μάριος Αριστόπουλος, με τον οποίο έχουμε ξανασυνεργαστεί στο παρελθόν. Ο Μάριος χρησιμοποίησε πλάνα, έγραφε πάνω τους και στη συνέχεια υπήρχε μια συνομιλία μεταξύ μας μέχρι το τελικό αποτέλεσμα. Κατά τη διάρκεια του τρισδιάστατου σχεδιασμού συμμετείχαν η Νάντια Ζερβάκου και η Αγγελική Κωστοπούλου σε κομμάτια του 2d animation. Ο φίλος-συνεργάτης Άρης Φατούρος ήταν ο Creative και Executive Producer, ενώ ο Βασίλης Κωνσταντόπουλος, άλλος ένας φίλος, έχει αναλάβει το δύσκολο κομμάτι της επικοινωνίας και προώθησης.
Τί περιλαμβάνουν τα επόμενα σχέδιά σου;
Υπάρχει ήδη ένα video art 9 λεπτών στημένο πάνω στο συνολικό έργο του Κωστή Γεωργίου, το οποίο δημιουργήθηκε καθαρά για να προβληθεί σε εκθέσεις που τον φιλοξένησαν και θα τον φιλοξενήσουν σε εσωτερικό και εξωτερικό. Το βασικό επόμενο σχέδιο όμως είναι ένα animation μεγάλου μήκους!
Η «Βίαιη Εξίσωση» ταξίδευε στα εξής φεστιβάλ:
Annecy Animation Festival, Cartoon Club, Aspettando Melies, Cinema Festival of La Culata, Animanima International Animation Festival, Linoleum, Manifesto, Fangofest Amposta, Drama National Short Film Festival, Animasyros International Festival, In the Palace Short Film Festival, Tindirinidis International Animated Film Festival, Athens Film Festival, Soundscreen Film Festival, El Gouna Film Festival, Paris International Animation Film Festival, Slemani International Film Festival, Balkanima European Animation Festival, Anim’est International Film Festival, Courand 3d Film Festival, Wiesbaden Animation Wochenende.