Image
Top
Navigation
January 23, 2017

Άρης Δεληγιαννίδης: «Μια καλή ταινία ωθεί τον θεατή να δημιουργήσει»

 

15698179_10209441397605637_7647593041742004246_n (1)

Κείμενο: Κατερίνα Τσιουρή

Είναι από εκείνους τους ανθρώπους που χαίρεσαι να γνωρίζεις. Έχει σπουδάσει Ιατρική και Κινηματογράφο. Τα αγαπάει εξίσου και τα δύο. Προσγειωμένος, ρεαλιστής με εξαιρετική αίσθηση του χιούμορ, ο Άρης Δεληγιαννίδης είναι ένας νέος δημιουργός με δύο μικρού μήκους ταινίες στο ενεργητικό του, την ταινία «Durckness» και την τανία «Trip». Μάλιστα, το «Durckness» έχει αποσπάσει 4 βραβεία στο Φεστιβάλ Φανταστικού Σινεμά Αθήνας. Τον συναντήσαμε σε ένα από τα πιο όμορφα cafe της Θεσσαλονίκης, χαρίζοντας μας μια απολαυστική και ενδιαφέρουσα συνέντευξη.

 

Ο κινηματόγραφος είναι μια δημοφιλής τέχνη που ψυχαγωγεί, συναρπάζει, προβληματίζει το κοινό του. Είναι μια τέχνη που παίρνει αλλά και δίνει στη ζωή. Για σένα, τι είναι ο κινηματόγραφος;

Ο κινηματογράφος είναι ένα ψυχαγωγικό προϊόν. Μια τέχνη για την ψυχική ευχαρίστηση του ανθρώπου. Βέβαια, μπορεί να διαμορφώσει σκέψεις και συνειδήσεις, ως ένα μέσο που ασκεί μεγάλη επίδραση μέσα στην κοινωνία.

Έχεις σπουδάσει Ιατρική και κινηματογράφο. Μπορεί η επιστήμη να επηρεάσει την τέχνη ή το αντίστροφο;

Η επιστήμη επηρεάζει άμεσα την τέχνη, διότι η τέχνη εξελίχθηκε ταυτόχρονα με την επιστήμη και τα εργαλεία που της προσέφεραν. Η εξέλιξη της συνεχίζει να είναι άμεσα συνυφασμένη με αυτή της επιστήμης και της τεχνολογίας, καθώς έχει εισχωρήσει τόσο έντονα μέσα στην ζωή μας, γι’αυτό και προκύπτουν συνεχώς νέα ζητήματα. Αντίστροφα, η τέχνη διαμορφώνει ανθρώπους. Οι επιστήμονες ως άνθρωποι που επηρεάζονται άμεσα μέσω του κινηματογράφου, της μουσικής, καθοδηγούνται στην επιστήμη τους. Η επιστήμη δεν είναι μόνο κάτι τεχνολογικό αλλά και ψυχολογικό. Έτσι και η τέχνη, έχοντας μια έντονη σχέτση με τον άνθρωπο, επηρεάζει κοινωνικά την επιστήμη, δημιουργώντας ερωτήματα.

Πώς ήταν η πρώτη συμμετοχή στο Local Short Film Festival; Τι θα έλεγες για αυτή την νέα κινηματογραφική γιορτή της πόλης;

To Local Film Festival ήταν μια μεγάλη έκπληξη για μένα. Στο πρώτο μέρος του Φεστιβάλ, που συμμετείχαμε με την ταινία «Durckness», βρεθήκαμε αντιμέτωποι με εκατοντάδες άτομα. Προσωπικά, μου έδωσε δύναμη και ένα ισχυρό κίνητρο να συνεχίσω να δημιουργώ νέες ταινίες, τις οποίες το ευρύ κοινό θα μπορεί να σχολιάζει, είτε θετικά, είτε αρνητικά. Είναι ένα φεστιβάλ που δίνει την ευκαιρία της διαδραστικότητας και της«face to face» επαφής με το κοινό, ξεφεύγοντας από την λογική του απρόσωπου διαδικτύου. Είναι όμορφο, δυνατό και ανθρώπινο. Ελπίζω να συνεχίσει με την ίδια επιτυχία, για να μπορεί και ο κάθε καλλιτέχνης να παίρνει την ανάλογη επιβράβευση, βλέποντας πως αντιδρά το κοινό βλέποντας τη δική του ταινία.

Πως προέκυψε η σεναριακή ιδέα της τανίας«Trip»;

Ο Trip είναι ένας χαρακτήρας. Ένας τύπος που η καθημερινότητα του είναι να εισέρχεται ως συνοδηγός σε τυχαία διερχόμενα αυτοκίνητα και να ακούει τις ιστορίες του κόσμου. Η ιδέα ήταν ενός φίλου. Σε μια συζήτηση που είχαμε στη σχολή αναρωτιόμασταν πόσο πλάκα θα είχε να ανοίγαμε τις πόρτες αυτοκινήτων, να μπαίναμε και να παρατηρούμε τις αντιδράσεις των ανθρώπων. Όταν θέλησα να κάνω μια ταινία και είχα την ιδέα, το πραγματοποίησα. Το όνομα «Trip» υποτίθεται ότι είναι παρωνύμιο του ήρωα. Περιπλανιέται στους δρόμους με ένα σακίδιο στην πλάτη και επιβιβάζεται σε αυτοκίνητα. Πρακτικά λοιπόν ταξιδεύει (trip).

Που στοχεύει το χόμπι του Trip;

Μέσα από το χόμπι του Trip, καταλαβαίνεις ότι όλοι μας είμαστε μια ιστορία, ένα ταξίδι στην γραμμή του χρόνου. Αποκτούμε συνεχώς εμπειρίες, με τις οποίες, θέλοντας και μη, επηρεάζουμε τους ανθρώπους γύρω μας. Όλες αυτές οι ιστορίες διαπλάθουν τον εαυτό μας και κατ’επέκταση τους γύρω μας. Ο Trip δίνει την σκυτάλη, χωρίς να είναι ο πρωταγωνιστής σε ένα δεύτερο χαρακτήρα, μέσα από τον οποίο φαίνεται πώς επηρεάζει τη δική του ζωή.

Μια ταινία οφείλει να δίνει ένα συγκεκριμένο μήνυμα στον θεατή ή να αφήνει το ίδιο το κοινό να δημιουργεί το δικό του;

Η αλήθεια είναι ότι είναι της μόδας να λέμε ότι ο θεατής είναι αυτός που θα αποφασίσει και ναι, νομίζω πως αυτό επικρατεί. Μια ταινία δεν έχει ως στόχο να διδάξει προβάλλοντας ένα σαφές μήνυμα. Η τέχνη δεν διδάσκει και κατ’επέκταση, ο δημιουργός δεν έχει τον ρόλο του διδασκάλου. Ωστόσο, μέσα από τις ταινίες που δημιουργούμε, ο καθένας μας λειτουργεί βάσει ενός προσωπικού μηνύματος, το οποίο απορρέει από τις δικές του εμπειρίες. Το σίγουρο είναι ότι έχει πιο άγρια ομορφιά όταν ακούς από το κοινό να σου περιγράφει, κάτι που εσύ δεν είχες σκεφτεί και έτσι, να συνειδητοποιείς ότι ο θεατής τοποθέτησε τον εαυτό του μέσα στην ταινία και πως οι δικές του εμπειρίες, τον οδήγησαν σε αυτό το συμπέρασμα και όχι η ίδια η ταινία.

8ba2af9d-cb02-4444-9a87-13a92dbd4ae7

Σκηνοθέτης, σεναριογράφος, μοντέρ. Πώς είναι να βρίσκεσαι ταυτόχρονα σε διαφορετικούς ρόλους και να έχεις ένα καλό αποτέλεσμα;

Σε αυτή την περίπτωση υπάρχουν θετικά και αρνητικά. Όταν είσαι ταυτόχρονα σε διαφορετικούς ρόλους, έχεις πλήρη έλεγχο και πλησιάζεις το αποτέλεσμα που είχες εξαρχής στο μυαλό σου. Όμως είναι παράλληλα και το αρνητικό, γιατί δεν μπορείς να αναγνωρίσεις εύκολα τα λάθη και τις αδυναμίες που προκύπτουν, μιας και ό,τι είναι δικό σου, το αγαπάς περισσότερο από όσο θα έπρεπε. Το σίγουρο είναι ότι ως άνθρωποι δεν είμαστε γεννημένοι να κάνουμε, ταυτόχρονα, αρκετά πράγματα τέλεια, γι’αυτό και γνωρίζουμε ότι στερούμαστε κάποιους βαθμούς από ένα καλό αποτέλεσμα. Ευελπιστούμε βέβαια ότι το σύνολο μιας ταινίας δεν θα προδώσει ορισμένες αδυναμίες.

Το χρήμα μπορεί να αποτελέσει βασικό ρόλο στη δημιουργία μιας καλής ταινίας; Τι χαρακτηριστικά έχει για σένα μια καλή ταινία;

Είναι αναγκαία-μη ικανή συνθήκη. Δηλαδή, το να επενδύσεις αρκετά χρήματα, δεν σημαίνει ότι θα παραχθεί ένα καλό αποτέλεσμα. Παρόλα αυτά, ένα καλό σενάριο μπορεί να γίνει κακή ταινία, ενώ ένα κακό σενάριο δεν μπορεί να γίνει καλή ταινία. Όποτε, ξεκινώντας με ένα καλό σενάριο χρειάζεσαι κάποιο budget. Όσο μεγαλύτερο είναι αυτό, τόσο πιο πολύ μπορείς να πλησιάσεις το οπτικό όραμα που είχες, γιατί πραγματοποιείς πράγματα που δεν θα μπορούσες χωρίς τα χρήματα. Η αλήθεια είναι πως, μερικές φορές, αναγκάζεσαι και γίνεσαι πιο δημιουργικός ελλείψει χρημάτων και αυτό είναι θετικό. Η πρωτοτυπία θεωρώ ότι ένα από τα βασικότερα συστατικά μιας καλής ταινίας. Όταν η ταινία καταφέρει να ωθήσει τον θεατή να δημιουργήσει, αυτό για μένα είναι καλή ταινία.

Όταν η οικονομική και κοινωνική κρίση συναντά την τέχνη, θεωρείς ότι προκαλείται καλλιτεχνική αυθυπέρβαση ή παρακμή;

Η τέχνη χρειάζεται ερεθίσματα και κοινωνικούς προβληματισμούς, επιθυμεί η κοινωνία να δημιουργεί ερωτήματα στον ίδιο τον δημιουργό, για να προσπαθήσει να τα μεταφέρει στο έργο του και να βρει απαντήσεις. Υπό αυτό το πρίσμα, η οικονομική και κοινωνική κρίση βοηθάει να δημιουργούνται ιδέες. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι θέλουμε ένα χειρότερο κόσμο, προκειμένου να παράγεται καλή τέχνη.

Ποια είναι τα σχέδια σου για το μέλλον;

Βρίσκομαι προς την ολοκλήρωση της τρίτης μου ταινίας και στο ξεκίνημα των γυρισμάτων της τέταρτης ταινίας, οπότε μέσα στο 2017, ελπίζω να έχω δύο νέες μικρού μήκους ταινίες.

 

*Ο Εξώστης καλεί το σινεφίλ κοινό της Θεσσαλονίκης στο 3ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2017. Οκτώ σκηνοθέτες της πόλης προβάλλουν τις ταινίες τους, επικοινωνούν με το κοινό την αγάπη τους για τον κινηματογράφο, συζητούν μαζί τους και απαντούν στις ερωτήσεις τους και φυσικά στο τέλος ακολουθεί και το βραβείο κοινού.

Σκοπός του Φεστιβάλ είναι να αναδείξει όσο το δυνατόν περισσότερους σκηνοθέτες και δημιουργούς και να δημιουργήσει μια πλατφόρμα επικοινωνίας στην πόλη που αγαπάει το σινεμά και το έχει έμπρακτα αποδείξει. Η επιλογή των ταινιών που προβάλλονται γίνονται με γνώμονα το αρτιότερο τελικό αποτέλεσμα, τη σύγχρονη ματιά και τεχνική.

Η μικρού μήκους ταινία «Trip» θα προβληθεί στο 3ο μέρος του Local Short Film Festival.

Περιγραφή
Ο Τριπ έχει ένα χόμπι. Να ανοίγει την πόρτα του συνοδηγού, από τυχαία, διερχόμενα αμάξια και να μαθαίνει για τη ζωή και τα προβλήματά τους. Οι εμπειρίες του δεν αλλάζουν μόνο τη δική του ζωή.

Ο Άρης Δεληγιαννίδης γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Ιατρική καθώς και Κινηματογράφο στο ΑΠΘ. Σκηνοθέτησε 3, έγραψε σενάρια για 5 και έκανε μοντάζ σε 7 μικρού μήκους ταινίες με φεστιβαλική πορεία. Συγγράφει διηγήματα φαντασίας 3 εκ των οποίων έχουν εκδοθεί σε συλλογές. Φέτος εκδίδεται το πρώτο του προσωπικό βιβλίο με διηγήματα σκοτεινής φαντασίας.

Πολυχώρος WE
3ης Σεπτεμβρίου και Λαμπράκη Γρηγορίου
Ώρα έναρξης προβολών στις 21:00
Είσοδος: 2€

35x50cm_final

re:publica connecting europe

ΓΡΑΦΤΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER TOY BEATER.GR!

Submit a Comment

Close