Παναγιώτα Βλαντή: «Δεν τα παρατάω εύκολα. Είμαι μαχήτρια»
Κάμερα/Μοντάζ: Κατερίνα Μποτζώρη
Ήχος: Νίκος Καλλιάνης
Η Παναγιώτα Βλαντή υποδύεται τη Μαριάννα, σύζυγο του Γιόχαν, στο έργο “Σκηνές από έναν γάμο”, στο θέατρο Εγνατία. Πρόκειται για τις κρυφές ματιές στην καθημερινότητα ενός ζευγαριού, δεμένο με έναν ανώδυνο γάμο, μέχρι το επώδυνο διαζύγιο. “Η τέχνη του να κρύβεις πράγματα, κάτω από το χαλί”.
Σκηνές από έναν γάμο. Δώστε μας μια πρόγευση.
Οι “σκηνές από έναν γάμο”, βασίζονται σε ένα υπέροχο κείμενο. Δεν σταματάω να λέω πως, ακόμη κι όταν τελειώσουν οι παραστάσεις, θα εξακολουθώ να το διαβάζω. Ένα κείμενο για τις σχέσεις ενός ζευγαριού με δυο παιδιά, τόσο επίκαιρο, άμεσο και καθολικό. Συμβιβασμοί, καταπιέσεις, τρίτο πρόσωπο, πάθος, έρωτας, ρουτίνα και κυρίως, η μετ’εμποδίων ανακάλυψη και αποκάλυψη των ίδιων τους των εαυτών. Σπουδαίο κείμενο, φοβερή ταινία και μια μεστή θεατρική απόδοση. Μου κάνει εντύπωση το γεγονός ότι ο κόσμος αντιδρά σε κάθε ατάκα, σκουντώντας τον διπλανό του, κουνώντας το κεφάλι, χαμογελώντας, καθώς συνειδητοποιεί ότι αυτά μπορεί να ήταν τα λόγια, που είπε στον σύντροφό του το πρωί ή και αυτά, που δεν είπε. Βλέπω κομμάτια του εαυτού μου, στο κείμενο.
Πώς προέκυψε η συνεργασία με τον Ένκε Φεζολλάρι και τον Δάνη Κατρανίδη;
Με τον Ένκε υπήρχε, εδώ και αρκετά χρόνια, ένα καλλιτεχνικό φλερτ, το οποίο δεν εξελισσόταν λόγω άλλων επαγγελματικών υποχρεώσεων. Ο Δάνης Κατρανίδης ήταν καθηγητής μου στην σχολή, αλλά δεν βρεθήκαμε ποτέ μαζί, επί σκηνής. Όταν μου έκαναν την πρόταση να συνεργαστούμε, δέχτηκα με χαρά, αλλά δεν κρύβω το άγχος που μου δημιουργήθηκε. Κακά τα ψέματα, είναι δύσκολο και πρωτόγνωρο, για μια μαθήτρια, να είναι στη σκηνή, με τον δάσκαλό της. Ομολογώ πως, αρχικά, είχα την αίσθηση ότι θα με διορθώσει, θα πει κάτι, αλλά η γενναιοδωρία του, με έκανε να νιώσω άνεση και ασφάλεια. Αυτό ήταν, για μένα, διαβατήριο σε ένα μαγικό ταξίδι.
Από τι χαρακτηρίζεται η Μαριάννα, η ηρωίδα που υποδύεστε;
Ξεκινά ως μια καταπιεσμένη, συμβιβασμένη σύζυγος, που αγαπά πάρα πολύ την οικογένειά της, αλλά έχει τρυπώσει στα γρανάζια της ρουτίνας. Ενδεχομένως, έχει παραμελήσει τη σχέση με τον άντρα της και στην πορεία του έργου, μεταμορφώνεται σε μια άλλη γυναίκα. Μια γυναίκα, που ανακαλύπτει τον εαυτό της, διεκδικεί το πάθος της και είναι, για πρώτη φορά, εξιταρισμένη να μάθει τι ακριβώς θέλει να κάνει με τον εαυτό της. Ναι μεν τα παιδιά, αλλά και ο εαυτός της. Ενδιαφέρεται για τη γυναικεία της υπόσταση. Ο Μπέργκμαν δείχνει να αγαπάει τόσο την Μαριάνα, όσο και τον Γιόχαν. Τους δικαιώνει, επί ίσοις όροις.
Σαν άνθρωπος, βρίσκεστε πιο κοντά στον ρόλο της Μαριάννας ή του Γιόχαν;
Έχω βρει πάρα πολλά στοιχεία στην Μαριάννα, από μένα. Ήρθε σε μια στιγμή της ζωής μου, ιδιαίτερα περίεργη και μεταβατική, και ενώ δυσκολευόμουν, ένιωθα μια άγρια χαρά για τα πράγματα, που ανακάλυπτα καθημερινά για μένα. Ωστόσο, έχω κάποιες στιγμές του Γιόχαν. Αυτή είναι η δύναμη του κειμένου. Δεν έχει να κάνει με τον άντρα ή την γυναίκα.
Παρά τον χωρισμό τους, τι είναι αυτό που κρατάει αυτούς τους δυο ανθρώπους κοντά, 20 χρόνια μετά;
Νομίζω ότι αυτό που κάνει τους ήρωες να συναντιούνται ξανά, μετά από πολλά χρόνια, κι ενώ έχουν προχωρήσει σε ξεχωριστές σχέσεις, είναι η βαθιά αγάπη και η ουσιαστική επικοινωνία, η οποία είναι πολύ ανώτερη από άλλα αισθήματα. Με τον χρόνο, είναι αυτή που σε δένει με τον άλλον. Επίσης, ο θαυμασμός και ο σεβασμός του ενός για τον άλλον.
Είστε άνθρωπος, που δίνει δεύτερες ευκαιρίες ή όταν κάτι τελειώσει, είναι οριστικό;
Ναι, δίνω δεύτερες ευκαιρίες και δεν πιστεύω πως κάτι τελειώνει οριστικά και δεν αξίζει να ασχοληθείς, ποτέ ξανά, μαζί του. Εξαρτάται, φυσικά, πάντα από την περίπτωση, που σε βρίσκει η κάθε στιγμή. Μεγάλο ρόλο παίζει και η ηλικία, που αντιμετωπίζεις την εκάστοτε κατάσταση. Μικρότερη ήμουν πιο αφοριστική, με το θέμα “δεύτερη ευκαιρία”, και μιλώντας συγκεκριμένα για την δεύτερη ευκαιρία στην απιστία, μεγαλώνοντας συνειδητοποιώ ότι δεν είναι το μεγαλύτερο “κακό”, που μπορεί να συμβεί σε μια σχέση και προφανώς, δεν έφταιγε μόνο ο ένας ή το τρίτο πρόσωπο. Υπήρχε μια ρωγμή, την οποία αφήσαμε να δημιουργηθεί. Εννοείται πως δεν συζητάμε για απιστία, κατ’ εξακολούθησιν ή “επαγγελματικά”, όπως συνηθίζω να λέω. Τότε όχι, δεν αξίζει τον κόπο της δεύτερης ευκαιρίας. Είναι οριακές καταστάσεις αυτές και θέλει δουλειά. Γενικά, δεν τα παρατάω εύκολα. Είμαι μαχήτρια.
Υπάρχουν εξόφθαλμα λάθη, που κάνουν τα ζευγάρια σήμερα;
Δεν μιλάμε μεταξύ μας και δεν ακούμε τις ανάγκες του άλλου. Το έχω κάνει κι εγώ αυτό το λάθος στο παρελθόν. Γνωρίζουμε έναν άνθρωπο και έχουμε μια τάση, μια εμμονή να δούμε κάτι διαφορετικό, από αυτό που είναι. Προβάλλουμε τις δικές μας ανάγκες πάνω του και δεν βλέπουμε καθαρά. Οι άνθρωποι εξελισσόμαστε, αλλά δεν αλλάζουμε, και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Βρίσκω κάπως προσβλητικό να προσπαθείς να αλλάξεις τον άνθρωπο, που έχεις διαλέξει να βρίσκεται δίπλα σου.
Θεωρείτε ότι έχετε δώσει προτεραιότητα στην επαγγελματική, παρά την προσωπική σας ζωή;
Ανάλογα την στιγμή. Υπήρξαν 4 χρόνια, που έκανα μόνο τηλεόραση και όχι θέατρο, ακριβώς για να μην έχω πάρα πολύ δουλειά και να μπορώ να δίνω περισσότερο χρόνο στην προσωπική μου ζωή. Θεωρώ ότι δεν έχω αδικήσει την προσωπική μου ζωή για την δουλειά. Μάλλον το αντίθετο.
Ποια είναι η σχέση σας, με την εικόνα σας και την εξωτερική σας εμφάνιση;
Δεν με έχει απασχολήσει, ιδιαιτέρως, η εικόνα μου. Δεν προσπάθησα ποτέ να είμαι κάτι διαφορετικό, από αυτό που είμαι. Δεν είχα ποτέ κατά νου, να χτίσω μια εικόνα. Σχετικά με την εξωτερική εμφάνιση, η ομορφιά είναι κάτι, που έρχεται και παρέρχεται. Φυσικά και είναι ωραίο πράγμα η προσεγμένη εξωτερική εμφάνιση και ήταν διαβατήριο για μένα. Στην αρχή, είχα ενοχές γιατί στην σχολή, πάντα έλεγαν ότι οι ωραίες κοπέλες, δεν μπορούν να γίνουν καλές ηθοποιοί. Ομολογώ πως τα τελευταία χρόνια, απενοχοποιήθηκα και θεωρώ ότι η ομορφιά, η εξωτερική αλλά και η εσωτερική, είναι ένα μεγάλο δώρο.
Έχετε δικαιωθεί από τις επαγγελματικές σας επιλογές;
Σε πολύ μεγάλο βαθμό, ναι. Και ελπίζω να συνεχίσω να δικαιώνομαι από τις επόμενες. Ακόμη και μέσα από τις λάθος επιλογές, κάτι έχω κερδίσει. Ανακαλώ, με ενστικτώδη αγάπη, τα πρώτα μου χρόνια στο θέατρο και την παράσταση “Οργισμένα νιάτα”, σε σκηνοθεσία Γιώργου Θεοδοσιάδη και τηλεοπτικά, το “Βίον ανθόσπαρτον”, στο mega.
Ποιο είναι το δυνατό σας χαρτί και πού βρίσκεται η ανασφάλειά σας, την οποία καθημερινά επιδιώκετε να επεξεργάζεστε;
Ανασφάλειες έχω αρκετές, άλλες τις καταπολεμώ, άλλες όχι. Δυνατό μου χαρτί, είναι η υπομονή μου. Μπορεί να με κουράζει, αλλά η υπομονή και η επιμονή στην δουλειά, έχουν τα αποτελέσματα που θέλω.
Πρώτη φορά, σε θεατρική σκηνή της Θεσσαλονίκης;
Νιώθω πάρα πολύ ωραία, αλλά δεν κρύβω το άγχος και την αγωνία που είχα. Στην Θεσσαλονίκη, είχα βρεθεί στο παρελθόν, μόνο για γυρίσματα ή ταινίες, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Κι έτσι, είναι πρωτόγνωρη εμπειρία το θέατρο “Εγνατία”. Ο κόσμος είναι ιδιαίτερα θερμός. Δεν έχω προλάβει να κάνω βόλτες, αλλά μετά την παράσταση, βρίσκουμε πολύ όμορφα μέρη για φαγητό.
Πώς βλέπετε τον εαυτό σας, σε 10 χρόνια;
Να είμαι καλά, με τους ανθρώπους που αγαπάω. Με την οικογένειά μου και τα όνειρά μου!
Μια φράση του έργου, που εκφράζει, απόλυτα, την Παναγιώτα.
Παραδόξως, είναι μια φράση του Γιόχαν. “Πώς μπορείς να ανακαλύψεις τους άλλους, αν δεν ξέρεις τίποτα για τον εαυτό σου”.
______________________
Συντελεστές
Μετάφραση: Δάνης Κατρανίδης
Μουσική: Σταμάτης Κραουνάκης
Σκηνικά-κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Φωτογραφίες-video trailer: Αθηνά Λιάσκου
Πού: Θέατρο Εγνατία: Πατριάρχου Ιωακείμ 1, Πλ. Αγ. Σοφίας
Πότε: Παρασκευή 21.15, Σάββατο 18.15 και 21.15, Κυριακή 19.30
Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος 16€, φοιτητικό – μαθητικό – ανέργων – συνταξιούχων άνω των 65 ετών – ΑΜΕΑ 13,00€
Απογευματινή Σαββάτου: 13€.