Image
Top
Navigation
March 31, 2015

“Βγερού γλυκά Φανού”. Οι πληγές του χθες γιατρεύονται στο Θέατρο Αυλαία.

 

βγερου γλυκα φανου - beater (21)

Κείμενο: Ελίνα-Σοφία Χασίδου
Φωτογραφίες: Αρίστη Ζαφειράκογλου

Μια σύγχρονη Ελληνίδα, η Αγγελική, μέσα από τη συγκλονιστική μαρτυρία μιας μακρινής προγόνου της, που επέζησε της Σφαγής στη Χίο και της δουλείας στη Σμύρνη, προσπαθεί να συναρμολογήσει την κατακερματισμένη ταυτότητά της. Δύο διαφορετικές εποχές, δύο διαφορετικές γυναίκες, δύο αφηγήσεις. Η μία, κραυγή επιβίωσης και αυτογνωσίας. Η άλλη, μαρτυρία και ταυτόχρονα, καταγγελία. Και οι δύο συναρμολογούν μία κοινή μνήμη, μία ελπίδα του μέλλοντος, μία ιστορία.
Μια ιστορία, που μας αφηγείται η ίδια της η πρωταγωνίστρια. Η Βγερού, που εμφανίστηκε γλυκά, για να μεταλαμπαδεύσει το κληροδότημά της, σε όλες τις σύγχρονες γυναίκες.

Τόσο το βιβλίο, όσο και η παράσταση, επιχειρεί να μας φέρει σε επαφή με τον απόκρυφο ψυχισμό της σύγχρονης Ελληνίδας γυναίκας και με τα άδυτα της συλλογικής μας μνήμης, αποτελώντας μια διαμαρτυρία, για τη διαχρονική χρήση της βίας και της σιωπής-ανοχής, που την περιβάλλει. Βέβαια, είναι απαιτητικό, για έναν άνδρα συγγραφέα, να πλάσει τόσο σύνθετους  γυναικείους χαρακτήρες. Μια πρόκληση, που αντιμετώπισε και ο Γιώργος Χατζόπουλος, με επιτυχία. Συγκεκριμένα, πρόκειται για δύο γυναίκες, πρότυπα της εποχής τους, που αντικατοπτρίζουν τις σημερινές αξίες, που οργανώνουν την καθημερινή ζωή των σύγχρονων Ευρωπαίων και υψώνουν το ανάστημά τους, απέναντι σε παγκόσμια προβλήματα.

Αναλυτικότερα, η Βγερού, το κύριο πρόσωπο της αφήγησης, θύμα της ανθρώπινης βιαιότητας, σε πολύ νεαρή ηλικία, γίνεται μάρτυρας μίας σφαγής, χάνοντας όλη της την οικογένεια. Η Βγερού έχει την ανεμελιά μιας δεκαεξάχρονης, τη σοφία μίας ενενηντάχρονης και το χαρακτήρα μιας “Χιώτισσας”, τονίζει η  Ελευθερία Τέτουλα, η ηθοποιός που την υποδύεται.

βγερου γλυκα φανου - beater (19)

Παράλληλα, κεντρικό θεματικό άξονα της νουβέλας, αποτελεί η ιστορία της σφαγής και της δουλείας των κατοίκων της Χίου και η σχεδόν ολοκληρωτική εξόντωσή τους, στις αρχές του 19ου αιώνα. Γεγονότα, που διερευνούν την αγριότητα της ανθρώπινης φύσης και τη διαχρονική σιωπή, που την περιβάλλει. Ωστόσο, είναι ταυτόχρονα και μία απόπειρα διερεύνησης της γυναικείας ταυτότητας, των δύο τελευταίων αιώνων. Αξιοσημείωτη είναι η ιστορική άγνοια των αποτρόπαιων Σφαγών του 18ου αιώνα, η οποία θρέφει την αδράνεια των ευρωπαϊκών κοινωνιών και στηρίζει ένα κοινωνικό συμβόλαιο σιωπής, που καλύπτει κάθε βίαιη δράση, στο νότιο ημισφαίριο του πλανήτη.

Ωστόσο, η παράσταση δεν εστιάζει τόσο στα ιστορικά γεγονότα του 1822, ούτε στην επακόλουθη εθνοκεντρική διαχείρισή τους, ούτε στην, για πολιτικές και οικονομικές σκοπιμότητες, υποβάθμιση και αποσιώπησή τους, όσο στο πώς η μαρτυρία ή μια διαμεσολαβημένη μαρτυρία, μπορεί μέσω του θεάτρου, να λειτουργήσει παραπάνω από ένα ακόμη «μάθημα» ιστορικής ταυτότητας.

βγερου γλυκα φανου - beater (2)

Πρέπει να αναφερθεί το αξιόλογο ερευνητικό κομμάτι, το οποίο απαρτίζουν ταξίδια στη Χίο, μελέτες της χιακής ιστορίας και της μουσικής παράδοσης κι ένα καλλιτεχνικό κομμάτι, το οποίο είναι η δημιουργία ενός αφηγηματικού κειμένου και η δραματουργική αναπαράστασή του. Βασικός συνεργάτης, σε αυτή την έρευνα, η Στέλλα Τσιροπινά, η οποία συνέβαλε στην δραματουργική επεξεργασία της αφήγησης της «Βγερούς» και μετέφερε την αφήγησή της, στην χιώτικη ντοπιολαλιά.

Συνοψίζοντας, δύο γυναίκες ηθοποιοί και ένας μουσικός, με την αυθεντικότητα του λόγου και τη μουσικότητα της αφήγησης, δίνουν θεατρική υπόσταση, σ’ ένα κείμενο, κατεξοχήν αφηγηματικό. Η Βγερού και η Αγγελική, μας σιγοτραγουδούν, με καημό, τους σκοπούς του Κώστα Βόμβολου, που μέσα από την εμπειρία του στο παραδοσιακό και πολυφωνικό τραγούδι, δημιούργησε μουσική για την παράσταση, που έχει τα χρώματα που διατηρούν τις παραδόσεις, αναγνωρίσιμες και ταυτόχρονα, δίνουν μια προέκταση στις αισθητικές του σήμερα. Δεν θα μπορούσε να υπάρξει καταλληλότερος ερμηνευτής αυτού του τραγουδιού, γεμάτο αναφορές σε χιώτικα θαλασσινά τοπία, από τον Χιώτη, Παντελή Θαλασσινό. Γιατί τα τοπία, εκτός από τη δική τους εκδοχή ιστορίας, μυθολογίας και πολιτικής, έχουν και τη δική τους φωνή.

Το πνεύμα της Βγερούς, θα ενσαρκωθεί στο θέατρο «Αυλαία», τις πέντε πρώτες μέρες του Απρίλη και θα προσπαθήσει, να απαντήσει στα αιώνια ερωτήματά μας. Υπάρχει πιο γλυκό συναίσθημα, από τη νοσταλγία; Υπάρχει πιο πικρή αλήθεια, από την μνήμη; Υπάρχει πιο σκληρή αντικειμενικότητα, από την ιστορία;

Συντελεστές
Σκηνοθεσία-Δραματουργική επεξεργασία: Κορίνα Βασιλειάδου
Μουσική: Κώστας Βόμβολος
Επιμέλεια Κίνησης: Κωνσταντίνος Κατσαμάκης
Σκηνικά – Κοστούμια & Σχεδιασμός φωτισμών: Κέλλυ Εφραιμίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Κλέα Σαμαντά
Επιστημονική συνεργάτης: Στέλλα Τσιροπινά

Παίζουν: Ελευθερία Τέτουλα, Άννα Σωτηρούδη

Φωνή Ανθής: Ειρήνη Κυριακού

Το τραγούδι του τέλους ερμηνεύει ο Παντελής Θαλασσινός

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
4 – 22 Νοεμβρίου 2015

ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
Τετάρτη με Κυριακή στις 21:15

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
70΄

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ: 12 €

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ: 10€ Viva.gr και θέατρο Αυλαία
Η είσοδος δεν επιτρέπεται για παιδιά κάτω των 10 ετών.

Η παράσταση τελεί υπό την Αιγίδα του ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου

Facebook page της παράστασης:
https://www.facebook.com/Βγερού-γλυκά-Φανού-ΓΧατζοπουλος-775288945882152/?fref=ts

Facebook event της παράστασης:
https://www.facebook.com/events/970544346320106/

Το video clip του τραγουδιού της παράστασης μπορείτε να το βρείτε:
https://www.youtube.com/watch?v=6YlxLuzaQ2I

Θέατρο του Θερμαϊκού
Site: theatrothermaikos.gr
Facebook Page// Θέατρο-του-Θερμαϊκού
E-mail: tetleonidas@yahoo.gr
Τηλ: 6978554810, 6932201888

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ & ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ
ΘΕΑΤΡΟ ΑΥΛΑΙΑ
Πλατεία ΧΑΝΘ(Πλευρά Τσιμισκή)

 

#beaterGR | Η φωτογραφία σου εδώ!

Τα καλυτερα νεα καθε εβδομαδα στο mail σου!