Skip to content

“Ορέστης”. Η αρχαία τραγωδία του σήμερα.

AUTHOR

DATE

SHARE THIS ARTICLE

 

8998_989345831093573_155905528699062277_n

Της Περσεφόνης Κυρατζόγλου

Ο Ορέστης, γιός του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας, έχει διαπράξει ένα αποτρόπαιο έγκλημα, αυτό της μητροκτονίας, και για το λόγο αυτό, τον κυνηγούν οι Ερινύες . Συνεργοί του, η αδερφή του, Ηλέκτρα και ο καρδιακός του φίλος, Πυλάδης. Τα δύο αδέρφια γνωρίζουν τις συνέπειες των πράξεών τους και μόνο τους μέλημα, είναι η αθώωση και η εκ νέου κοινωνική τους αποδοχή, προσπαθώντας να ανάγουν τις ευθύνες στην μητέρα τους, Κλυταιμνήστρα, η οποία είχε σκοτώσει τον πατέρα τους, με τη βοήθεια του ερωμένου της. Οι χαρακτήρες, που πλαισιώνουν τα δύο αυτά τραγικά πρόσωπα και συντελούν στην εξέλιξη της δράσης, είναι  ο Μενέλαος, τον οποίο ο Ορέστης εκλιπαρεί για βοήθεια, η Ελένη, που για χάρη της ομορφιάς της σφαγιάστηκαν οι Έλληνες και οι Τρώες, η κόρη τους Ερμιόνη, ο Τυνδάρεως, ο σοφός γέροντας και πατέρας της Κλυταιμνήστρας και της Ελένης, που έρχεται να θρηνήσει την κόρη του και να επιφέρει τη δικαιοσύνη, βάση νόμων, και οι δύο αγγελιοφόροι. Ένας χαρακτήρας άσημος, που εμφανίζεται μέσα από την  εξιστόρηση ενός αγγελιοφόρου, είναι αυτός που φέρνει στην επιφάνεια και το στοιχείο της  ανάδειξης της λαϊκής γνώμης, που από την αρχή, αναφέρεται στο θαυμαστό έργο του Ευριπίδη, στην προσεγμένη μετάφραση του Γιάννη Τσαρούχη, μέσα από την επανάληψη της φράσης  «Η σημερινή μέρα είναι πολύ κρίσιμη για μας, γιατί σήμερα θα αποφασίσουν οι πολίτες, με ψήφο, αν θα μας λιθοβολήσουν και τον ένα και τον άλλο, ή αν θα μας κόψουν το κεφάλι». Η κάθαρση θα έρθει, με την εμφάνιση του «από μηχανής Θεού» Απόλλωνα, που θα ορίσει τις μοίρες όλων, αφού τα έχει όλα «οργανωμένα» εξ’ αρχής.

Κι όμως, πάνω στη σκηνή του θεάτρου «Αυλαία», αντικρίζεις έναν κίτρινο καναπέ, κινηματογραφικά φώτα, ένα τραπεζάκι που φιλοξενεί ένα γκαζάκι, μπρίκι και φλιτζανάκια του καφέ, ένα μανουάλι, δύο βαλίτσες-μπαούλα, ένα πορτρέτο κάποιου άντρα, μια σκάλα και άλλα τόσα οικεία και καθημερινά αντικείμενα, γνωρίζοντας ότι θα παρακολουθήσεις μια αρχαία τραγωδία. Ποιά θα μπορούσε να είναι η πρώτη σκέψη ή λέξη, που ξεπετάγεται στο μυαλό σου; Τολμηρό! Η καθόλου τυχαία επιλογή των αντικειμένων αυτών, με αρωγό την σκηνοθετική επιμέλεια του Σίμου Κακάλα και την Εταιρεία Θεάτρου «Χώρος», βρίσκονται εκεί για να σε παρασύρουν σε μια θεατρική εμπειρία, που δεν έχεις ξαναζήσει.  Η αναβίωση της τραγωδίας «Ορέστης» του Ευριπίδη, αναγόμενη στο χωροχρόνο του σήμερα, ξεδιπλώνεται μπροστά μας.

10842270_989393951088761_4672387795891119241_o

Η  νεωτεριστική προσέγγιση του έργου αυτού, στοχεύει στην ανάδειξη  των συναισθημάτων, των αδυναμιών,  των φόβων, των ενοχών, των προβληματισμών και όλων εκείνων των στοιχείων, που συνθέτουν έναν απλό άνθρωπο που ζει δίπλα μας, εμάς.  Η επιλογή, λοιπόν, του σκηνικού, αλλά και της εμφάνισης των χαρακτήρων, καθώς τους βλέπουμε με τα καθημερινά τους ρούχα, να μας εξιστορούν και συνάμα, μέσα από έντονη δραματοποίηση, με στοιχεία παντομίμας, σωματικής επαφής μεταξύ τους,  να απογειώνουν με την ερμηνεία τους την τραγωδία του Ευριπίδη, δηλώνει έντονα τη συσχέτιση της αρχαίας τραγωδίας με τη σημερινή πραγματικότητα. Στοιχείο που εντείνει το ενδιαφέρον του θεατή, αποτελεί η ξαφνική εναλλαγή του δραματικού με το κωμικό στοιχείο, που φανερώνει την ευφυΐα, την αστείρευτη φαντασία, αλλά και την κρυμμένη παιδικότητα ενός ενήλικα. Η χρήση διαφορετικών φωνών, αλλά και οι πολλές μάσκες χρησιμοποιούνται, κατά τη διάρκεια του έργου, φορεμένες, για να μεταμορφώσουν τους ηθοποιούς σε άλλους χαρακτήρες ή να προσδιορίσουν τους βασικούς, σκιαγραφώντας τον χαρακτήρα του καθενός, και αφόρετες, για να εξυπηρετήσουν άλλους σκοπούς, δίνοντας ταυτόχρονα και στοιχεία από κόμικς «μάνγκα». Ακόμα κάτι, που ξαφνιάζει ευχάριστα και συνάδει με τα παραπάνω, είναι οι σκηνές καθημερινότητας, που εισάγονται αβίαστα, καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, και σε συνδυασμό με το διαδραστικό στοιχείο, που διαδραματίζεται και εκτός της θεατρικής σκηνής, δημιουργούν μια ατμόσφαιρα οικειότητας και άμεσης σύνδεσης κοινού-ηθοποιού. Η δραματικότητα του κειμένου του Ευριπίδη, σε μετάφραση του Γιάννη Τσαρούχη, δεν χάνεται διόλου μέσα στην άκρως ρεαλιστική, με ελάχιστα σημεία σουρεαλισμού, απόδοση του κειμένου, στη σημερινή εποχή, καθώς διατηρούνται στοιχεία του μελοδράματος, που φορτίζουν την ατμόσφαιρα, ένα εκ των οποίων είναι και η υποβλητική μουσική του τρίο «Mohammad», που φέρει έναν έντονο τελετουργικό χαρακτήρα, ο οποίος εμφανίζεται και κατά τη διάρκεια της παράστασης.

Με αυτόν τον τρόπο, ολοκληρώνεται η καταπληκτική δουλειά της Εταιρείας Θεάτρου «Χώρος». Φεύγοντας από την αίθουσα, σ’ έχει κατακλύσει ένα συναίσθημα ευφορίας και ψυχικής απελευθέρωσης, ενώ οι καταιγιστικές πληροφορίες που έλαβε το αυτί και το μάτι σου, σε κάνουν να θέλεις να ξαναδείς τον “Ορέστη”, στο Θέατρο «Αυλαία»!

Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Σίμος Κακάλας
Σκηνικό/Κοστούμια/Μάσκες: Μάρθα Φωκά
Μουσική: Mohammad
Φώτα/Βίντεο: Περικλής Μαθιέλλης
Βοηθός Σκηνοθέτη/Δραματολόγος: Δημήτρης Καλακίδης
Εκτέλεση Παραγωγής; Εταιρεία Θεάτρου Χώρος

Εμφανίζονται με σειρά οι
Δήμητρα Κούζα: Χορός, Ελένη, Αγγελιοφόρος
Έλενα ΜαυρίδουΗλέκτρα, Τυνδάρεως, Φρύγας
Μιχάλης ΒαλάσογλουΜενέλαος, Χορός
Δημήτρης ΛάλοςΟρέστης
Σίμος ΚακάλαςΠυλάδης

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
13 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ- 1 ΜΑΡΤΙΟΥ 2015
ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ-ΣΑΒΒΑΤΟ 21.00, ΚΥΡΙΑΚΗ 19.00
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
ΚΑΝΟΝΙΚΟ 15€, ΜΕΙΩΜΕΝΟ 10€

ΘΕΑΤΡΟ ΑΥΛΑΙΑ
Κτίριο ΧΑΝΘ, πλευρά Τσιμισκή, τηλ: 2310237700
www.avlaiatheatre.gr

AUTHOR

Beater.gr

Loading...
Πενήντα Αποχρώσεις της Διαστροφής!
Το κόκκινο, αριθμημένο, συλλεκτικό βινύλιο των Wolfy Funk Project