Skip to content

Κινηματογραφικό τριήμερο στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης!

AUTHOR

DATE

SHARE THIS ARTICLE

 

 

filmnoire-680_353227_951629

Κείμενο: Μάγδα Σατραζάνη

Αν και η πρώτη ημέρα της Άνοιξης θεωρείται η πρώτη του Μάρτη, στη Θεσσαλονίκη, όπως και στις περισσότερες πόλεις της Ελλάδας, διανύουμε επισήμως τον πρώτο μήνα της εποχής αυτής τώρα, τον Απρίλιο. Να ‘μαστε, λοιπόν, στην ανοιξιάτικη πλέον Θεσσαλονίκη, όπου ευτυχώς, τρέχουν εξαιρετικές πολιτιστικές εκδηλώσεις και όπου δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στην ανάδειξη της 7ης τέχνης.

Ο λόγος, για το αφιέρωμα της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης, μιας οργάνωσης που υπάγεται στο Μουσείο Κινηματογράφου της πόλης, στον μεγάλο και κλασσικό σκηνοθέτη του ρωσικού σοβιετικού κινηματογράφου, Μάρκ Ντονσκόι. Παρόλο που στόχος του μουσείου είναι, όπως μας πληροφορεί άλλωστε και η επίσημη ιστοσελίδα, να «πειραματίζεται επάνω στους τρόπους, με τους οποίους οι επισκέπτες μπορούν να μυηθούν στη μαγεία του ελληνικού σινεμά», ο πειραματισμός αυτός επεκτείνεται, όπως φαίνεται, και σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη του ευρύτερου ευρωπαϊκού και όχι μόνο, κλίματος.

Έχοντας, λοιπόν, προηγηθεί αφιερώματα της Ταινιοθήκης σε σκηνοθέτες, όπως ο Kristov Kieslowski, ο Lars Von Trier, ο Akira Kurosawa ή ο Werner Hertzog, έφτασε επιτέλους η στιγμή για τη Ρωσία, μιας περιόδου ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας, τόσο πολιτικά και κοινωνικά, όσο και κινηματογραφικά. Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφερθεί η μεγάλη επιρροή που άσκησε στον σκηνοθέτη, Μάρκ Ντονσκόι, ο συγγραφέας Μαξίμ Γκόργκι, καθώς και το κίνημα του σοσιαλιστικού ρεαλισμού, το οποίο απαιτούσε από τους καλλιτέχνες, να αποτυπώνουν, με τρόπους ιδιαίτερα ρεαλιστικούς και εντελώς αντιληπτούς από το κοινό, τις έννοιες του κομμουνισμού.

the_childhood_of_maxim_gorky-inexarchiagr2

Σημασία είχε, πια, η ανάπλαση της «πραγματικής ζωής», δίχως υπερρεαλιστικά μοτίβα, τα οποία συνηθίζονταν στο κίνημα της Ρώσικης Πρωτοπορίας της προηγούμενης δεκαετίας, και η απόλυτη πίστη και αφοσίωση στο Κόμμα, ακόμη και αν τα πράγματα δεν εξελίσσονταν όπως αναμενόταν. Κι αυτό, λοιπόν, έκανε στις ταινίες του και ο Μάρκ Ντονσκόι.

Πιο συγκεκριμένα, την Πέμπτη 30 Απριλίου, στις 19:00 και την Κυριακή 3 Μαΐου, στις 21:30, στην αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος», προβάλλεται η ταινία “Στα ξένα χέρια”. Μια παραγωγή του 1938, όπου παρακολουθούμε το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Ντονσκόι, γνωστής και ως «Gkorky’s Trilogy», για τη ζωή του Μαξίμ Γκόργκι. Στην ουσία, πρόκειται για μια ταινία, με έντονα βιογραφικά στοιχεία και υπαρξιακές αναζητήσεις ενός μικρού φτωχού αγοριού, που ξεκινά να εργάζεται στο σπίτι μιας πλούσιας οικογένειας, μα που τελικά, μη νιώθοντας πλήρης πνευματικά, παραιτείται και γίνεται συγγραφέας. Είναι μια ταινία, που αναδεικνύει με έντονο τρόπο τις κοινωνικές και καλλιτεχνικές αντιθέσεις της Πρωτοπορίας, με τον Σοσιαλιστικό Ρεαλισμό.

Το αφιέρωμα δε σταματά εδώ κι έτσι, την Πέμπτη 30 Απριλίου, στις 21:30, καθώς και το Σάββατο 2 Μαΐου, στις 19:00, στην αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος», προβάλλεται η ταινία “Τα παιδικά χρόνια του Μαξίμ Γκόρκι”, παραγωγής του 1937. Όπως γίνεται αντιληπτό, σε ένα τέτοιο αφιέρωμα δε θα μπορούσε να λείπει το πρώτο μέρος της τριλογίας του σκηνοθέτη, για τον άνθρωπο που τον επηρέασε περισσότερο από όλους, τον Μαξίμ Γκόρκι, όπου και πάλι γινόμαστε μάρτυρες της ιστορίας ενός μικρού αγοριού, που καλείται να διαχειριστεί την άπληστη συμπεριφορά των συγγενών του, σε ζητήματα κληρονομιάς, όταν χάνει τους γονείς του. Παρακολουθούμε την μανιακή συμπεριφορά του θείου του, την καταστροφή της οικογενειακής επιχείρησης και τελικά, την πτώχευση ολόκληρης της οικογένειας. Πρόκειται για μια ταινία με έντονους συμβολισμούς, αλλά και αναφορές στην αριστοκρατική και χλιδάτη, κατά τα άλλα, Τσαρική Ρωσία.

thumbnail

Το παράδοξο με τις προγενέστερες ασπρόμαυρες παραγωγές της δεκαετίας του ’30, βρίσκεται στο ότι το μόνο παλιό σ’ αυτές, είναι οι ηθοποιοί και τα σκηνικά, ανθρώπινα ή μη, ενώ τα μηνύματα, οι ερμηνείες, ακόμα και οι πλοκές, είναι διαχρονικές. Αυτό ακριβώς συμβαίνει και στην άκρως πραγματιστική ταινία «Τα πανεπιστήμιά μου», παραγωγής του 1939, η οποία αποτελεί το τρίτο μέρος της τριλογίας, για τον αγαπημένο συγγραφέα του σκηνοθέτη. Στην ταινία αυτή, εν ολίγοις, ο σκηνοθέτης μας διηγείται τα δύσκολα εκπαιδευτικά χρόνια του Γκόρκι, μέσα από το πρόσωπο ενός αγοριού του κατωτάτου κοινωνικού στρώματος, το οποίο αναγκάζεται να κάνει σκληρές δουλειές, προκειμένου να βιοποριστεί, ενώ έχει συλληφθεί ο συγκάτοικός του και ενώ προσπαθεί να εισαχθεί στην ανωτάτη εκπαίδευση. Με τη ζωηρή σκηνοθεσία του Ντανσκόι, συμμετέχουμε κι εμείς οι θεατές στην προσπάθεια του πρωταγωνιστή, μέσα από σκληρούς αγώνες, διεκδικήσεις, απεργίες και στερήσεις, να κερδίσει αγαθά, τα οποία ανήκουν και σε αυτόν. Η ταινία προβάλλεται την Παρασκευή 1 Μαΐου, στις 21:30 και την Κυριακή 3 Μαΐου, στις 19:00, στην αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος» .

Τελευταία ταινία, για το αφιέρωμα αυτό είναι “Το άλογο που κλαίει”, μια παραγωγή του 1957, η οποία προβάλλεται την Παρασκευή 1 Μαΐου, στις 19:00 και το Σάββατο 2 Μαΐου, στις 21:30, και πάλι στην αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος». Σ’ αυτήν τη λίγο πιο πρόσφατη ταινία του, ο ρώσος σκηνοθέτης μας παρουσιάζει την ιστορία ενός νεαρού δούλου, που ονειρεύεται την ελευθερία του και τη φυγή του από την Ουκρανία στη γειτονική Βεσαραβία. Κάτι, που τελικά καταφέρνει με τη βοήθεια της κόρης του αφεντικού του, την οποία και ερωτεύεται, μα αναγκάζεται να διεκδικήσει εκ νέου, αφού η σχέση τους έρχεται σε αντίθεση με το «καθεστώς» της κοινότητας, στην οποία διαμένουν. Μια ταινία, με έντονες απεικονίσεις της λαϊκής ζωής, ωδή στην ελευθερία και τον έρωτα.

Οι τιμές των εισιτηρίων κυμαίνονται ως εξής : 4 ευρώ (γενική είσοδος) , 3 ευρώ (για τα μέλη), ενώ για τους κατόχους κάρτας μέλους, το εισιτήριο κοστίζει 1 ευρώ.

Καλή σας προβολή!

μαρκ ντονσκόι -σκηνοθετης

AUTHOR

Beater.gr

Loading...
Επιτέλους ένα νέο κομμάτι από Disclosure!
Οι Alabama Shakes εξερευνούν το διάστημα!